"En anden mulighed for de nuværende færger er at reducere brændstofforbruget ved at reducere sejlhastigheden. Sidstnævnte tiltag vil kræve ændringer i den gældende kontrakt, hvori sejltiden er fastsat. Dette kan implementeres på både Rønne-Ystad og Rønne-Køge", hedder det i Trafikstyrelsens analyse.
Endnu en mulighed er at lade færgerne sejle på HVO-biodisel. HVO har de samme egenskaber som fossil diesel, men udleder både markant mindre CO2 og desuden færre NOx-gasser.
"I indeværende kontraktperiode er muligt at benytte HVO, og dermed sænke færgernes CO2-udledninger med omkring 43 procent."
Mens det altså er muligt at beregne CO2-gevinsten ved biodiesel, er det ikke muligt at beregne, hvad det vil koste at lade færgerne sejle på HVO. Trafikstyrelsen kan ikke komme det nærmere, end at det vil være væsentligt dyrere at sejle på HVO, en ekstra udgift der i sidste ende vil havne hos staten.
"Ændringer i forudsætninger om brændstof vil være forbundet med betydelige drifts- og/eller investeringsmeromkostninger. Der findes ikke stabile markedspriser for HVO, og indkøb af HVO er derfor vanskeligt at prissætte", skriver Trafikstyrelsen.