Da besætningen gjorde flyet klar til afgang lørdag formiddag, var det med målet at komme afsted mod Bornholm til planlagt tid klokken 9.40. Men under forberedelserne til afgangen var der en fejlindikation på den mekanisme, der frigører vingernes kontrolflader - de såkaldte ailerons.
Det oplyser flyselskabet DATs kommercielle direktør, Robert Rungholm, i en mail til Tidende.
– De er låst fast, når flyet er parkeret, så de ikke bevæger i vinden, og skal frigøres inden flyvning. Besætningen forsøgte at resette systemet uden held, og der var ikke andet at gøre, end at sende en tekniker over fra København, forklarer Robert Rungholm.
Forsinkelserne på dagens to flyvninger i begge retninger endte dog med at vare så lang tid, at passagererne først kom afsted fra både Bornholm og København et godt stykke ud på aftenen. Faktisk blev den første afgang fra både Bornholm og København aflyst og passagererne ombooket til dagens anden - og sidste - afgang. Her skulle flyet være lettet fra Bornholm klokken 14.05, men det kom ifølge data fra hjemmesiden Flightradar24 først afsted klokken 21.25. Returafgangen fra København skulle være fløjet klokken 15.15 - men flyet kom først afsted klokken 22.36.