Bornholmslinjen: Ekstra billetter til Express 1 bliver næppe meget dyrere

Bornholmslinjen: Ekstra billetter til Express 1 bliver næppe meget dyrere
I den oprindelige plan skulle Express 1 forlade Bornholm næste forår, når den nye og større katamaran Express 5 er klar til brug. Hvis forslaget om, at ekstra billetkapacitet kan sælges på et frit marked, bliver godkendt, vil Express 1 forblive på Østersøen i sommerhalvåret. Perioden med to færger varer fra påskeferien til skolernes efterårsferie. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 30. JUN 2022 • 15:30
Jakob Nørmark
Journalist
NYHED | ABONNENT
30. JUN 2022 • 15:30

Det er færgeselskabet, der løber en forretningsmæssig risiko ved at øge kapaciteten med en større andenfærge, mener Molslinjens kommunikationschef.

 

Et stort lokalt ønske om øget færgekapacitet bliver til virkelighed fra 2023. Ikke bare indsættes Express 5, der er i gang med at blive bygget i Filippinerne, men Molslinjen har også indvilliget i at anvende Express 1 som andenfærge i stedet for Max – med en betingelse om, at den ekstra kapacitet kan sælges på det frie marked og ikke er omfattet af de maksimale gennemsnitspriser, som dikteres af Molslinjens kontrakt med Transportministeriet.

I sidste uge besluttede Trafikkontaktrådet at støtte forslaget om, at de sidste billetter til Express 1 kan sælges "i fri trafik", som det formuleres.

Spørgsmålet er, hvilket prisniveau man kan forvente. Færgeselskabets PR- og kommunikationschef hos Molslinjen, Jesper Maack, afviser, at de ekstra billetter til Express 1 vil blive meget dyrere, end de rejsende er vant til.

– Det giver ingen mening at spekulere i, hvor dyrt vi kan få billetterne solgt, siger han til Tidende.

– De billetter, der bliver sat ekstra til salg, kommer til at blive solgt til en pris, der er meget tæt på, hvad den sidste billet på den nuværende max-kapacitet er solgt til. Ellers får vi dem ikke solgt, siger Jesper Maack.

Den maksimale pris, som Bornholmslinjen i år må opkræve for en standardbillet til personbiler, er cirka 1.100 kroner.

I konkurrence med sig selv

Jesper Maack påpeger, at Express 5 kommer til at sejle samtidig med Express 1. Derfor skal efterspørgslen være temmelig høj, for at Bornholmslinjen overhovedet kan begynde at sælge billetterne på det åbne marked.

– Det kræver jo, at Express 5 skal være udsolgt, og at Max' max-kapacitet skal være udsolgt. Vi er i konkurrence med os selv, siger han.

Express 1 har ifølge færgeselskabets oplysninger plads til 520 passagerer mere end Max. De to færger har plads til henholdsvis 1.400 og 880 personer om bord. Molslinjen ønsker, at der bliver tale om en prøveperiode.

– Hvis ordningen bliver vedtaget, er det efter vores ønske, at det bliver i ét år, hvor vi prøver det. Hvis det viser sig, at Max' og Express 5's kapacitet er nok, er det jo ikke en god idé, siger Jesper Maack og cementerer sin pointe:

– Her er det os, der løber den forretningsmæssige risiko. Vi skal sætte nogle priser, som folk rent faktisk gider købe billetter til. Og det vil blive meget tæt på priserne fra Max.

Ingen af medlemmerne i trafikkontaktrådet stillede sig kritisk over for selve ideen, fortalte Jacob Trøst (K) til Tidende i fredags.

– Vi mangler at finde ud af nogle detaljer om, hvilke tal man kan lægge til grund for, hvornår Bornholmslinjen har opfyldt sine kontraktforpligtelser til at stille billige billetter til rådighed. Men jeg vil umiddelbart mene, at det er små knaster. Det vigtigste er, at alle tre parter mener, at det er en løsning, som vi kan se os selv i, sagde borgmesteren.

Både Transportministeriet og Molslinjens bestyrelse skal godkende færgeudskiftningen.