– Det er svært at holde gang i rigtig mange ruter, og vi ser jo også, at der i forhold til udspillet om grøn luftfart bliver givet målrettet støtte til de regionale lufthavne. Det er svært at drive dansk indenrigsluftfart. Udspillet hjælper bestemt ikke, lyder det fra Jacob Pedersen, som mange garanteret vil kende fra tv, når han har stillet op for eksempelvis at fortælle om luftfartens økonomiske forhold.
For lidt over en uge siden præsenterede tre af regeringens ministre et udspil til grøn luftfart. Den indeholder blandt andet en passagerafgift på flyrejser på gennemsnitligt 100 kroner per rejse i 2030.
Afgiften vil gælde alle flyrejser - både indenrigs- og udenrigsflyvninger. Samtidig foreslår regeringen, at passagerafgiften skal være forskellig alt efter, hvor lang flyrejsen er. Altså skal man betale mindst i afgift på indenrigsrejser og rejser inden for Europa og mest på længere udenrigsrejser. Når afgiften er fuldt indfaset i 2030, vil den på en rejse inden for Europa således være på cirka 60 kroner, mens den for såkaldte mellemlange rejser vil være cirka 240 kroner og 390 kroner for de såkaldt lange rejser.
Jacob Pedersen tror ikke, at passagerafgiften får særligt mange danskere til at holde op med at flyve udenrigs - eksempelvis på ferier.
– Det, der vil blive klart hårdest ramt af det her, er indenrigsflyvningerne. Det er de flyvninger, hvor der reelt er et alternativ. Vi tager jo for eksempel ikke toget til Nice - det er betydeligt lettere med flyveren. Men når vi taler danske indenrigsflyvninger, så er der et alternativ.