Buskaos forvandlet: BAT går fra 400 klager til nul

Sidste års buskaos på Folkemødet var i år erstattet af langt mere ordentlige forhold. I hvert fald hvis man skal tro på antallet af klager eller mangel på samme, man har modtaget.
Kaos på Kirkepladsen.
Sådan lød overskriften her i Tidende for godt et år siden, da tilstanden for de mange buspassagerer under sidste års folkemøde skulle beskrives. Her var det mildt sagt besværligt for de mange rejsende at finde hoved og hale i det hele, da turen gik hjem fra Allinge. Tidendes egen reporter skulle selv med bussen mod Rønne, ligesom flere andre af de ventende passagerer, og da busruten 1 mod Rønne ankom til stoppestedet, havde alle den samme tanke: "Den bus skal jeg med".
Det førte til en del skubben og masen blandt de utålmodige passagerer til et punkt, hvor det blandt andet blev for meget for en ældre kvinde, der ikke følte sig tilpas i folkemængden. Dengang var BATs trafikchef Niels Rasmussen netop tiltrådt i stillingen, hvorfor der ikke havde været meget tid til planlægningen, men han erkendte, at det var nødvendigt at se på problemet. Det er dog et spørgsmål om balance, lød det.
– Man kan også risikere at sætte for mange busser ind, og så vil der også være kritik af det. Det handler om at finde en balance, hvor man rammer det rigtige niveau, og jeg synes, vi har ramt tæt på. Men vi vil evaluere på, om det giver mening for eksempel at sætte flere busser ind og samtidig have en rentabel forretning, fortalte Niels Rasmussen under sidste års folkemøde.
BATs trafikchef Niels Rasmussen er meget tilfreds med, at man i år tilsyneladende fik vendt bøtten. Foto: William Sonne Kaalø
400 klager blevet til nul
Noget kunne tyde på, at den evaluering har taget fat i nogle af de rette ting, for i år forløb bussernes kørsel under langt mindre problematiske forhold.
Sådan lyder det i hvert fald fra BAT selv, der også får ros fra Folkemødets direktør, Peter Christiansen, som sidste år modtog mange sure henvendelser fra folkemødedeltagere, der skulle med bussen.
– Sidste år sad jeg med omkring 400 klager over busserne, i dag sidder jeg med nul. BAT har leveret et fuldstændig fantastisk arbejde og fået busserne til at fungere i år. Så en kæmpestor tak til BAT, lyder det i en pressemeddelelse fra folkemødedirektøren.
BAT har netop overstået det sidste evalueringsmøde for i år, og her blev det understreget, at busserne var punktlige, hyppige og blev sat ind der, hvor behovet var, hvilket gjorde det nemt for BATs kunder at komme rundt og til/fra Folkemødet. Og det glæder ikke overraskende Niels Rasmussen.
– Jeg er en glad trafikchef, som også er voldsomt stolt over BATs medarbejdere, vores eksterne vognmænd og bedriften her ved årets folkemøde. BAT må ofte stå for skud på alle mulige områder med et negativt fokus. Nu har vi endelig en succes, og det skal fejres og siges højt, siger Niels Rasmussen, der uddyber til TV 2/Bornholm:
– Vi kan ikke fejre så meget i det offentlige, men i morgen (tirsdag red.), der har jeg inviteret alle chauffører på lidt jordbærkage. Det er det, vi kan i det offentlige, men det er også symbolsk, lige meget hvor meget og hvor lidt, fortæller Niels Rasmussen til tv-stationen.
Udover den mere stabile drift, peger BAT også på den nye Rejsebillet-app, hvor den såkaldte folkemødebillet ifølge det kommunale trafikselskab fungerede efter hensigten.
App'en viste sig at være intuitiv og nem at bruge, og folkemødebilletten var en fantastisk løsning, der gjorde transporten både enkel og effektiv for BATs kunder, lyder det fra BAT.
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration