Kryb ikke i skjul

Kryb ikke i skjul
Nogle skal miste noget. Nogle skal flyttes andre steder hen, skriver Jan Jørgensen.
SYNSPUNKT | DEBAT | 23. MAJ • 05:30
Af:
Jan Jørgensen
kommentator
SYNSPUNKT | DEBAT | 23. MAJ • 05:30

Jan Jørgensen opfordrer de lokale politikere til at se befolkningsudviklingen i øjnene og fremlægge deres ideer til de nødvendige og hårde beslutninger.

Nu er der sat penge på det, og så må jeg bare sige, at kommunalbestyrelsens medlemmer skal komme på banen. Det nytter ikke at krybe i skjul et eller andet sted, og så i en time til efteråret lave et forlig, der kommer bag mange eller måske lige frem de fleste.

Det er jeres ansvar at begynde debatten nu.

Det, jeg hentyder til, er konsekvenserne af befolkningsudviklingen her på Bornholm, som jeg tidligere har beskæftiget mig med her i spalterne. Tallene er lagt frem for økonomiudvalget torsdag i denne uge.

Færre børn og flere ældre betyder ændringer, og ser man på nettoændringerne frem til 2030 er tallene slående:

Børnepasning -8,2 millioner kroner.

Skole -8,4 millioner kroner.

Ældre +5,1 millioner kroner.

Opgaven er klar!

Opgaven for kommunalbestyrelsen er klar. Der spares intet – som i absolut intet – ved at fortsætte med det samme antal børneinstitutioner og skoler. Eller med den samme bemanding de samme steder

Nogle skal miste noget. Nogle skal flyttes andre steder hen. Nogle forældre vil reagere negativt.

Det er min påstand, at hvis det sker pludseligt, er reaktionen mere voldsom. Hvis det sådan sker sidst på eftermiddagen en tilfældig fredag, hvor der som regel bliver indgået et budgetforlig, bliver forældre (og børn) meget mere overraskede og vil reagere mere negativt, end hvis I står frem nu og åbent fortæller, hvor I står henne.

Hvor skal nogen opleve, at de mister noget?

Mere mod i starten

Der bør altid være noget mere mod i en nyvalgt kommunalbestyrelse - også her på Bornholm.

Det er ikke en kliché, at skolelukninger og nedskæringer bliver besluttet i det første år efter et valg. Det er sådan, at det finder sted i landet kommuner. Jo nærmere valget, desto mindre mod på ubehagelig beslutninger.

I skal også fortælle os alle, at den inddragelse, som I helt sikkert gerne vil have sat i gang, ikke indebærer, at I kan give alle forældre ret hele tiden. Det er hos jer, atbussen til sidst bliver parkeret, og I har både ret og pligt til at træffe beslutninger.

Inddragelse?

Hvad er inddragelsen så?

Det handler om at lytte og få gode ideer fra personale og forældre. De to grupper er faktisk værd at lytte til. De kan – hvis det bliver gjort ordentligt – med fornuft blive inddraget i processen. I politikere skal bare være tydelig om, hvad målet er: Det skal flyttes penge fra børneområdet og til ældreområdet, og som det fremgår af tallene, vil der også samlet være en besparelse på driften.

Så derfor til de politiske partier og løsgængeren; kom med nogle meldinger om, hvordan processen skal ske, og hvor I selv står henne.

Det er den måde, at I kan skabe respekt omkring jeres handlinger i de kommende måneder.

INDENFOR

Nu styrer Linda Hodda
EKSKLUSIV | ABONNENT

Nu styrer Linda Hodda

En spontan mail, og pludselig stod Linda Olsen som leder af Folkehuset Hodda.
Oliekongen nyder sit nye liv
EKSKLUSIV | ABONNENT

Oliekongen nyder sit nye liv

Manden bag rapsolie-eventyret på Lehnsgaard.
FÅ ABONNEMENT