DAT forklarer timelange forsinkelser

DAT forklarer timelange forsinkelser
Arkivfoto: Jacob Jepsen
TRAFIK | Onsdag 20. november 2024 • 15:47
TRAFIK | Onsdag 20. november 2024 • 15:47

En teknisk fejl på et DAT-flys ailerons medførte lørdag store forsinkelser på ruten mellem Bornholm og København. En tekniker skulle derfor til Bornholm, men færgeaflysningerne forsinkede vedkommende yderligere. Samtidig havde DAT ikke mulighed for at sætte et andet fly ind på ruten.

Da besætningen gjorde flyet klar til afgang lørdag formiddag, var det med målet at komme afsted mod Bornholm til planlagt tid klokken 9.40. Men under forberedelserne til afgangen var der en fejlindikation på den mekanisme, der frigører vingernes kontrolflader - de såkaldte ailerons.

Det oplyser flyselskabet DATs kommercielle direktør, Robert Rungholm, i en mail til Tidende.

– De er låst fast, når flyet er parkeret, så de ikke bevæger i vinden, og skal frigøres inden flyvning. Besætningen forsøgte at resette systemet uden held, og der var ikke andet at gøre, end at sende en tekniker over fra København, forklarer Robert Rungholm.

Forsinkelserne på dagens to flyvninger i begge retninger endte dog med at vare så lang tid, at passagererne først kom afsted fra både Bornholm og København et godt stykke ud på aftenen. Faktisk blev den første afgang fra både Bornholm og København aflyst og passagererne ombooket til dagens anden - og sidste - afgang. Her skulle flyet være lettet fra Bornholm klokken 14.05, men det kom ifølge data fra hjemmesiden Flightradar24 først afsted klokken 21.25. Returafgangen fra København skulle være fløjet klokken 15.15 - men flyet kom først afsted klokken 22.36.

Færgeaflysning forsinkede tekniker

Den lange forsinkelse skyldes ganske enkelt, at færgen - på grund af hårdt vejr - var aflyst fra Ystad klokken 12.30.

– På grund af færgeaflysningerne tog det lang tid for teknikeren at nå til Bornholm, oplyser Robert Rungholm.

Teknikeren kunne således først være fremme på Bornholm klokken 17.50, når færgen igen kunne sejle i Østersøen.

I København sad Pia Engell Winther på det tidspunkt og ventede. Det havde hun efterhånden gjort i lang tid, og hun endte med at måtte vente omtrent 12 timer på vej hjem fra sit arbejde til hjemmet i Vestermarie.

– Man er ikke i tvivl om, at de (DAT, red.) gerne vil spare så mange penge som overhovedet muligt. Det kan jeg også godt forstå. Men det er ikke sådan, at man føler sig særligt prioriteret. Det er jo ikke, fordi DAT kun har ét fly, udtalte Pia Engell Winther om forsinkelsen forleden.

Erstatningsfly ikke muligt

Tidende har spurgt DAT, hvorfor selskabet ikke satte et andet fly ind på ruten for at afhjælpe forsinkelsen.

– Lørdag er den ugedag med mindst trafik, hvorfor det desværre ikke var muligt at bruge et andet fly eller anden besætning, svarer Robert Rungholm.

Det var ifølge Pia Engell Winther først, da passagererne kom om bord på flyet, at de fik at vide, hvorfor flyet var så forsinket.

– Men det kunne de jo bare have sagt i stedet for, at man bare går og venter og ikke ved, hvad der sker, udtalte hun tidligere på ugen.

Samtidig fortalte Pia Engell Winther, at mandskabet fra Menzies, der håndterer flyene på landjorden i København, ikke fik ret meget at vide og i øvrigt henviste passagererne til at kontakte DAT om mandagen. I den forbindelse problematiserede hun, at man ikke kan få kontakt til DAT før mandag morgen.

Robert Rungholm fortæller dog, at passagererne som sædvanlig blev informeret undervejs i forløbet via sms og e-mail.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT