– I samme forbindelse kom der helt ny software på systemet, hvilket vil tillade endnu flere elbilbrugere at få glæde af vores testsystem. Vi håber, at brugerne vil indtaste deres nummerplade, så vi kan få overblik over alle de forskellige elbilmodeller, der kommer forbi og lader. Det er denne information, som vi har glæde af, og som er grunden til, at ladningen stadig er gratis, fortæller han.
Sommerens debat om ladeinfrastrukturen har blandt andet handlet om forskellen på behovet i højsæsonen og resten af året. Det er en særlig udfordring i områder med stor turistinteresse, forklarer Nerve Smart Systems' administrerende direktør.
– Det kan i forvejen være svært at forsvare at opsætte lynladere økonomisk. Når det så ydermere må forventes, at en lader har sin væsentligste omsætning i få sommermåneder, skal der noget andet til for at få økonomien til at gå op. Det er netop derfor, at vi har vores testsystem kørende på Bornholm. Vores system bygger på et integreret batteri, der resten af året kan tjene penge på at hjælpe elnettet med at blive stabiliseret, hvilket er en nødvendighed for at øge andelen af sol og vind energi i vores elforsyning, fortæller Jesper Boie Rasmussen.