Hvordan opleves Express 5 efter fire uger på vandet? Flere ting skaber debat

Hvordan opleves Express 5 efter fire uger på vandet? Flere ting skaber debat
Hundeområdet. Foto: Jakob Nørmark
NYHED | ABONNENT | 27. MAJ 2023 • 05:30
Jakob Nørmark
Journalist
NYHED | ABONNENT
27. MAJ 2023 • 05:30

Overordnet set er Express 5 blevet ganske fint modtaget af passagererne, der finder den nye hurtigfærge roligere end forgængerne. Enkelte områder rundt på færgen kunne dog forbedres, mener nogle af de rejsende. Bornholmslinjen, som har fulgt debatten, oplyser, at passagererne med børn kan se frem til et ekstra legerum og muligheden for at forudbestille mad i den nye restaurant.

Express 5 har nu i fire uger sejlet i pendulfart mellem Rønne og Ystad. De første sømil er tilbagelagt i en sæson uden stormfuldt vejr, så en af hurtigfærgens forventede fordele – komforten ved stor bølgehøjde – er ikke for alvor blevet testet endnu. Til gengæld har passagerer og besætning fået erfaring med en masse andet. På Tidendes facebookside har vi spurgt læserne, hvad de mener om færgen, som siden indsættelsen 29. april er blevet debatteret flittigt i både den virtuelle og virkelige verden.

– Vidt og bredt har vi noteret, at der er tilfredshed med færgen. Vi kan kun være superglade over den start, som Express 5 har fået, siger Jesper Maack, Molslinjens pr- og kommunikationschef.

Han peger på rummeligheden om bord, som et af de åbenlyse plusser ved Express 5. Denne karakteristik støtter Bornholms Passagerforenings formand, Ann Hartl. Hun fortæller, at det er hendes oplevelse, at de fleste passagerer er glade for den nybyggede katamaran, som hun opfatter som en opgradering i forhold til den gamle hovedfærge.

– I en sammenligning taber Express 1 stort på komfort og lækkerhed, siger Ann Hartl, når hun holder Bornholmslinjens to færger op imod hinanden.

Hun ser den positive modtagelse af Express 5 som et tegn på, at der generelt er tænkt grundigt over indretningen fra rederiets side. Passagerforeningen har dog også i løbet af de første fire uger fået henvendelser om forskellige ting, der måske kan forbedres.

Vi starter agter…

Pres på hundeområdet

Rejsende med hunde har flere gange haft svært ved at finde pladser på den del af færgen, hvor de har lov til at befinde sig. I denne uge var der en overfart, hvor skoleelever optog de fleste pladser i hundeområdet. Ann Hartl fortæller, at Bornholmslinjen har oplyst foreningen, at skoleklasser henvises til pladserne på øverste passagerdæk og derfor ikke burde være i hundeområdet.

– Det var nok en svipser, tænker jeg, siger Ann Hartl.

Hos Bornholmslinjen vækker hundeejernes problemer undren.

– Området er mindst lige så stort som på Express 1, så vi forstår ikke helt, at der har været mangel på plads. Rejsende skal huske at borde til fire rummer fire, så gæsterne må hjælpe hinanden lidt. Og så er man meget velkommen til at lade hunden blive i bilen, siger Jesper Maack.

Hundeejernes frustrationer har på Facebook fået flere til at foreslå, at ejerne lader deres dyr blive i bilen under overfarten. Det vil dog ikke være en løsning, som passer til alle hunde, mener Ann Hartl.

– Fra min egen familie er det erfaringen, at det er rarere for hunden at komme med op end at sidde i en bil på vogndækket, hvor der er masser af larm, siger Ann Hartl.

Kulde, træk og røg

I netop den del af færgen, hvor hunde har lov til at være, har flere passagerer påtalt, at det er koldt. Kulde og træk nær udgangene til soldækket er et kritikpunkt, som Express 5 har til fælles med Express 1, og passagerforeningen har tidligere anbefalet rederiet at montere et vindfang, som kan mindske generne ved de siddepladser nærmest skydedørene.

På Express 5 er der fire skydedøre, da man også kan komme udenfor i siderne.

– Det giver en masse uro, og nogle påpeger, at det på Express 5 føles køligere agter, siger Ann Hartl.

I siddeområdet nær dørene trænger tobaksrøg ind, og det så passagerforeningen gerne, at Bornholmslinjen prøvede at forhindre.

– Jeg havde forstået det sådan, at man egentlig havde en plan om at lave rygekabiner udenfor. Det har man endnu ikke gjort, og det betyder, at der trækker røg indenfor, ind i hundeområdet, siger Ann Hartl.

