Politiker til Molslinjen: Nu må I betale tilbage med Express 1

Politiker til Molslinjen: Nu må I betale tilbage med Express 1
Bornholmslinjen vil have 22 millioner kroner ekstra om året for at beholde Express som sekundær færge på Ystad-ruten. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 19. JAN 2023 • 05:30
Tommy Kaas
Digital chef
NYHED | ABONNENT
19. JAN 2023 • 05:30

Det er på tide, at de kommer med indrømmelser i Århus, siger Venstres transportordfører.


Venstres bornholmske folketingsmedlem og transportordfører, Peter Juel-Jensen, er klar i spyttet:

– Bornholm står samlet om at beholde Express 1. Den giver de bedste muligheder og den bedste kapacitet, siger han.

Den nuværende primære hurtigfærge på Ystad-ruten står til at forlade Østersøen, når Express 5 ankommer. I stedet er det meningen, at den lille Max skal fortsætte som ekstra kapacitet ved siden af Express 5, men det er ikke godt nok, fastslår Peter Juel-Jensen endnu en gang.

Og gårsdagens udmelding om, at Express 5, der skulle have været indsat i Østersøen for snart et år siden, nu er yderligere forsinket, kan bruges konstruktivt, mener Peter Juel-Jensen.

– Nu er det på tide, at Molslinjen også kommer med indrømmelser, siger han.

– Vi kan selvfølgelig ikke være tjent med, at den færge hele tiden bliver forsinket, så nu bliver de nødt til at give lidt tilbage og sige, at ja, selvfølgelig beholder vi Express 1 på Bornholm, siger Peter Juel-Jensen.

Rederiet har været ude at sige, at det koster 22 millioner kroner ekstra om året, hvis det er Express 1, der skal sejle som sekundær færge i fremtiden i stedet for Max, men købmændene fra Århus må selv til lommerne i denne omgang, fastslår Venstres bornholmske folketingsmedlem.

– Fra Bornholms side er ønsket at beholde Express 1. Sådan skal det også gerne ende, siger Peter Juel-Jensen.

Ministeriets problem

Bornholms Passagerforenings formand Ann Hartl synes, at skytset skal rettes mod Transportministeriet i stedet for Bornholmslinjen.

– Det er ministeriet, der har indgået en kontrakt, der ikke tager højde for, hvad der skal ske med den her problematik, så det er også dem, der skal løse det, siger hun.

Ann Hartl understreger, at det er vigtigt for Bornholm, at vi beholder Express 1 som supplement på Ystad-ruten om sommeren, men også, at Express 5's forsinkelse er et hårdt slag for rederiet.

– De har jo budgetteret med at kunne sælge flere billetter til den nye færge, så det er først og fremmest dem, der taber penge lige nu, siger hun.

– Jeg håber, at de har en god kontrakt med værftet, siger Ann Hartl.

Sagen om Express 1's fremtid i Østersøen ligger på den nye transportminister Thomas Danielsens (V) bord. Hans pressetjeneste kunne tirsdag fortælle til Tidende, at ministeriet afventer en bekræftelse fra det bornholmske trafikkontaktråd om, at ønsket fortsat er at beholde Express 1. Når den kommer, skal sagen igen behandles på Christiansborg.