Transportministeriet venter lige nu på Bornholm. De fleste – inklusive Bornholmslinjen – mener, at det er en god idé at bruge Express 1 som sekundær færge på Ystad-ruten, når Express 5 ankommer, og torsdag bliver det op til trafikkontaktrådet at tage stilling til, hvad Bornholm skal sende af anbefaling til Transportministeriet. Det sker på årets første møde i rådet.
Der har været tale om et par modeller for at finde de 22 millioner kroner om året, som Bornholmslinjen mener, det koster at lade Express 1 blive i Østersøen; et øget statstilskud eller penge hentet via Bornholmslinjens salg af flere billetter.
Sidstnævnte løsning tegner til at blive den, man går med, og den betyder, at Bornholmslinjen kan sælge billetterne i den overskydende kapacitet – altså det antal billetter, som ligger ud over dem, der indgår som kapacitet i færgekontrakten – til markedspris. Dermed vil salget af disse billetter ikke indgå i regnetstykket om den gennemsnitspris, som rederiet skal ramme ifølge kontrakten med staten.
Det giver i princippet frit spil for salget, men vi kommer næppe til at se store prisstigninger på billetterne. Det fortæller pr- og kommunikationschef Jesper Maack i en mail til Tidende.