Et par passagerer, der har gjort af det nye rum til patientrejsende på Express 5, skriver i kommentarer i Tidendes debattråd, at det også er for koldt i dette rum.

Komforten i sæderne

På passagerforeningens debatside har nogle rejsende kommenteret sæderne og armlænene, der er fastmonteret imellem pladserne. Ifølge Ann Hartl har Bornholmslinjen på Express 5 sørget for, at yderste armlæn mange steder kan vippes op for at gøre det nemmere at komme ind og ud af sædet.

Nogle passagerer har dog et ønske om fjerne armlæn ”for at tilgodese dem, der føler sig lidt brede om bagen”, som Ann Hartl siger.

Det, at armlænet mellem sæderne ikke kan flyttes, betyder samtidig, at folk, der føler sig klemt, vil vippe armlænet ud mod gangen op og vende kroppen den vej. Nogle gange vil det gøre det sværere at komme forbi på gangen.

– Og det er jo ikke så smart, siger Ann Hartl, der opfatter armlænene som et sted, hvor Bornholmslinjen kunne lave en tilpasning hen ad vejen.

– Men det er i småtingsafdelingen, og det er stadig et dejligt skib.

 

Express 5 er kun udstyret med én elevator, og det er et vilkår, som folk må leve med. Foto: Jakob Nørmark

 

Elevatoren

Express 5 er kun udstyret med én elevator, hvilket allerede vakte opsigt og debat inden jomfrusejladsen.

Passagerforeningen har det synspunkt, at der burde være to, men i modsætning til andre forhold om bord er der ikke udsigt til at forbedre elevatorkapaciteten.

– Det er desværre bare et vilkår, som folk må leve med.

Med en enkelt elevator bliver Bornholmslinjen mere sårbare over for tekniske fejl, hvilket der allerede har været eksempler på, påpeger Ann Hartl. Ifølge pr- og kommunikationschef Jesper Maack er den kritiske adgangsvej for dårligt gående blevet mere stabil efter lidt begyndervanskeligheder.

– Elevatorer på skibe er notorisk svære at have med at gøre, for de bliver testet i et miljø på værftet, hvor tingene ikke bevæger sig, siger han.

– Elevatoren er væsentligt større end den på Express 1. Vi henstiller til alle gæster, at de lader elevatoren blive brugt af dem, som har brug for det.

Jesper Maack oplyser desuden, at der i næste uge vil blive opsat skilte til særlige borde, som er beregnet til kørestolsbrugere.

 

På Express 5 er der i modsætning til på Express 1 langt mere luft mellem varerne i shoppen, ligesom der er mere end én kasselinje, så Bornholmslinjen kan ekspedere flere kunder ad gangen. Foto: Jakob Nørmark

 

Shoppen

I butikken på Express 1 slanger man sig igennem en smal korridor, og man skal mase sig forbi andre kunder, hvis man vil overhale eller baglæns. På Express 5 er der langt mere luft mellem varerne i shoppen, ligesom der er mere end én kasselinje, så Bornholmslinjen kan ekspedere flere kunder ad gangen.

– Jeg synes selv, at det fungerer fint. Nu er der mulighed for at gå ind og ose, uden man behøver købe noget, siger Ann Hartl.

Jesper Maack bekræfter, at mange har haft lyst til at kigge indenfor i den nye butik.

– Vi kan sagtens se på salget, at shoppen er blevet større og har fået mere indhold. Måske er det endda kommet lidt bag på os, at interessen har været så stor, siger han.

 

Legeområdet for de 0-4-årige. Foto: Jakob Nørmark

 

Børnenes legerum

På Express 5 står der i modsætning til på 1’eren ikke nogen borde i legerummet, og det ærgrer flere forældre, som savner muligheden for at sætte sig med mad og drikke, mens børnene leger.

Der er også tyndet ud i legeredskaberne, der på Express 5 består af små tumlemøbler, som børnene kan flytte rundt på.

– Jeg kan godt forstå, at det for nogle aldersgrupper føles som en forringelse, siger Ann Hartl om legerummet og fraværet af borde, inden Tidendes journalist (med barn i legemålgruppen) bemærker, at legeudstyret på de andre færger virkede mere spændende for de små.

– Så er der da én grund til at vælge Express 1.

Jesper Maack fortæller, at der er forbedringer af børnefaciliteterne på vej.

– Der er et legerum på vej til de lidt ældre børn i modsatte side af det nuværende.

Det eksisterende legerum er for de 0-4-årige, mens det kommende rum vil blive indrettet, så det passer til børn over fem år.

