Olieprisernes himmelflugt rammer både rederi og passagerer – men med forsinkelse

Olieprisernes himmelflugt rammer både rederi og passagerer – men med forsinkelse
I to år har dieselprisen været nærmest konstant stigende, viser forbrugerprisindekset. Illustration: Bornholms Tidende/Datawrapper
NYHED | ABONNENT | 25. JUN 2022 • 10:30
Jakob Nørmark
Journalist
NYHED | ABONNENT
25. JUN 2022 • 10:30

Halvdelen af ekstraregningen for disse måneders høje oliepriser ender hos færgepassagererne som et oliepristillæg på billetterne i 2024. Bornholmslinjen estimerer, at tillægget kan blive 10 procent, hvis brændstoffet fastholder den nuværende pris resten af året. Billetterne står til at blive omkring en sjettedel dyrere, end de er i år.

 

Når olien til hurtigfærgerne bliver dyrere, kommer det både til at ramme rederi og passagerer på pengepungen.

Oliepriserne har været stigende i to år, men siden sidste vinter er det gået rigtig stærkt, og brændstoffet er på kort tid blevet dobbelt så dyr at købe.

I april og maj har Bornholmslinjens månedlige udgifter til brændstof været 5,3 millioner kroner over budget, oplyste færgeselskabet til TV 2/Bornholm tidligere på ugen. Det fordeler sig mellem 4.000.000 kroner til hurtigfærgerne på Ystad-ruten, 800.000 kroner på Rønne-Køge, og 500.000 kroner på færgerne til Tyskland.

Kun til Sassnitz må Bornholmslinjen skrue priserne op med det samme. På de to samfundsbetingede ruter vil prisstigningerne også komme til at berøre passagererne, dog med forsinkelse, oplyser Molslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack. En del af regningen havner hos rederiet.

– Det er aftalt i kontrakten, at rederiet afholder den ene halvdel af omkostningen, og den anden halvdel må vi lægge over på passagererne som et tillæg på billetterne, siger han til Tidende.

Først i 2024 slår de højere oliepriser igennem hos forbrugerne. Det skyldes, at det er den gennemsnitlige pris over hele 2022, som bruges til at fastsætte størrelsen på oliepristillægget eller -fradraget.

Fra fradrag til tillæg

– Olieprisindekset var højt, da vi vandt udbuddet i 2016. Prisen har ligget forholdsvist lavt i en periode, og derfor har der været et fradrag på billetten. Nu kommer olieprisen over det indeks, siger Jesper Maack om udsigterne.

Tidende har bedt rederiet beregne, hvad de nuværende priser vil komme til at betyde i 2024, hvis oliepriserne fra april og maj bliver liggende på samme høje niveau resten af året. Bornholmslinjen estimerer, at konsekvensen vil blive et oliepristillæg på cirka ti procent.

I år kører Bornholmslinjen med et olieprisfradrag på 8,1 procent, fordi brændstoffet var relativt billigt for to år siden. Dermed vil de gennemsnitlige billetpriser blive omkring en sjettedel højere om to år, end de er i dag – når man ser bort fra andre løbende prisjusteringer.

Rederiets estimat af oliepristillægget i 2024 er baseret på en antagelse om, at antallet af overfarter og passagerer vil være stabilt.

Oliepristillægget i 2023 er endnu ikke bekræftet. Molslinjens foreslåede priser er for tiden i høring, og oplægget viser, at Transportministeriet har godkendt et oliepristillæg på 1,2 procent i 2023.

Olieprisfradraget står nederst på billetten. I år trækkes der 8,1 procent fra de gennemsnitlige priser. De to næste år bliver der formentlig tale om tillæg.

Forfærdelige markedspriser

De nuværende markedspriser for brændstof er endnu ikke slået fuldt igennem, fordi knap halvdelen af Bornholmslinjens olieforbrug er låst til en fast pris.

– De 45 procent er dækket af en længere aftale, så det meste af olien køber vi lige nu til nogle forfærdelige markedspriser, siger Jesper Maack.

Når denne aftale udløber risikerer brændstofudgifterne at stige, hvis ikke markedspriserne er faldet i mellemtiden.

Rederiet har i år fået et større økonomisk incitament til at spare brændstof, men ifølge Jesper Maack er det begrænset, hvad Bornholmslinjen kan gøre anderledes. færgernes kaptajner

– Det har altid været et meget vigtigt forretningsområde for os – både for pengenes og klimaets skyld, siger han og fremhæver kaptajnernes rolle og vigtigheden i at overholde sejlplanen.

– Noget kan man hente i sejlmønstre. Vi skal helst ikke komme bagud, for så skal vi bruge ekstra kræfter på at sejle tid ind.

 

 

Fakta

Olieprisfradrag og -tillæg beregnes fra år til år og afhænger af, hvordan priserne på brændstof har udviklet sig sammenlignet med den generelle prisudvikling. Hvis der en afvigelse på mere eller mindre end fem procent, kan billetpriserne blive reguleret. Det gælder både den maksimale gennemsnitspris og maksimumprisen på de enkelte billettyper.

Også rederiets reelle brændstofomkostninger og billetindtægter indgår i beregningerne.

Både i år og sidste år har passagererne på den baggrund fået billigere færgebilletter, men det vender fra næste år.

2021: Et fradrag på 0,9 procent, baseret på prisudviklingen i 2019

2022: Et fradrag på 8,1 procent, baseret på prisudviklingen i 2020

2023: Et tillæg på 1,2 procent, baseret på prisudviklingen i 2021 (ikke officielt endnu)

2024: Bornholmslinjen forventer et tillæg på cirka 10 procent, hvis det nuværende prisniveau på olie forbliver uændret resten af året.

Mens olieprisfradraget er obligatorisk, kan rederiet selv vælge om alle priskategorier og den maksimale gennemsnitspris skal omfattes af oliepristillægget.

Kilde: Molslinjen og færgekontraktens ydelsesspecifikation