Som tidligere fortalt i Tidende er de nye elbusser udstyret med oliefyr, fordi opvarmning af kabinen på vinterkolde dage ellers vil gå ud over bussens rækkevidde. Der har tidligere været en teknisk fejl på de to elbusser, fordi oliefyret ikke slog til som det første, når det er koldt, hvorfor busserne brugte batteriernes energi til at varme kabinen op. Det gik ud over rækkevidden, og blandt andet derfor blev busserne leveret til trafikselskabet langt senere end planlagt.
– Men de holder det, de har lovet med antal kilometer, siger Niels Rasmussen.
Kører tre omgange
Når man ser en bus skiltet som rute 22 eller 23, er det i disse dage altså i langt de fleste tilfælde en af de nye elbusser. En gang imellem vil det dog være en dieselbus, der kører på de to strækninger, siger Niels Rasmussen.
– Chaufførerne kører en tre omgange (ture på ruten, red.) og sætter dem så i laderen. Imens tager de en anden bus, forklarer Niels Rasmussen.