 

En af nyhederne på Express 5 er en fast buffetrestaurant forrest i styrbordssiden. Siddeområdet omkring buffeten er tiltænkt de spisende gæster. Foto: Jakob Nørmark

 

Buffeten

En af nyhederne på Express 5 er en fast buffetrestaurant forrest i styrbordssiden. Siddeområdet omkring buffeten er tiltænkt de spisende gæster, som betaler for maden, når personalet kommer rundt.

Der har været eksempler på, at gæsterne har måttet vente længe på betjening, ligesom passagerer er blevet bedt om at flytte sig, fordi de ikke har tænkt sig at købe mad.

– Jeg ved ikke, om der har været lidt begyndervanskeligheder, siger Ann Hartl, der ikke er sikker på, at restaurantkonceptet er markeret tydeligt nok for de rejsende. Hun funderer desuden over, hvordan Bornholmslinjen vil håndtere adgangen til restaurantområdet på udsolgte afgange, hvor der er ledige borde i restauranten, mens resten af skibets siddepladser er stopfyldte.

Bornholmslinjens mandskab har kig på udfordringerne omkring buffeten, der overordnet set er blevet ”meget positivt modtaget” ifølge Jesper Maack.

– Vi arbejder lidt med kommunikationen, så folk bedre kan se, at de går ind i restaurantområde – og så vil de rejsende hurtigt lære konceptet at kende, siger han.

– Konceptet er jo, at du skal kunne spise godt til rimelige penge på kort tid. Så vi er nødt til at være restriktive omkring det, så det er til spisende ved buffeten. Der er en indkøringsperiode med koncepter, og det er ved at være på plads, så nu begynder vi at annoncere med, at den kan købes på forhånd. Så kan man gå i gang med det samme.

Møde i juni

Debatten om Express 5 har kørt livligt på passagerforeningens Facebook-side, hvor Ann Hartl engagerer sig aktivt for at indsamle de rejsendes oplevelser. I flere tilfælde bliver kritiske indlæg mødt med kommentarer, hvor folk harcelerer over, at andre tillader at fremhæve negative oplevelser. Ann Hartl fortæller, at hun er begyndt at tynde ud i kommentarerne, der udelukkende synes at have til formål at kvæle debatten.

– Man skal have lov til at udtrykke, at der er ting, som kan gøres bedre.

Passagerforeningen skal i starten af juni til møde med Bornholmslinjen, hvor foreningen og rederiet sammen kan drøfteerfaringerne fra de første ugers sejlads.

 

 

 

Læsernes oplevelse af Express 5

For at kaste lys på, hvordan de rejsende har taget imod Express 5, har vi på Tidendes facebookside stillet dette spørgsmål:

"Express 5 har nu været i drift i fire uger – vi sætter fokus på passageroplevelsen. Hvad mener I om færgen? Hvad er godt, og er der noget, der er mindre godt?"

Her er et udpluk af de mange svar fra debattråden. (Grammatiske fejl er rettet, og emojier er sorteret fra)

Line Sørene Lohmann

Dejlig færge – vipper umiddelbart meget mindre end den gamle.

Lidt ærgerligt med et meget lille område for buffeten - men virkelig lækker buffet. På trods af at jeg rejser med børn, så prioriterer jeg at sidde ved borde og underholde mine børn selv, og det virker til at være nemmere at finde det nu – så størrelsen på legerummet har ikke generet mig

Lone Grening Bjerg

Ingen brok herfra - to meters bølger mærkes overhovedet ikke - stor og flot

Simone L. Hampe

Fin færge. Bare et minus, at børnerummet er så småt. Der er ingen borde og heller ingen legeting, som er sat fast i gulvet som på Express 1. Godt nok en sejltur på 1 time og 20 minutter, men alligevel havde det været lækkert med de ting.

Christine Walther Bredahl

Armlæn på samtlige stole undtagen ved kaffebaren. Hva' med os med store rumper?

Signe M. B. Nielsen

Som børnefamilie finder vi det virkelig ærgerligt, at man ikke har prioriteret noget mere ‘legeplads’, så børnene kan aktiveres på den tid, turen tager. Et større område eller flere forskellige områder med nogle legeting/tegnefilm osv.

Aktiverede børn = mere afslappede forældre = forældre der køber mad/kaffe = penge i kassen.

Min datter - og jeg har overhørt flere situationer med børn, der siger det samme - kan desværre slet ikke overskue det meget lille område og ‘kedelige’ børneaktivitet. Desværre - jeg synes, det er så ærgerligt ikke at tilgodese børnefamilierne mere på denne færge.

