Antallet af afgange på ruten i hverdage vil fremover være uændret i forhold til, hvad det har været i et 'pænt stykke tid', oplyser Robert Rungholm. Men nogle af tiderne er lavet lidt om for at spare på personaleomkostningerne - og med justeringen af fartplanen kan selskabet spare cirka 20 procent på disse omkostninger.
Når DAT vælger at skære i antallet af søndagsafgangen er det ikke fordi, der har været et vigende antal passagerer disse dage. Men det er den måde, selskabet kan spare på mandskabsudgifter, forklarer Robert Rungholm.
Er I ikke bange for, at der er passagerer, der vælger en alternativ transportform, fordi I ikke længere kan tilbyde lige så mange afgange om søndagen?
– Jo, absolut. Det er derfor, det er en negativ spiral. Dét, at der bliver færre afgange, gør også, at der kommer til at være en højere belægning på de enkelte fly. Dét i sig selv presser priserne op. Frekvens avler frekvens - også den modsatte vej. Så dét, at der er færre afgange at vælge imellem, kommer til at have en negativ indflydelse på det, siger Robert Rungholm.