Formand: Bornholmslinjen var ikke inviteret, men det bliver de næste gang

Formand: Bornholmslinjen var ikke inviteret, men det bliver de næste gang
Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 5. MAJ 2022 • 07:30
Jakob Nørmark
Journalist
NYHED | ABONNENT
5. MAJ 2022 • 07:30

Efter en fejlagtig udtalelse om invitation af Bornholmslinjen til sidste uges generalforsamling siger formand for Bornholms Passagerforening Ann Hartl, at hun vil arbejde for at forbedre samarbejdet med færgeselskabet.


På fredagens generalforsamling i Bornholms Passagerforening var Københavns Lufthavn, DAT og BAT inviteret til at holde oplæg. I Tidendes reportage var formand Ann Hartl citeret for at sige, at Molslinjen ”var inviteret, men ikke havde ønsket at komme”. Denne påstand såede rederiets pr- og kommunikationschef Jesper Maack efterfølgende tvivl om, og onsdag erkender passagerforeningen, at færgeselskabet ikke havde fået buddet.

– Vi havde ikke inviteret dem. Tidligere har de sagt nej til at deltage, så det kan være derfor, siger Ann Hartl om baggrunden for misforståelsen.

Hun slår fast, at Bornholms Passagerforening gerne vil have repræsentanter fra Bornholmslinjen med på møder eller generalforsamlingen, hvor bestyrelsen og medlemmer har for vane at fremsætte kritik af, hvordan besejlingen foregår. I fredags lød det i bestyrelsens beretning, som Ann Hartl læste op, at transporten med færgerne er foreningens hovedopgave.

– Der er ingen tvivl om, at det er færgefarten, som fortsat fylder mest i arbejdet. Både fordi det er her, der er flest passagerer, men også fordi det er her, der opstår de fleste udfordringer, sagde Ann Hartl.

Onsdag forklarer hun, at den manglende invitation til dels grunder i travlhed.

– Tanken var, at de skulle med. Nogle gange er det det muliges kunst, og det var forkert at invitere dem med fem minutters varsel, siger den genvalgte formand.

I kølvandet på generalforsamlingen har passagerforeningen været i kontakt med rederiet, og fra Ann Hartls side er der et ønske om at indføre regelmæssige møder mellem forening og færgeselskab.

– Bornholmslinjen har bekræftet over for mig, at de gerne vil deltage på generalforsamlingerne fremover. Vi er i dialog med dem, og jeg tror, at vi kan få forbedret vores samarbejde, siger hun.

Altid med på dialog

Jesper Maack fra Molslinjen ærgrede sig over reportagen i Tidende, fordi han formoder, at dårlig omtale vil få negative konsekvenser for de mange ansatte, som arbejder på færgerne eller har deres gang på kontoret i Rønne. Han er sikker på, at Bornholmslinjens destinationschef Christian Aage, der har base i Rønne, ville have mødtes med passagerforeningen.

– Men det er jo ingen skam ikke at dukke op, hvis man ikke bliver spurgt. Vi tager altid dialogen, hvis vi bliver inviteret, siger Jesper Maack.

Han mener, at corona-restriktionerne førte til begrænset kontakt med passagerforeningen, der efter hans opfattelse også skruede ned for aktiviteten. Desuden peger han på, at Bornholms Passagerforenings mærkesager – som større kapacitet, reel indførelse af landevejsprincippet, anderledes prisstruktur og en anden definition af samfundsbegrundet transport i kontrakten – ikke egner sig til at blive diskuteret med Bornholmslinjen, men er et spørgsmål for Transportministeriet eller ordførerne i Folketinget.

– Det må de hellere tage med dem, som har lavet den kontrakt, vi sejler efter. Det er et niveau eller to over os, siger Jesper Maack.

Han tilføjer, at Trafikkontaktrådet, som passagerforeningen er repræsenteret i, ofte vil være det organ, hvor Molslinjen er i dialog med bornholmske interesser.

Ann Hartl er enig i, at mærkesagerne henvender sig til Transportministeriet, som passagerforeningen – ifølge beretningen – i stigende grad har svært ved at få i tale. Hun mener dog, at færgeselskabet bør anerkende, at passagerforeningen i nogle spørgsmål kan være en værdifuld samarbejdspartner.

– Vi synes jo, at vi kan formidle en god kontakt til mange af brugerne. Det er dér, vi ser vores berettigelse. Trafikkontaktrådet mødes fire gange om året og er ministerens råd og kan ikke hjælpe i den daglige drift. Det kan vi i passagerforeningen, siger hun.

På generalforsamlingen gav hun udtryk for, at samarbejdet set fra passagerforeningens side gennem de seneste fire år er gået op og ned – og at det i 2020 var lidt bedre end nu. I en aktuel sag om håndteringen af aflysninger af Express 1, hvor erstatningsfærgen Max ikke havde plads til alle passagerer, har parterne med Ann Hartls ord haft ”dobbeltrettet envejskommunikation” med hinanden. Der er altså plads til forbedringer på begge sider, anerkender formanden.

Hun håber, at det i den kommende tid vil lykkes at flytte dialogen fra pressen til et fortroligt rum, så Bornholmslinjen og passagerforeningen kan opnå fælles resultater.

– Med den tidlige operatør var alt heller ikke problemfrit. Vi kan jo godt uddele ros, og jeg synes, vi har nogle relevante input, som vi gerne vil have afleveret.


Bestyrelsen

Bestyrelsen i Bornholms Passagerforening efter generalforsamlingen

Ann Hartl (formand)
Torsten Sletskov (næstformand)
Preben Poulsen
Geraldine Dahlmann
Martin Olsen (ny)