Forening: Skidt hvis Kombardo får monopol

Forening: Skidt hvis Kombardo får monopol
Det vil være ærgerligt for passagererne, hvis Bornholmerbussen må kaste håndklædet i ringen, mener Bornholms Passagerforening. Arkivfoto: Jacob Jepsen
TRAFIK | Torsdag 31. marts 2022 • 06:30
Jesper Gynther
Journalist
TRAFIK | Torsdag 31. marts 2022 • 06:30

Bornholms Passagerforening håber, at Bornholmerbussen overlever, for det vil ikke være godt for passagererne, hvis det kun er Kombardo Expressen, som tilbyder busture fra Bornholm til København over Ystad.

Bornholmerbussen har i denne uge klaget sin nød til Folketingets transportudvalg, da busselskabet føler sig udsat for unfair konkurrence fra Kombardo Expressen, der har tætte forbindelser til Bornholmslinjen, der står for sejladsen til og fra Bornholm.

Bornholmerbussen mener, at Bornholmslinjen lader noget af statsstøtten til færgesejladsen sive til Kombardo Expressen, så Kombardo kunstigt kan sænke priserne til et så lavt niveau, at man kan udkonkurrere Bornholmerbussen og andre busselskaber.

Hvis den unfair konkurrence ikke stopper, vil det føre til, at Bornholmerbussen må kaste håndklædet i ringen, advarede Bornholmerbussens direktør tidligere på ugen, og det vil være ærgerligt, hvis det sker, mener Bornholms Passagerforening.

– Passagerforeningen er interesseret i flest mulige transportformer, for det er bedst for passagererne. Så jeg synes uanset hvad, at der skal være flere muligheder for at tage bussen, siger formand Ann Hartl.

Monopol kan føre til kapacitetsudfordringer

Hun fortæller samtidig, at mange af passagerforeningens medlemmer er meget glade for Kombardo Expressen, og det er ikke kun, fordi priserne er lave.

Mange passagerer kan nemlig godt lide, at Kombardo Expressens bus tager med ombord på færgen, og derfor behøver man ikke skifte transportform i Ystad, som man skal, når man tager med Bornholmerbussen, som kun kører mellem København og Ystad.

At Kombardo Expressen tager med ombord på færgen, kan dog gå hen og blive en ulempe for passagererne, hvis de andre busselskaber bliver udkonkurreret.

– Bornholmerbussens kapacitet er mere fleksibel, for den er ikke afhængig af kapaciteteten på bildækket. Bornholmerbussen kan hurtigt sætte en ekstra bus ind, hvis der er stor efterspørgsel, og det kan Kombardo ikke, siger Ann Hartl.

– Så hvis man står tilbage med kun en Kombardo-løsning, og den fortsætter med samme koncept, så står man med en ny udfordring, siger hun.

Kombardo har flere udgifter

Bornholms Passagerforening har ikke indsigt i, om der reelt er unfair konkurrence på busområdet, men formand Ann Hartl indrømmer, at hun da selv har undret sig lidt over, hvordan det kan lade sig gøre for Kombardo Expressen at tilbyde billetter, der koster stort set det samme eller er lidt dyrere som Bornholmerbussens.

Hun henviser her til, at Kombardo Expressen jo netop betaler en ekstraomkostning for at have bussen ombord på færgen, ligesom firmaet også har to busser i gang på samme tid, mens Bornholmerbussen kun har én, og dermed burde Kombardo Expressen have dobbelt så store lønudgifter til chauffører og dobbelt så store udgifter til vedligeholdelse af busserne.

– Men jeg har ingen dybere indsigter i deres forretningsstrategier, så det er svært at vurdere, siger Ann Hartl.

FÅ ABONNEMENT