• Bente Birkegaard Christiansen: Der er mangel på hurtigladere på Bornholm, men det er de mange leverandører/firmaer af ladestandere, der er alt for langsomme i optrækket. Det kan ikke blive et kommunalt anliggende. Det kommer en Clever-hurtiglader ved Netto/Vibegård i efteråret, men der er turisterne taget hjem.
• Line Juhl Kronow: Hvis man har et feriehus herovre, så har men vel sat en ladestander op selv der, så er der jo styr på det. Jeg synes, man skal tænkte på noget. De, som kører på diesel og benzin, skal hen til en tank og fylde på. De, som kører el-bil, forventer, at de kan "tanke" ude overalt, lige der hvor alting sker. Hvorfor blev det sådan? Parkeringspladser bliver lavet om til ladepladser. Hvorfor er der ikke lavet ladetankstationer i stedet for? Så må dem med el-bil jo køre derhen og "tanke", og så er der parkeringspladser nok til alle. Og ja, kapaciteten er lav, fordi det bornholmske el-net slet ikke kan følge med ellers. Hvis alle får el-bil og varmepumper i morgen, så er der bare ikke strøm nok. El-nettet skal udvides først.
• Tony Lykke Lorentzen: Man kan sagtens lade en el-bil fra en almindelig stikkontakt – det tager bare virkelig lang tid med en såkaldt mormor-lader. De hoteller og udlejere, der ønsker at være konkurrencedygtige, får selvfølgelig opsat ladere til deres kunder, så de kan lade om aftenen og natten. Det er desværre bare ikke mange steder, det er muligt på grund af strømforholdene. Som du skriver, så er det bornholmske el-net totalt underdimensioneret til den el-bils eksplosion, vi står overfor. Derfor skal der selvfølgelig opsættes flere lynladere på strategiske punkter på øen, så vi kan imødekomme det store behov, der er og kommer. For eksempel er det helt hul i hovedet, at der kun er een enkelt hurtiglader (plus en eksperimentel en ved Campus, som ofte ikke virker) i Rønne lige p.t. – og for at det ikke skal være løgn, så er den også ude af drift disse dage. De fleste ladere er også tidsbegrænset fra 30 minutter til to timer. Helt hul i hovedet. Jeg talte med en turist ved en lader forleden, som helt specifikt sagde, at de ikke gad komme igen på øen, før der var kommet flere ladestandere op. Som el-bilejer føler man sig ikke velkommen, sagde han. Det burde man tage seriøst hos BRK og gå i dialog med nogle private selskaber om at få etableret nogle områder med 8-10 hurtigladere tre-fire steder på øen.
• Kim Bohn: Hvorfor benytter flere sig ikke af Plugshare? På vores private, som ligger meget meget centralt i Gudhjem, er vi ikke blevet forespurgt ret mange gange. Jovist, er den “langsom”, men når bilen alligevel holder, mens man går rundt, så spilder man da ikke tiden!