– Ja, men jeg vil sige, at det ikke er et enten eller. I moderne politik og offentlig ledelse er man nødt til at træffe nogle valg, men dybest set er det et både-og. Og det, vi siger i Passagerforeningen, er, at vilkårene for flyforbindelsen skal være, så det er muligt at opretholde den. Muligheden for, at det blev en samfundsbegrundet rute, er også blevet undersøgt, men problemet er bare, at så længe den hænger sammen kommercielt, så kan man ikke bare vælge at gøre den samfundsbegrundet.
– Vi har også i stor stil bakket op om Jesper Rungholms løsning, hvor han har ønsket at kunne give de såkaldte sociale rabatter. Det gør det ikke til en samfundsbegrundet rute, men det giver mulighed for, at flere flyver, så flyselskabet kan få betaling for sædet. Det er en helt anden type tilskud end den, vi ser i forhold til færgen, men som jeg har fået det forklaret, vil man altså ikke kunne give en støtte med samfundsmæssig begrundelse, så længe det faktisk kan lade sig gøre at drive ruten kommercielt, siger Ann Hartl.