Ladestandere vil give kaos til sommer

Ladestandere vil give kaos til sommer
Der er ladestandere at finde mange steder på Bornholm, her er det i Nexø. Men udbuddet står ikke mål med efterspørgslen i højsæsonen, mener eksilbornholmer Jesper Poulsen. Arkivfoto:
LÆSERBREV | ABONNENT | 14. JUL 2022 • 11:15
Af:
Jesper Poulsen
 Jæger Allé 6
Frederikssund
LÆSERBREV | ABONNENT
14. JUL 2022 • 11:15

Elbil-ejer Jesper Poulsen er ærgerlig over, at de nye bornholmske ladestandere ikke har en tilstrækkelig stor kapacitet, så muligheden for hurtig opladning ikke er til stede.

 

Som eksilbornholmer med feriehus på øen kommer vi der tit. Da vi siden september har kørt på el, har vi med frygt og bæven fulgt udviklingen om flere ladestandere på øen.

I vinterhalvåret går det fint. Men vi vidste, at det ville gå galt til sommer. Der er alt for få ladere, og de har så ufattelig lav kapacitet på Bornholm – 11 kW, som ikke sættes op i andre dele af landet, og de tre, som kaldes hurtigladere, er kun på 50 kW. Andre steder i Danmark er hurtigladere/lynladere på 100-350 kW. Så kan mange lade på samme stander i løbet af en dag.

Da vi i detaljer fra kommunen hørte om den "store forbedring", der var på vej i løbet af 2022, fravalgte vi at holde sommerferie på Bornholm i år. Der opsættes i det offentlige flere 11 kW-ladere samt endnu én på 50 kW. Det kaldes af kommunen en stor forbedring, men der er igen for lav kapacitet på laderne, der opsættes på Bornholm.

Der bliver kaos på området om få uger - det er jeg desværre sikker på. Og det vil koste gæster fremover.

Det handler dette skriv om, som jeg synes kunne fortjene at blive bragt frem offentligt. Jeg har ikke hørt nogen ytre sig om emnet – er alle sikre på, at der er, hvad der skal være af ladestandere?