Gitte Runge

Den er udmærket, men en elevator er ikke nok.

Kirsten Obel

Færgen er flot og luftig. Men uanset hvad er der kø ved elevatoren. Vi er mange med stok, og trapperne er stejle med høje trin. Utroligt, at ingen har tænkt i rullende trapper for eksempel. Som på alle Molsliniens færger bortset fra Max er hunde og madpakkefolket placeret i det mindst attraktive område, men det er til at leve med.

Elsebeth Kofoed Bech

Der er mange dejlige ting, selvom jeg ikke begriber den opdeling med restaurant? Kan man få serveret mad der? Patientrummet er hundekoldt. Blev ellers så glad for, at der er et privat rum. Kommer ikke til at bruge det.

Og så begriber jeg ikke, at personale, der går rundt ikke påtaler, når folk - imod henstilling i højtaleren - lader deres hunde ligge på de nye sæder. Uden i det mindste at lægge et tæppe på sædet.

Melanie Møller Andersen

Superflot afdeling for patientrejser, men der bliver hurtigt MEGET koldt derinde, når forhænget er lukket for. Selv med tyk strik på, frøs jeg.

Inge Margrethe Nymann Sørensen

Super færge. Men er meget overrasket over rengøringen! Der var møgbeskidt overalt. Er godt klar over, det har været en travl weekend, men mandag på tredje enkelttur burde det være mere rent

John F. Larsen

Jeg har kun været med på en tur med Express 5. Hvor er det en stor og fed færge. Jeg har næsten kun positivt at sige om færgen. Og dog... for jeg skulle oplade min mobil, men kunne ikke finde en stikkontakt i nærheden. Så vidt jeg kunne se, er der kun stikkontakter, hvor der er borde. Men ikke stikkontakter, hvor der kun er stolerækker, og dem er der jo flest af. Og hvis det er rigtigt, er det bestemt en mangel.

Da jeg ofte rejser alene, sætter jeg mig sjældent, hvor der er siddepladser rundt om et bord for ikke at optage pladser for familier osv., der vil sidde sammen og spise. Men det vil jeg gøre fremover, hvis jeg har behov for at oplade min mobil eller tablet undervejs.

Men bortset fra det: En fed færge vi har fået

Hanne Maimann

Jeg oplever en meget fin komfort ombord, og pendlerlounge er virkelig i top. Når båden er fuld, og man skal gå mod bilerne, oplever jeg, at det er vanskeligt at komme fra forenden af båden til bagenden, for der er lange køer af mennesker, som venter på at komme ned til bildækket. Måske det vil regulere sig, når passagererne har vænnet sig til E5’s indretning. Jeg oplever også forvirring i shoppen om, hvor køen starter til kasserne. Det er også specielt, når der er mange passagerer med. Ellers nyder jeg at sejle med et par gange om ugen.

Lykke Marlene Rodin

Kæmpe færge, pæn? Måske - måske ikke. Jeg synes, det er svært at sidde fornuftigt og samtidig se ud. Bryder mig ikke om stolerækker – der er jeg for tæt på de andre rejsende, og borde er der ikke mange af. Satte mig sidst i hundeområdet ved et bord. Sikke et skraberi, der er under de stakkels hundepoter. Der burde være et lyddæmpende 'vinyl' fremfor det valgte materiale

Vinni Lee Rømer

Hvis man sidder helt oppe, er der ikke nogen midtergang mellem stolene. Det havde været godt, hvis der var. Nu skal man enten helt op foran eller ned bagi for at komme rundt. Ellers en rigtig dejlig færge. Hørte buffeten var rigtig lækker (ikke prøvet).

Hørte, der var en, der var lidt vred over elevatoren når vi var ombord - Mange handicappede og dårligt gående / ældre stod i lang kø. Stor lækker kiosk med masser af plads ..

Jeg synes alt i alt, det er en rigtig god færge med gode faciliteter og godt personale.

Pia Henriette Jørgensen

Er ked af, at man kun har prioriteret én elevator.

 

DAGENS ELUDSIGT BORNHOLM
DET FRIE VALG / 27-02-2024 / ELPRIS+SPOTTILLÆG / AFGIFTER / NETTARIF

Tirsdag: Det variable timepris-produkt er denne tirsdag i gennemsnit 17% billigere end det kvartalsfastsatte produkt. Tørretumblertesten afslører, at du sparer yderligere 4,41 kr. ved at tørre dit tøj kl. 23 i stedet for kl. 18. Opdateret kl. 00.14. Næste opdatering kl. 13.14.

Bornholms energi og forsyning