Stadig ingen underskrift
Med ombygningen får Express 1 en buffet-restaurant som på Express 5, en større pendlerlounge og en større shop. Men selvom Express 1 allerede fra årsskiftet kommer til at sejle mere på ruten mellem Rønne og Ystad i lavsæsonen end normalt, på grund af Express 5s ugentlige såkaldte oplæggerdage fra mandag eftermiddag til onsdag eftermiddag, så skal kalenderbladene vendes nogle gange i 2025, før passagererne får samme oplevelse - hvad enten de sejler med Express 1 eller 5.
Men hvorfor er ombygningen ikke gået i gang endnu? Ifølge rederiet er der flere årsager:
– Lige nu diskuteres økonomien i projektet stadig, og vi oplever leverandører, som har svært ved at skaffe de relevante materialer og medarbejder-ressourcer til ombygningen, skriver Jesper Maack i statusmeldingen, hvor han tilføjer:
– Vi skal - som hele tiden har været gældende - have vores bestyrelses godkendelse af økonomien - og den har vi ikke fået endnu. Derfor er der heller ikke endnu indgået kontrakter med de, som skal forestå ombygningen.