Han mener, at corona-restriktionerne førte til begrænset kontakt med passagerforeningen, der efter hans opfattelse også skruede ned for aktiviteten. Desuden peger han på, at Bornholms Passagerforenings mærkesager – som større kapacitet, reel indførelse af landevejsprincippet, anderledes prisstruktur og en anden definition af samfundsbegrundet transport i kontrakten – ikke egner sig til at blive diskuteret med Bornholmslinjen, men er et spørgsmål for Transportministeriet eller ordførerne i Folketinget.
– Det må de hellere tage med dem, som har lavet den kontrakt, vi sejler efter. Det er et niveau eller to over os, siger Jesper Maack.
Han tilføjer, at Trafikkontaktrådet, som passagerforeningen er repræsenteret i, ofte vil være det organ, hvor Molslinjen er i dialog med bornholmske interesser.
Ann Hartl er enig i, at mærkesagerne henvender sig til Transportministeriet, som passagerforeningen – ifølge beretningen – i stigende grad har svært ved at få i tale. Hun mener dog, at færgeselskabet bør anerkende, at passagerforeningen i nogle spørgsmål kan være en værdifuld samarbejdspartner.