Færgeombygning forsinket

Færgeombygning forsinket
Passagerer får med ombygningen af Express 1 en større shop at boltre sig i på overfarten mellem Rønne og Ystad. Billedet her er af shoppen på Express 5. Arkivfoto: Jakob Nørmark
TRAFIK | Tirsdag 29. oktober 2024 • 15:30
TRAFIK | Tirsdag 29. oktober 2024 • 15:30

Express 1 skal bygges om indvendig, så færgen i større grad kommer til at ligne Express 5. Ombygningen kommer dog til at gå i gang senere end planlagt.

Ombygningen af hurtigfærgen Express 1, der sejler som ekstrafærge på ruten mellem Rønne og Ystad, kommer senere i gang end planlagt. Det står klart, efter Molslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, har sendt en statusmelding om ombygningen til Tidende.

– Express 1 skal ombygges - men det bliver alt at dømme først efter, Express 5 har været på værft i februar 2025, oplyser Jesper Maack.

I slutningen af maj fortalte rederiet første gang om den forestående ombygning af passagerapteringen. Dengang var meldingen, at ombygningen ville finde sted i fjerde kvartal i år.

Rejsende på Bornholmslinjens hurtigfærger vil formentlig være klar over, at den nyere hurtigfærge Express 5 ser anderledes ud indvendig end den ældre Express 1. Men den forestående ombygning skal råde bod på noget af forskellen.

"Det skal være sådan, at vores kunder har stort set den samme oplevelse i passagerapteringen - uanset hvilken af hurtigfærgerne de sejler med," fremgår det af rederiets udkast til næste års sejlplan, der blev sendt i høring hos Trafikkontaktrådet den 25. juni.

 


Der skal laves en større pendlerlounge på Express 1. Her er det et billede af den nuværende lounge på hurtigfærgen. Arkivfoto: Bornholmslinjen

 

Stadig ingen underskrift

Med ombygningen får Express 1 en buffet-restaurant som på Express 5, en større pendlerlounge og en større shop. Men selvom Express 1 allerede fra årsskiftet kommer til at sejle mere på ruten mellem Rønne og Ystad i lavsæsonen end normalt, på grund af Express 5s ugentlige såkaldte oplæggerdage fra mandag eftermiddag til onsdag eftermiddag, så skal kalenderbladene vendes nogle gange i 2025, før passagererne får samme oplevelse - hvad enten de sejler med Express 1 eller 5.

Men hvorfor er ombygningen ikke gået i gang endnu? Ifølge rederiet er der flere årsager:

– Lige nu diskuteres økonomien i projektet stadig, og vi oplever leverandører, som har svært ved at skaffe de relevante materialer og medarbejder-ressourcer til ombygningen, skriver Jesper Maack i statusmeldingen, hvor han tilføjer:

– Vi skal - som hele tiden har været gældende - have vores bestyrelses godkendelse af økonomien - og den har vi ikke fået endnu. Derfor er der heller ikke endnu indgået kontrakter med de, som skal forestå ombygningen.

Desuden ville det formentlig være svært for håndværkerne for alvor at tage fat på ombygningen lige nu. Express 1 tog for nyligt turen til Kattegat, hvor hurtigfærgen ifølge Molslinjens sejlplan frem til den 15. december er sat ind på ruten mellem Aarhus og Sjællands Odde, fordi rederiets færger Express 2, 3 og 4, der til daglig sejler på ruten, skal i dok på skift i løbet af de kommende måneder.

– Vi tror og håber, at Express 1 vil være gennem ombygningen ved begyndelsen af næste års højsæson i påsken, oplyser Jesper Maack.

Bornholmslinjens lavsæson i 2025

1. januar - 20. april

20. oktober - 31. december

 

 

 


Der skal laves en ny buffetrestaurant på Express 1, som man kender den her fra Express 5. Arkivfoto: Jakob Nørmark

 

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT