Chef for elnettet: Derfor lægger vi ikke bare net ud til ladestandere til elbiler

Chef for elnettet: Derfor lægger vi ikke bare net ud til ladestandere til elbiler
På Nexø Havn finder man fem 22 kW-ladere. De har hver to udtag, så der er plads til at oplade ti biler ad gangen. Torsdag eftermiddag blev flertallet af parkeringspladserne til elbiler dog ikke benyttet. Foto: Jakob Nørmark
NYHED | ABONNENT | 22. JUL 2022 • 10:46
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
22. JUL 2022 • 10:46

Hvis der er større efterspørgsel efter ladeinfrastruktur, end det bornholmske elnet kan bære, så er Trefor klar til at udbygge nettet. Men efterspørgslen skal være der først. Lige nu er der ingen flaskehalse i elnettet, fastslår elforsyningschef.

Som så meget andet i samfundet er antallet af ladestandere til elbiler et spørgsmål om udbud og efterspørgsel, eller måske nærmere et spørgsmål om efterspørgsel og udbud. Sådan ser man på det hos forsyningsvirksomheden Trefor, der via selskabet Trefor El-net Øst distribuerer el på Bornholm.

Eksilbornholmer Jesper Poulsen har sat gang i debatten med et læserbrev om, at der er så få ladere på Bornholm, og at de har så lav kapacitet, at der bliver kaos i højsæsonen. I den efterfølgende debat har det været nævnt, at det bornholmske elnet næppe er stærkt nok til, at der kan etableres lynladere alle steder på øen. Sådan ser elforsyningschef Per Sørensen hos Trefor dog ikke på det.

– Der er ikke nogen flaskehalse i vores net lige nu, men vi har jo ikke net stående ledigt til, at der måske kommer en kunde, for det er der ingen, der vil betale for. Så vi udbygger først nettet, når behovet er der. Det er klart, at hvis der pludselig kommer et kæmpe behov for ladestandere, superchargers, i bestemte områder, så kan det godt være, at vi ikke har nettet til det, men så får vi det bygget, siger han i telefonen fra Italien.

Superchargers er lynladere med en effekt på 150-350 kilowatt, der oplader elbiler hurtigere end andre ladestandere.

Danmark er langt fremme

Som elforsyningschef oplever Per Sørensen især, at der er kritik af kommunerne, hvis elbilejere skal vente på at få ladet deres bil op.

– Hvis man føler, at man holder lidt for meget i kø til en ladestander, så vil den kritik ret hurtigt rejse sig. Nu kører jeg selv elbil og har kørt i elbil til Italien, og man kan tydeligt se, at hvis der ikke er ladestandere nok, så kommer man hurtigt til at holde i kø. Jeg har faktisk selv prøvet det, men ikke ret meget, så det har været en god oplevelse, siger han.

Han tør ikke sige, hvordan det går på Bornholm, men generelt er det hans oplevelse, at man i Danmark er langt fremme på det her område.

– Når jeg kører ned igennem Tyskland og Italien, så er der slet ikke det antal elbiler, som vi ser i Danmark på nuværende tidspunkt, siger Per Sørensen.

Forståelse for kommunerne

For både virksomheder og kommuner handler det om at få udbuddet af ladestandere til at passe med efterspørgslen. Det er et eller andet sted nødt til at gå hånd i hånd, vurderer Per Sørensen.

– Alle de investeringer, man lægger, skal forrentes og finansieres, og hvis man ikke får sine investeringer forrentet, så tror jeg ikke, man er voldsomt interesseret i det. Det er på en måde hønen og ægget. Det er en svær timing, og så er der nogle tidspunkter, hvor efterspørgslen er stor, siger han.

På Bornholm forestiller han sig, at ugerne 28, 29 og 30 kan være en udfordring, fordi der kommer så mange turister, at der simpelthen ikke er ladeinfrastruktur nok til sådan en form for højsæson.

– Skal man så virkelig bygge ladeinfrastruktur, fordi der i enkelte uger er et kæmpe behov? Så kan de reelt set stå resten af året og ikke få den benyttelsesgrad, som man kunne forestille sig. Det er igen det med, at man skal have sine investeringer finansieret. Så jeg kan sådan set godt følge kommunerne lidt i, at de ikke rykker hurtigere, end at efterspørgslen virkelig er der. Det har jeg fuld forståelse for, lyder det fra Trefors elforsyningschef.

OK er i gang med at opstille hurtigladere med en kapacitet på 50 kW ved Coop-butikker i Rønne, Aakirkeby, Hasle, Allinge, Gudhjem og her ved Kvickly i Nexø. "Vi arbejder på at starte en ny stander. Vi venter med 'spænding'," står der på ladestanderen. Foto: Jakob Nørmark

 

Svært at vide hvor

I forhold til lynladere, så er de faktisk en fordel for et selskab som Trefor El-net Øst, fortæller Per Sørensen. Dem tilslutter man længere oppe i nettet, hvor der er større kapacitet. Jo tættere de er på elnettets større anlæg, desto bedre er det, og på Bornholm er der 16 transformerstationer jævnt fordelt på øen.

– Egentlig er jeg ikke bekymret for, at vi ikke har kapacitet i nettet, men jeg har tidligere talt om en ketchupeffekt. Det er klart, at hvis det pludselig vælter ind med elbiler, og der er et kæmpe behov for ladestandere, så kan vi godt risikere at komme lidt på hælene i forhold til at udbygge nettet i takt med det behov, der opstår, siger han.

 

Om ladere til elbiler

• En normallader har typisk en effekt på 3,7-22 kilowatt. Det er cirka 42 procent af alle opladere i Danmark. Normalladere bruges der, hvor man oftest vil have god tid til opladningen, for eksempel på arbejdspladser, ved kursus-/konferencesteder, ved sommerhuse eller derhjemme.

• En hurtiglader har typisk en effekt på 43-50 kilowatt. Det er cirka 53 procent af alle opladere i Danmark. Hurtigladere er ofte opstillet ved eksempelvis indkøbscentre eller på større parkeringspladser.

• En lynlader har typisk en effekt på 150-350 kilowatt. Det er cirka fire procent af alle opladere i Danmark. Lynladere finder man ofte ved trafikale knudepunkter, på tank- eller ladestationer.

Kilde: Energiselskabet OK

 

Det næste spørgsmål er så, hvor det giver mest mening at have lynladere stående. Det er også en årsag til, at Trefor El-net Øst ikke bare lægger lidt mere net ud.

– Vi skal have en idé om, hvor den forespørgsel kommer henne, og det kan vi ikke vide. Vi kan selvfølgelig have en god dialog med kommunerne om, hvor det giver bedst mening at placere de her ladestandere. Nu har jeg selv kørt rundt nede i Italien, og det er lidt spøjst, for nogle af de superchargers, der er hernede, er placeret de mest mærkelige steder, ret afsides nogle gange, siger Per Sørensen.

På Bornholm er der den fordel, at der er korte afstande, hvilket burde gøre det nemmere at placere den type ladestandere de rigtige steder i infrastrukturen, mener han.

– Jeg tænker, at man skal placere sådan nogle ladestandere hensigtsmæssigt, så de ikke vil være i vejen for de øvrige aktiviteter, der er. I fremtiden bliver der alle de her tankstationer, der er begyndt at dukke op. De ligger hensigtsmæssigt og har egentlig også arealerne til det. I min optik vil det være naturligt at etablere dem sådan nogle steder, siger Per Sørensen.

 

Fra debatten

På Tidendes facebookside har læserbrevet fra Jesper Poulsen affødt en del reaktioner. Her er nogle af dem:

• Tommy Olsen: Hvem skal betale for de ladere? Tænker at staten jo ikke betaler for benzinstationer.

• Michelle Boss Weie: BRK må ikke etablere eller støtte økonomisk. Så det er private aktører.

• Bente Birkegaard Christiansen: Der er mangel på hurtigladere på Bornholm, men det er de mange leverandører/firmaer af ladestandere, der er alt for langsomme i optrækket. Det kan ikke blive et kommunalt anliggende. Det kommer en Clever-hurtiglader ved Netto/Vibegård i efteråret, men der er turisterne taget hjem.

• Line Juhl Kronow: Hvis man har et feriehus herovre, så har men vel sat en ladestander op selv der, så er der jo styr på det. Jeg synes, man skal tænkte på noget. De, som kører på diesel og benzin, skal hen til en tank og fylde på. De, som kører el-bil, forventer, at de kan "tanke" ude overalt, lige der hvor alting sker. Hvorfor blev det sådan? Parkeringspladser bliver lavet om til ladepladser. Hvorfor er der ikke lavet ladetankstationer i stedet for? Så må dem med el-bil jo køre derhen og "tanke", og så er der parkeringspladser nok til alle. Og ja, kapaciteten er lav, fordi det bornholmske el-net slet ikke kan følge med ellers. Hvis alle får el-bil og varmepumper i morgen, så er der bare ikke strøm nok. El-nettet skal udvides først.

• Tony Lykke Lorentzen: Man kan sagtens lade en el-bil fra en almindelig stikkontakt – det tager bare virkelig lang tid med en såkaldt mormor-lader. De hoteller og udlejere, der ønsker at være konkurrencedygtige, får selvfølgelig opsat ladere til deres kunder, så de kan lade om aftenen og natten. Det er desværre bare ikke mange steder, det er muligt på grund af strømforholdene. Som du skriver, så er det bornholmske el-net totalt underdimensioneret til den el-bils eksplosion, vi står overfor. Derfor skal der selvfølgelig opsættes flere lynladere på strategiske punkter på øen, så vi kan imødekomme det store behov, der er og kommer. For eksempel er det helt hul i hovedet, at der kun er een enkelt hurtiglader (plus en eksperimentel en ved Campus, som ofte ikke virker) i Rønne lige p.t. – og for at det ikke skal være løgn, så er den også ude af drift disse dage. De fleste ladere er også tidsbegrænset fra 30 minutter til to timer. Helt hul i hovedet. Jeg talte med en turist ved en lader forleden, som helt specifikt sagde, at de ikke gad komme igen på øen, før der var kommet flere ladestandere op. Som el-bilejer føler man sig ikke velkommen, sagde han. Det burde man tage seriøst hos BRK og gå i dialog med nogle private selskaber om at få etableret nogle områder med 8-10 hurtigladere tre-fire steder på øen.

• Kim Bohn: Hvorfor benytter flere sig ikke af Plugshare? På vores private, som ligger meget meget centralt i Gudhjem, er vi ikke blevet forespurgt ret mange gange. Jovist, er den “langsom”, men når bilen alligevel holder, mens man går rundt, så spilder man da ikke tiden!