Her er prisen på Bornholmslinjens ekstra billetter

Der blev tirsdag på Rønne Havn arbejdet på at fjerne den såkaldte linkspan, som er den lille bro, der har forbundet Øernes Kaj med rederiets sekundære færge, for at gøre plads til Express 1. Video: Torben Østergaard Møller
TRAFIK | Onsdag 8. februar 2023 • 05:30
Tommy Kaas
Redaktør
TRAFIK | Onsdag 8. februar 2023 • 05:30

Bornholmslinjen får efter alt at dømme lov til at sælge dyrere billetter til Express 1, som Bornholm til gengæld får lov at beholde i Østersøen, når Express 5 ankommer.


Transportministeriet venter lige nu på Bornholm. De fleste – inklusive Bornholmslinjen – mener, at det er en god idé at bruge Express 1 som sekundær færge på Ystad-ruten, når Express 5 ankommer, og torsdag bliver det op til trafikkontaktrådet at tage stilling til, hvad Bornholm skal sende af anbefaling til Transportministeriet. Det sker på årets første møde i rådet.

Der har været tale om et par modeller for at finde de 22 millioner kroner om året, som Bornholmslinjen mener, det koster at lade Express 1 blive i Østersøen; et øget statstilskud eller penge hentet via Bornholmslinjens salg af flere billetter.

Sidstnævnte løsning tegner til at blive den, man går med, og den betyder, at Bornholmslinjen kan sælge billetterne i den overskydende kapacitet – altså det antal billetter, som ligger ud over dem, der indgår som kapacitet i færgekontrakten – til markedspris. Dermed vil salget af disse billetter ikke indgå i regnetstykket om den gennemsnitspris, som rederiet skal ramme ifølge kontrakten med staten.

Det giver i princippet frit spil for salget, men vi kommer næppe til at se store prisstigninger på billetterne. Det fortæller pr- og kommunikationschef Jesper Maack i en mail til Tidende.

– Vi forventer at bruge de samme prisniveauer, vi kender i dag, fortæller Jesper Maack.

– Det vil sige op til 999 kroner for en almindelig standardbillet og op til 1.299 kroner for en standardplusbillet. Priserne vil jo uvægerligt skulle ligge tæt på prisen på den sidst solgte billet i den "gamle" kapacitet. Ellers sælges der jo ikke nogen af dem – og da den kommercielle risiko ligger hos os, er vi jo nødt til at placere priserne på kendte niveauer, forklarer pr- og kommunikationschefen.

Rønne Havn gør klar til Express 1

På Rønne Havn har man næsten vedtaget, at det bliver Express 1, der skal sejle som sekundær færge mellem Ystad og Rønne i fremtiden.

I hvert fald gik man tirsdag i gang med at fjerne den såkaldte linkspan – den lille bro, der har forbundet Øernes Kaj med rederiets sekundære færge – for at gøre plads til Express 1, "som vi forventer vil blive reservefærge, når Express 5 på et tidspunkt kommer", som havnens kommunikationschef Jesper Jürgensen skrev i en mail til Tidende.

Mere kapacitet

Humlen om Express 1 som sekundær færge er opstået, fordi den lille hurtigfærge Max ellers står til at fortsætte som færge sammen med den nye Express 5. Ønsket fra Bornholm om at fortsætte med Express 1 handler om større kapacitet, stabil drift og en færge, som har tilstrækkelig komfort i hårdt vejr.

I efteråret var den tidligere transportminister angiveligt klar til at godkende planen med Express 1 – det har Molslinjen tidligere fortalt til mediet Maritime Danmark – men fordi der nu er et nyt folketing, skal processen gå om.

Der står vi altså nu; Trafikkontaktrådet skal torsdag tage stilling til spørgsmålet og ventes endnu en gang at give Bornholmslinjen lov til at sælge sine ekstra billetter til markedspris.

– Grundlæggende er det godt, fordi vi på den måde får øget vores kapacitet om sommeren, siger trafikkontaktrådets næstformand, viceborgmester Morten Riis fra Enhedslisten.

– Men der er også et klimahensyn, for færgerne er vores klimasynder nummer et, og det, at Max forurener mindre end Express 1, skal også tages med i vores overvejelser, påpeger Morten Riis.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra trafikkontaktrådets formand, borgmester Jacob Trøst (K), eller passagerforeningens formand, Ann Hartl.

Der graves fra graveskibet Jette Saj for at gøre plads til Express 1. Video: Torben Østergaard Møller

 

FÅ ABONNEMENT