Passagerforening: Vi har brug for hyppige afgange

Passagerforening: Vi har brug for hyppige afgange
Der bliver færre afgange med DAT. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 8. NOV 2023 • 19:00
NYHED | ABONNENT
8. NOV 2023 • 19:00

DAT har skåret, men Ann Hartl fra passagerforeningen påpeger, at der er grupper, som ikke kan undvære flytrafikken og hyppige afgange.

Som omtalt forleden i Tidende har flyselskabet DAT i snart en måned fløjet med færre afgange og færre flysæder til og fra Bornholm grundet øgede omkostninger, men direktør Jesper Rungholm kan ikke afvise, at flyselskabet vil stramme yderligere op med flere reduktioner for at få en skærpet effekt på belægningen.

Det mener Ann Hartl, formand for Bornholms Passagerforening, ikke lyder som en god idé, men indleder dog med at sige:

– Som udgangspunkt er der på alle måder behov for en velfungerende flyrute, og det betyder da også, at den skal hænge økonomisk sammen.

Hun fortsætter:

– Men vi har også brug for hyppige afgange og for kapacitet. Det er jo sådan, at er der mindre kapacitet, er der mindre at vælge imellem, og det kan betyde, at passer de tilbudte afgange ikke til det behov, man har, så står man i en situation, hvor man vælger et alternativ, som måske er billigere, fordi man ikke kan få det, man egentlig ønsker, og som man er parat til at betale mere for.

Her er alternativet jo færgen?

– Ja, når vi taler Bornholm, er der ikke så mange andre, med mindre man har egen båd eller svømmer, siger Ann Hartl humoristisk.

Når du taler om at flyve, frekvens og så videre, tænker du så primært på den almindelige bornholmer, eller er det erhvervslivet?

– Der er ingen tvivl om, at nogle har større behov og måske heller ikke er så prissensitive, men til gengæld lige præcis har behov for hyppige afgange – så erhvervslivet og pendlere står øverst og er netop ikke så prisfølsomme. Man kan dog sige, at pendlerne nok betaler af egen lomme og derfor ikke skal presses alt for meget, for så vælger de måske at overnatte ovre, at arbejde hjemmefra eller på anden måde at reducere udgifterne og antallet af rejser.

– Men de fleste pendlere har behov for en morgenafgang og en eftermiddagsafgang den anden vej. Dertil kommer de fritidsrejsende selvfølgelig, som måske skal besøge venner eller familie eller på en rejse videre ud i verden.

Lægerne

Kan du sige, om man nærmer sig et minimum af afgange, hvis de blive reduceret yderligere?

– Nej, men der skal jo laves en analyse af flytrafikken, og den håber jeg da kan kaste lidt mere lys på problematikken. Under alle omstændigheder har vi jo altså bare brug for flyforbindelsen, færger kan ikke gøre det alene. Og vi har i Passagerforeningen hver gang, vi har haft mulighed for det, hvilket senest er for en måneds tid siden, da vi var til møde med Transportudvalget i Folketinget om flytransport, udbredt vores holdning til, at vi på Bornholm har grupper, som ikke kan undvære flytrafikken.

– Vi har jo også patientrejser med fly og hospitalspersonale, som pendler til Bornholm. Der er et betragteligt antal læger og andet sygehuspersonale, som bidrager til Bornholms Hospital, og som har behov for hurtig transport til og fra Bornholm.

Skulle man overveje at tage lidt af tilskuddet til færgetrafikken og lægge den over til flytrafikken?

– Ja, men jeg vil sige, at det ikke er et enten eller. I moderne politik og offentlig ledelse er man nødt til at træffe nogle valg, men dybest set er det et både-og. Og det, vi siger i Passagerforeningen, er, at vilkårene for flyforbindelsen skal være, så det er muligt at opretholde den. Muligheden for, at det blev en samfundsbegrundet rute, er også blevet undersøgt, men problemet er bare, at så længe den hænger sammen kommercielt, så kan man ikke bare vælge at gøre den samfundsbegrundet.

– Vi har også i stor stil bakket op om Jesper Rungholms løsning, hvor han har ønsket at kunne give de såkaldte sociale rabatter. Det gør det ikke til en samfundsbegrundet rute, men det giver mulighed for, at flere flyver, så flyselskabet kan få betaling for sædet. Det er en helt anden type tilskud end den, vi ser i forhold til færgen, men som jeg har fået det forklaret, vil man altså ikke kunne give en støtte med samfundsmæssig begrundelse, så længe det faktisk kan lade sig gøre at drive ruten kommercielt, siger Ann Hartl.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT