Ekspert advarer: Indenrigsflyvninger rammes hårdt af passagerafgift

Ekspert advarer: Indenrigsflyvninger rammes hårdt af passagerafgift
– Det, der vil blive klart hårdest ramt af det her, er indenrigsflyvningerne. Det er de flyvninger, hvor der reelt er et alternativ, siger Jacob Pedersen. Foto: William Sonne Kaalø
NYHED | ABONNENT | 17. NOV 2023 • 19:00
NYHED | ABONNENT
17. NOV 2023 • 19:00

Indenrigsflyvningerne i Danmark kommer til at blive hårdt ramt af Regeringens foreslåede flyafgifter, lyder det fra en luftfartsanalytiker. Omvendt kan den foreslåede støtte til flere regionale lufthavne afbøde konsekvenserne.

– Tror du, at du flyver indenrigs i Danmark om fem år?

Sådan lød et spørgsmål fra salen til direktøren i flyselskabet DAT, Jesper Rungholm, på en luftfartskonference onsdag. Og kunne konferencen, der foregik i Provianthuset ved Christiansborg, som samlede omkring 70 aktører inden for luftfartsbranchen, være mere aktuel? Den foregik nemlig ganske kort tid efter, at regeringen havde præsenteret sit udspil om grøn luftfart. Et udspil, aktørerne vendte tilbage til ganske mange gange i løbet af dagen.

Men hvad svarede Jesper Rungholm så på spørgsmålet?

– Tror du, politikerne kommer til hægterne og begynder at tilbyde den hjælp, der er brug for? Dét er spørgsmålet!

Det reelle svar på spørgsmålet lød efterfølgende "jeg ved det ikke" og "måske". Derfor stiller Tidende spørgsmålet:

Hvordan har dansk indenrigsflyvning det egentlig i øjeblikket?

Indenrigsflyvninger rammes hårdt

På en af stolerækkerne sidder Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef og luftfartsanalytiker i Sydbank.

Han beskæftiger sig indgående med flyselskabers økonomiske forhold, og Tidende spørger ham i en pause, hvordan økonomien i indenrigsflyvning generelt ser ud i øjeblikket.

– Det er svært at holde gang i rigtig mange ruter, og vi ser jo også, at der i forhold til udspillet om grøn luftfart bliver givet målrettet støtte til de regionale lufthavne. Det er svært at drive dansk indenrigsluftfart. Udspillet hjælper bestemt ikke, lyder det fra Jacob Pedersen, som mange garanteret vil kende fra tv, når han har stillet op for eksempelvis at fortælle om luftfartens økonomiske forhold.

For lidt over en uge siden præsenterede tre af regeringens ministre et udspil til grøn luftfart. Den indeholder blandt andet en passagerafgift på flyrejser på gennemsnitligt 100 kroner per rejse i 2030.

Afgiften vil gælde alle flyrejser - både indenrigs- og udenrigsflyvninger. Samtidig foreslår regeringen, at passagerafgiften skal være forskellig alt efter, hvor lang flyrejsen er. Altså skal man betale mindst i afgift på indenrigsrejser og rejser inden for Europa og mest på længere udenrigsrejser. Når afgiften er fuldt indfaset i 2030, vil den på en rejse inden for Europa således være på cirka 60 kroner, mens den for såkaldte mellemlange rejser vil være cirka 240 kroner og 390 kroner for de såkaldt lange rejser.

Jacob Pedersen tror ikke, at passagerafgiften får særligt mange danskere til at holde op med at flyve udenrigs - eksempelvis på ferier.

– Det, der vil blive klart hårdest ramt af det her, er indenrigsflyvningerne. Det er de flyvninger, hvor der reelt er et alternativ. Vi tager jo for eksempel ikke toget til Nice - det er betydeligt lettere med flyveren. Men når vi taler danske indenrigsflyvninger, så er der et alternativ.

Alternativerne bliver billigere end flyvningerne med den afgift, der bliver lagt på, vurderer han, fordi færre passagerer vil tage flyveren.

– Det vil være med til at gøre, at billetpriserne bliver dyrere - formentlig oppe i niveauet én til én. Flyselskaberne kan måske komme til selv at æde en lille smule af det, men ikke særlig meget på indenrigsflyvningerne. Der tror jeg, det bliver flyttet over på passagererne. Vi skal også huske på, at det på indenrigsflyvninger både er den ene og anden vej, man betaler den her afgift, siger Jacob Pedersen.

 

Omkring 70 aktører fra forskellige dele af luftfartsbranchen var en del af konferencen. Foto: William Sonne Kaalø

Støtte til lufthavne kan hjælpe

Med i regeringens udspil følger også en driftsstøtte i form af tilskud til de mindre, regionale lufthavne.

Lufthavnene i Sønderborg, Esbjerg og Midtjylland skal hver modtage 10 millioner kroner årligt fra 2025 til 2030. Står det til regeringen skal der i samme periode sættes 18,7 millioner kroner ekstra af om året til Bornholms Lufthavn i underskudsstøtte for blandt andet at forhindre gebyrstigninger eller nye gebyrer.

I forvejen modtager Bornholms Lufthavn 24 millioner kroner. Transportminister Thomas Danielsen (V) har tidligere sagt til Tidende, at det 'giver et solidt udgangspunkt for at drive flyruten'. Ifølge Jacob Pedersen kan det da også komme flyselskaberne til gode, at man giver støtte til de regionale lufthavne.

– Den støtte du giver til lufthavnene, kan jo sendes videre til flyselskaberne i forhold til lavere afgifter. Så det er ofte sådan, at det filtrerer sig igennem systemet. Så den her hjælp skulle også gerne blive en hjælp til flyselskaberne, siger han og fortsætter:

– Men virkeligheden er stadigvæk, at når billetpriserne står til at blive dyrere på indenrigsflyvningerne - og det gør de med det her, og i øvrigt også med takststigninger i Københavns Lufthavn - så gør det bare, at alternativerne som tog og skibe bliver mere spændende, lyder det fra Jacob Pedersen.

Jesper Rungholm oplyser, at flyselskabet betaler næsten én million kroner om måneden i afgifter for brug af Bornholms Lufthavn. Det er på trods af, at selskabet ikke betaler passagerafgifter i lufthavnen.

– Det vil så sige, at hvis de får yderligere små 20 millioner kroner, er der rigeligt god plads til, at man kan gøre Bornholms Lufthavn gratis for alle brugere for at understøtte flyvningen, siger han.

DAT: Penge skal øremærkes

Torsdag var det første forhandlings- og sættemøde om regeringens udspil blandt partierne på Christiansborg, oplyser Jesper Rungholm.

Flere politikere, fortæller han, ville på mødet udtrykke et ønske om, at pengene specifikt bliver brugt til at lette den økonomiske byrde for dem, der bruger Bornholms Lufthavn.

Hvor meget vil det hjælpe på det samlede billede, hvis det sker?

– Det vil ændre det markant. Hvis vi kan barbere 8-900.000 kroner af i omkostninger på Bornholms Lufthavn om måneden, vil det ændre markant på det økonomiske billede af driften. Det er der slet ingen tvivl om, siger Jesper Rungholm.

På hvilken måde?

– Så kan vi måske undgå - og det sidder vi faktisk med lige nu her - at barbere yderligere ned i det serviceniveau, vi oplever lige nu.

På konferencen i Proviantsalen er pausen nu ved at være slut. Dan Banja, der er generalsekretær i Erhvervsflyvningens Sammenslutning, som er en af arrangørerne, forsøger at få opmærksomhed blandt deltagerne, der står rundt omkring og taler lystigt med hinanden, og det er ikke så nemt, fornemmer man. Men nu er det tid til at stille de sidste spørgsmål til Jacob Pedersen.

Afgift får konsekvenser

Kan udspillet, hvis det vedtages som nu, få den konsekvens, at nogen må stoppe med at flyve indenrigs i Danmark?

– Jeg er helt overbevist om, at vi til at begynde med vil se, at man skærer ned i kapaciteten. Så bliver der færre daglige afgange for at forsøge at få fyldt de fly, der er tilbage, bedre op - og måske også endda skære den del af publikum væk, som ikke er villig til at betale merprisen, siger han og eksemplificerer:

– Vi har set i Midtjyllands Lufthavn, hvor svært det har været at få tingene til at hænge sammen. Nu prøver man med en ny operatør, men i bund og grund var indenrigsflyvningen til København lukket. En passagerafgift, som den der ligger nu, hjælper bestemt ikke på indenrigsluftfarten.

Skal bornholmerne være bekymrede?

– De skal være realistiske i forhold til, at passagerafgiften kan betyde færre afgange og kommer til at betyde dyrere billetpriser. Hvis man ikke er villig til at betale det, så risikerer man, at man ender i en situation, hvor rutetilbuddet om få år måske er endnu dårligere end det er nu - måske er det helt lukket. Det er den virkelighed, man kigger ind i. Så det handler også om den lokale villighed til at betale for den komfort, der er i at have flyvningen, siger Jacob Pedersen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT