Borgmesteren er ærgerlig over DATs udmelding

Borgmesteren er ærgerlig over DATs udmelding
Jacob Trøst er ærgerlig over DATs trusler om lukning af flyruten. Foto: brk.dk
ERHVERV | Lørdag 27. april 2024 • 17:30
ERHVERV | Lørdag 27. april 2024 • 17:30

Flyselskabet drømmer om at nedlægge sin rute mellem Bornholm og København. Det budskab bryder Jacob Trøst sig bestemt ikke om.

DAT er bundet af en aftale med Region Hovedstaden og BRK. Frem til november er de tvunget til at betjene Bornholm med fly til og fra København, og ministeriet her option på at forlænge aftalen yderligere et år. Men hvis det stod til selskabet, lettede sidste fly fra Rønne i dag.

Den melding huer ikke just regionskommunens øverste mand, borgmester Jacob Trøst.

– Jamen det er jeg selvfølgelig ærgerlig over. Jeg vil gøre, hvad jeg kan for at det stadigvæk er attraktivt at have en flyrute til Bornholm. Og det er én af de ting, vi skal kigge på i flyanalysen. Hvad skal vi anbefale Trafikkontaktrådet, og hvad skal vi anbefale Transportministeriet.

Hvad skal vores anbefaling være, for at understøtte, at der fortsat er fly mellem København og Bornholm, siger Jacob Trøst.

Ifølge DATs kommercielle direktør, Jesper Rungholm, fosser pengene ud af selskabet som badevand på grund af omkostningerne til bornholmerflyvninger. Han siger, ruten giver et underskud på halvanden millioner kroner om måneden.

– Vores billetpris er cirka halvdelen af det, den er på andre tilsvarende ruter i Danmark. Færgens billetpris er ekstremt lav, og det er dét, der rammer os på billetprisen - og gør, at økonomien er hårdt ramt, siger han og tilføjer, at passagererne forsvinder, hvis flyselskabet hæver billetpriserne til det nødvendige niveau, siger den kommercielle direktør.

Det er meget bekymrende

Borgmesteren vil være meget ked af det, hvis DAT får lov til at klappe vingerne ind og forlade Bornholm ad bagdøren.

– Vi har lige fået denne her flyanalyse, som viser, hvor vigtig flytransporten til og fra Bornholm er. Både i forhold til vores patienter, i forhold til vores sundhedspersonale, der kommer til Bornholm for at tage nogle vagter, i forhold til vores erhvervsliv og i forhold til bornholmerne, der skal pendle – både dem, der bor på Sjælland og skal arbejde på Bornholm, og dem der bor på Bornholm og skal arbejde på Sjælland, siger Jacob Trøst og fortsætter:

– Det viser, at mange af de mennesker ikke vil kunne lave den pendling, hvis der ikke var fly på Bornholm. Så det viser meget tydeligt, hvor vigtig flytrafikken er for Bornholm.

Og det gør jo også i sidste ende noget for bosætningen på Bornholm. Altså muligheden for, at vi tiltrækker flere til øen. De har brug for, at der er den fleksibilitet, slår borgmesteren fast.

Hvad tænker du om, at DAT melder så bombastisk ud?

– Det synes jeg er meget bekymrende, for vi har brug for en flyrute. Jeg er med på, at det bliver drevet på kommercielle vilkår, men det skal være attraktivt at drive en flyrute til Bornholm. Det er så det, vi skal arbejde på; altså hvordan vi gør det attraktivt, siger Jacob Trøst.

DAT kan sagtens skære i ruten

De Radikale Venstres spidskandidat, Søren Brenøe, undrer sig en smule over DAT-direktørens udmelding. For DAT behøver slet ikke flyve så meget til og fra Bornholm, som de gør i dag. Faktisk kunne de nøjes med fem ture frem og tilbage på hverdage, hvilket er det, de har skrevet under på at kunne levere ifølge aftalen med Region Hovedstaden og BRK.

– Jeg noterer mig, at Jesper Rungholm for et halvt år siden annoncerede, at han ville skære ned på ruten, hvor der også var seks til otte daglige afgange om dagen, og de flyver fortsat mere end fem afgange på hverdage. Det kunne jo indikere, at der er et større passagergrundlag en det, de siger. Han skal passe på, at han ikke kommer til at råbe ulven kommer for mange gange, lyder det fra Søren Brenøe.

Men Brenøe mener på samme tid, at DAT faktisk skal have en økonomisk håndsrækning, hvis det stod til De Radikale.

– Staten støtter færgeruterne til Ystad og til Køge. Vi så også gerne, at de støttede flyruten fra Bornholm til København, og det skal gerne være med nye penge. Men hvis det ikke er muligt, så må vi omfordele nogle af pengene fra færgerne til flytrafikken i stedet.

Han mener nemlig, det vil blive mere end svært fortsat at tiltrække arbejdskraft til Bornholm, hvis flyforbindelsen forsvinder.

– Bornholm skal være en tilflyttervenlig ø. Folk skal kunne flytte herover, selvom de ikke har fået et job på øen endnu, og det skal også være muligt for familier at flytte herover. Det er ikke altid realistisk, at begge forældre kan få et job på samme tid, og derfor skal vi sikre, at det er muligt at pendle, siger han.



De Radikals spidskandidat Søren Brenøe undrer sig over DATs udmelding

 

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT