For det er ikke kun et problem for den unge kassemedarbejder, der bliver ked af det. Det er et problem for hele vores erhvervsliv.
Vi ved alle, at en rigtig helårsarbejdsplads, som dem Jensen netop har nedlagt 179 af, er langt mere værd for vores samfund end 10 sommertjenere, der betaler kommuneskat et andet sted. Men turistindustrien er stadig vigtig for vores økonomi.
Måske skal vi faktisk tilbage til De-formen i vores markedsføring for at få gæsterne til at huske på, at de netop er gæster – velkomne gæster, som vi forventer opfører sig ordentligt. Det kan lyde og er gammeldags, men måske er det netop dét signal, der mangler. En let distance, der minder om, at høflighed ikke er valgfrit.