DAT har allerede skåret ned: Spår nu endnu færre afgange

DAT har allerede skåret ned: Spår nu endnu færre afgange
En kontrakt med Region Hovedstaden sikrer fem daglige afgange på ruten fra Bornholm. Arkivfoto: Berit Hvassum
TOPNYHED | ABONNENT | 8. NOV 2023 • 05:30
TOPNYHED | ABONNENT
8. NOV 2023 • 05:30

I snart en måned har flyselskabet DAT fløjet med færre afgange og færre flysæder til og fra Bornholm på grund af øgede omkostninger. Selvom det har givet en positiv effekt, vil direktør Jesper Rungholm ikke afvise, at flyselskabet kommer til at skære yderligere i antal afgange.

Flyselskabet DAT har for nylig reduceret antallet af afgange og udbuddet af sæder på ruten mellem Bornholm og København.

Det har haft en positiv effekt på belægningen på de tilbageværende afgange og fly, oplyser direktør Jesper Rungholm. Men som situationen er lige nu, er der alligevel ikke udsigt til, at antallet af afgange bliver sat op lige foreløbig. Samtidig kan direktøren ikke afvise, at flyselskabet kommer til at stramme yderligere op.

– Vi skal lige se effekten af det her først. Jeg vil ikke udelukke, at vi kommer til at barbere yderligere af, når vi ser bundlinjen på det her.

Hvornår gør I det op?

– Det gør vi løbende. Vi har månedlige opgørelser på, hvordan økonomien ser ud. Vi skal lige køre en god måneds tid med det niveau, vi har nu, og så ser vi på, om vi skal barbere yderligere til, eller vi lader det være, som det er. Som udgangspunkt ser det ud til, at vi kommer til at barbere yderligere ned, siger Jesper Rungholm til Tidende.

Øgede omkostninger

Af referatet fra det seneste møde i Trafikkontaktrådet fremgår det, at DAT har reduceret antallet af afgange med cirka 15 procent og det samlede udbud af sæder med cirka 25 procent fra den 16. oktober.

Antallet af daglige afgange varierer i løbet af ugen, men er i øjeblikket mellem seks og otte, så vidt Jesper Rungholm er orienteret. Årsagen til reduktionen er øgede omkostninger til Københavns Lufthavn, løn, finansiering og vedligehold, oplyste DAT til Trafikkontaktrådet på rådets møde i september. Jesper Rungholm fortæller, at det fortsat er tilfældet.

– Vi har aldrig nogensinde haft et omkostningsniveau, som vi ser nu. Vores vedligeholdelsesomkostninger er ganske simpelt eksploderet.

Tirsdag måtte flyselskabet for eksempel parkere sit tredje fly af typen ATR - samme type som dagligt flyver på ruten fra Bornholm - på grund af manglende nye understel, som leverandøren ikke kan levere. Og hvor flyselskabet tidligere betalte 450.000 euro for at få lavet en hovedrenovering af et flys understel, er det sidste nye estimat for 2024, at prisen for den opgave stiger til 1,1 millioner euro - altså lidt mere end otte millioner danske kroner.

– Det er jo fuldstændig grotesk, og det er det, vi er udsat for. Det er de omkostningsstigninger, vi er oppe imod, siger Jesper Rungholm.

Brug for rabatordning

Flydirektøren kan i den forbindelse heller ikke undgå at sende en stikpille til den statslige støtte, der i dag udelukkende går til Molslinjen, som sejler samfundsbegrundet på ruterne fra Bornholm.

Jesper Rungholm har regnet på tallene og påstår, at færgerederiet får 200 kroner i statstilskud per afrejsende passager.

– Det er dét, vi er oppe imod. Det er den ondelyneme svært at hamle op med, siger Jesper Rungholm, der tilføjer:

– Det forklarer, hvorfor de har de vanvittige billetpriser. Hvis jeg kunne få 200 kroner per afrejsende passager i støtte, så kan jeg love for, at mine billetpriser ville blive langt mindre - det er der slet ingen tvivl om - og så kunne vi få belægningen og antallet af afgange op igen.

– Det er derfor, jeg prædiker for sociale rabatstøtteordninger (kompensation fra staten så man kan udbyde billigere billetter til udvalgte grupper, red.) for at få noget, der bare minder om det, som på engelsk hedder 'level playing field', siger han om ønsket om en fair situation, hvor alle har samme chance for succes.

Jesper Rungholm fortæller, at han har kæmpet hårdt for at få indført de sociale rabatter på bornholmerruten. Det ville 'helt klart ændre tingenes tilstand', siger han og tilføjer, at der er politikere på Christiansborg, der bakker op, men ikke kan komme igennem med ønsket til transportministeren.

– Der er en luftfartskonference i Folketinget i næste uge som Erhvervsflyvningens Sammenslutningen og Hans Christian Schmidt (folketingsmedlem for Venstre, red.) står bag. Der får jeg adgang til at tale i mikrofonen, og der vil blive talt varmt for, at vi får set positivt på det, så man kan få øget antallet af afgange igen, siger Jesper Rungholm.

Kontrakt sikrer flyvninger

Modsat Molslinjen flyver DAT ikke på en kontrakt fra og til Bornholm. Derfor kunne flyselskabet allerede i morgen beslutte at indstille flyvningerne allerede fra næste måned, hvis det ønskede det.

Men flyselskabet har en kontrakt med Region Hovedstaden i forhold til flyvninger for Bornholms Hospital, der i så fald først skulle opsiges. Kontrakten foreskriver, at der minimum skal flyves fem daglige afgange.

– Den kontrakt lægger et bundniveau. Hvis den ikke havde været der, havde vi formodentlig været længere nede i antallet af afgange allerede nu. Det er jeg overbevist om, siger Jesper Rungholm.

Han siger dog samtidig, at hospitalet betaler 'den rigtige pris' for billetterne.

– Men fordi hospitalet er der til at sætte en minimumsgrænse for antal afgange, så er det dét, der sætter minimumsserviceniveauet. Med de billetpriser vi har aftalt med hospitalet, har vi også en fornuftig indtjening på de afgange - det er de med til at understøtte, lyder det fra Jesper Rungholm.

Ruten fra Bornholm er på ingen måde, og har aldrig været, lukningstruet, slår flyselskabets direktør i den forbindelse fast. Ruten giver nemlig ikke underskud. Den giver bare ikke et overskud, der er tilfredsstillende for alt det arbejde, der bliver lagt i den med de forpligtelser, flyselskabet har, siger Jesper Rungholm.

– Vi har aldrig sagt, at vi står over for at lukke ruten. Vi har altid sagt, at serviceniveauet bliver ringere og ringere, og det bliver vanskeligere for folk uden væsentlig indkomst at komme med på afgangene. Der bliver færre afgange, og så kommer det bare til at koste, lyder det fra Jesper Rungholm, der perspektiverer til ruten mellem Karup og København, hvor flyselskabet tidligere har fløjet.

– Vi prædikede sociale rabatstøtteordninger på Karup-ruten og kunne ikke få det. Derfor trak vi stikket og sagde: Det slutter vi - nu koster en billet 1.800 kroner. Det begrænsede udvalget af kunder, kan jeg love dig for.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT