– Der er en luftfartskonference i Folketinget i næste uge som Erhvervsflyvningens Sammenslutningen og Hans Christian Schmidt (folketingsmedlem for Venstre, red.) står bag. Der får jeg adgang til at tale i mikrofonen, og der vil blive talt varmt for, at vi får set positivt på det, så man kan få øget antallet af afgange igen, siger Jesper Rungholm.
Kontrakt sikrer flyvninger
Modsat Molslinjen flyver DAT ikke på en kontrakt fra og til Bornholm. Derfor kunne flyselskabet allerede i morgen beslutte at indstille flyvningerne allerede fra næste måned, hvis det ønskede det.
Men flyselskabet har en kontrakt med Region Hovedstaden i forhold til flyvninger for Bornholms Hospital, der i så fald først skulle opsiges. Kontrakten foreskriver, at der minimum skal flyves fem daglige afgange.
– Den kontrakt lægger et bundniveau. Hvis den ikke havde været der, havde vi formodentlig været længere nede i antallet af afgange allerede nu. Det er jeg overbevist om, siger Jesper Rungholm.
Han siger dog samtidig, at hospitalet betaler 'den rigtige pris' for billetterne.
– Men fordi hospitalet er der til at sætte en minimumsgrænse for antal afgange, så er det dét, der sætter minimumsserviceniveauet. Med de billetpriser vi har aftalt med hospitalet, har vi også en fornuftig indtjening på de afgange - det er de med til at understøtte, lyder det fra Jesper Rungholm.
Ruten fra Bornholm er på ingen måde, og har aldrig været, lukningstruet, slår flyselskabets direktør i den forbindelse fast. Ruten giver nemlig ikke underskud. Den giver bare ikke et overskud, der er tilfredsstillende for alt det arbejde, der bliver lagt i den med de forpligtelser, flyselskabet har, siger Jesper Rungholm.
– Vi har aldrig sagt, at vi står over for at lukke ruten. Vi har altid sagt, at serviceniveauet bliver ringere og ringere, og det bliver vanskeligere for folk uden væsentlig indkomst at komme med på afgangene. Der bliver færre afgange, og så kommer det bare til at koste, lyder det fra Jesper Rungholm, der perspektiverer til ruten mellem Karup og København, hvor flyselskabet tidligere har fløjet.
– Vi prædikede sociale rabatstøtteordninger på Karup-ruten og kunne ikke få det. Derfor trak vi stikket og sagde: Det slutter vi - nu koster en billet 1.800 kroner. Det begrænsede udvalget af kunder, kan jeg love dig for.