I april og maj har Bornholmslinjens månedlige udgifter til brændstof været 5,3 millioner kroner over budget, oplyste færgeselskabet til TV 2/Bornholm tidligere på ugen. Det fordeler sig mellem 4.000.000 kroner til hurtigfærgerne på Ystad-ruten, 800.000 kroner på Rønne-Køge, og 500.000 kroner på færgerne til Tyskland.
Kun til Sassnitz må Bornholmslinjen skrue priserne op med det samme. På de to samfundsbetingede ruter vil prisstigningerne også komme til at berøre passagererne, dog med forsinkelse, oplyser Molslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack. En del af regningen havner hos rederiet.
– Det er aftalt i kontrakten, at rederiet afholder den ene halvdel af omkostningen, og den anden halvdel må vi lægge over på passagererne som et tillæg på billetterne, siger han til Tidende.
Først i 2024 slår de højere oliepriser igennem hos forbrugerne. Det skyldes, at det er den gennemsnitlige pris over hele 2022, som bruges til at fastsætte størrelsen på oliepristillægget eller -fradraget.