Østersøen er dit og mit ansvar

Østersøen er dit og mit ansvar
Arkivfoto: Marine Gastineau
KOMMENTAR | DEBAT | Onsdag 23. juli 2025 • 17:41
Af:
Nikolaj Hartung Kjærby
Klemensker
KOMMENTAR | DEBAT | Onsdag 23. juli 2025 • 17:41

Vi skal løfte sammen.

”Vi er alle syndere i forbindelse med ødelæggelsen af Østersøen”, skriver Holger Ø Mortensen i et læserbrev torsdag den 17. juli. Det kan jeg kun give ham ret i.

Desværre holder erkendelsen kun nogle få linjer, for læserbrevet slutter med at parkere ansvaret hos ”fiskere, bønder og den danske stat og BRK” sådan, at vi almindelige forbrugere går ram forbi, og det synes jeg er for billigt sluppet.

”Hæleren” er ikke bedre end ”stjæleren”, som det gamle ord siger, og med ganske få undtagelser er vi jo alle sammen aftagere af landbrugets og fiskeriets produkter.

Landbruget og fiskeriet er først og fremmest forretninger, og de producerer naturligvis, hvad forbrugerne efterspørger. Derfor vil deres produktion aldrig blive mere bæredygtig end det, som du og jeg vælger at lægge i indkøbskurven.

Så længe vi forlanger billigt kød og billige fiskeprodukter, så vil landmænd og fiskere naturligvis søge at producere så billigt som muligt. Derfor har enhver, der vil kritisere landbruget og fiskeriet for ikke at passe godt nok på Østersøen, selv et ansvar for at vælge at købe bæredygtige produkter; i modsat fald er kritikken udtryk for dobbeltmoral.

P.S. Jeg ved naturligvis ingenting om Holger Ø Mortensens indkøbsvaner; de er utvivlsomt så bæredygtige, som det er praktisk muligt. Men jeg savner forståelse for at landbrugets forurening ikke kun skyldes de, der arbejder i landbruget, men også alle os, der køber landbrugsvarer.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT