Leder: Vi vil ikke undvære Bornholmerbussen

Leder: Vi vil ikke undvære Bornholmerbussen
LEDER | DEBAT | Torsdag 31. marts 2022 • 05:30
Tommy Kaas
Redaktør
LEDER | DEBAT | Torsdag 31. marts 2022 • 05:30

Bornholmslinjen og Bornholmerbussen ligger i en årelang konflikt, som burde have været løst for længst.


Bornholmerbussens ejer, Jørgen Andersen, har i denne uge været til møde med Folketingets transportudvalg for at klage sin nød.

Andersen mener, at Bornholmslinjen opererer med unfair konkurrence på busdriften mellem Ystad og København ved at give fordelagtige vilkår til Kombardo Expressen, som rederiet driver sammen med Herning Turist.

Sagen er i forvejen blevet undersøgt flere gange af konkurrencemyndighederne, som på grund af ressourcer ikke har været til bunds i sagen. Jørgen Andersen fortsætter derfor sine argumenter og tager altså nu sagen til Christiansborg.

Vi er efterhånden derude, hvor Bornholmerbussen er lukningstruet, hvis der ikke bliver rettet op på tingene, lyder det fra busselskabets ejer.

Og det er svært ikke at finde sympati for denne mand, som har betjent os så godt i en menneskealder.

Bornholmerbussen har været der siden 1981.

Den var der, da der blev sejlet mellem Malmø og København. Den var i drift, da vi skulle omkring Helsingør på grund af byggeriet af Øresundsbroen. Den var der, da Bornholmerfærgen lukkede og overdrog nøglerne til Bornholmslinjen.

Og den er der endnu. Men måske kun lidt endnu.

Busforbindelsen til København er en del af vores rejse-dna, og selv om der i virkeligheden ikke er meget bornholmsk over selskabet, så har Bornholmerbussen en helt særlig plads i vores hjerter.

Derfor er det ærgerligt, at det nye rederi aldrig har formået at få et ordentligt samarbejde op at køre med Jørgen Andersen. I stedet er det blevet til en årelang konflikt, som ind imellem titter op til overfladen og afslører det dårlige forhold mellem parterne.

Bornholmslinjen afviser rent juridisk at overtræde nogen grænser, men rent moralsk kunne man godt have ønsket sig, at rederiet havde valgt en anden indgangsvinkel til situationen.

Man har som stor, statsstøttet aktør valgt at buldre af sted med sit nye busselskab, og det gør altså nu så ondt på Bornholmerbussen, at den måske er på vej til at køre i garagen for sidste gang.

Det er tvivlsomt, om Folketingets transportudvalg kan gøre noget, men sagen burde jo for længst være løst mellem Bornholmslinjen og Bornholmerbussen, så der kunne være plads til dem begge.

FÅ ABONNEMENT