Kun til Sassnitz må Bornholmslinjen skrue priserne op med det samme. På de to samfundsbetingede ruter vil prisstigningerne også komme til at berøre passagererne, dog med forsinkelse, oplyser Molslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack. En del af regningen havner hos rederiet.
– Det er aftalt i kontrakten, at rederiet afholder den ene halvdel af omkostningen, og den anden halvdel må vi lægge over på passagererne som et tillæg på billetterne, siger han til Tidende.
Først i 2024 slår de højere oliepriser igennem hos forbrugerne. Det skyldes, at det er den gennemsnitlige pris over hele 2022, som bruges til at fastsætte størrelsen på oliepristillægget eller -fradraget.
Fra fradrag til tillæg
– Olieprisindekset var højt, da vi vandt udbuddet i 2016. Prisen har ligget forholdsvist lavt i en periode, og derfor har der været et fradrag på billetten. Nu kommer olieprisen over det indeks, siger Jesper Maack om udsigterne.