Bornholmslinjen: Flyruten er vigtig

NYHED | ABONNENT | 19. JUN 2024 • 05:30
NYHED | ABONNENT
19. JUN 2024 • 05:30

Selvom Bornholmslinjen sejler færger mellem Bornholm og fastlandet, mener rederiet, at flyruten til Bornholm er vigtig. Meldingen kommer efter dystre toner fra flyselskabet DAT om flyruten til Københavns fremtid.

Passer det egentlig, at det er de billige færgebilletter, som udkonkurrerer den lokale flytrafik? Det var et af de spørgsmål, Molslinjen og Bornholmslinjen stillede i sin invitation til arrangementet 'Spørg rederiet!' lørdag på Folkemødet.

Men hvad er rederiets holdning egentlig til debatten om flyruten mellem Bornholm og København her i forlængelse af mediernes dækning af sagen, hvor flyselskabet DAT har meldt ud, at ruten genererer et underskud på halvanden million kroner om måneden - blandt andet på grund af billige færgebilletter - og at direktør Jesper Rungholm ville lukke ruten nu, hvis han kunne.

– Vores holdning er, at det er en debat, vi holder os ude af. Vi har nogle andre fokuspunkter, der fylder mere for os, lyder det umiddelbare svar fra rederiets pr- og kommunikationschef, Jesper Maack.

Men I har jo lagt op til spørgsmålet i indkaldelsen til debatten i dag (lørdag, red.)?

– Ja, og det var sådan en lille reklame-ting for at få nogen til at komme hen og stille nogle spørgsmål. Jeg tror, vores holdning er, at det jo er et politisk spørgsmål, hvordan man fordeler midlerne, der er til Bornholm, siger Jesper Maack.

Ikke løsning at flytte penge

Bornholmslinjen får hvert år et milliontilskud af staten for at sikre regelmæssig sejlads på ruterne til Ystad og Køge og sejladsen er samfundsbegrundet. Men en analyse af flybetjeningen af Bornholm, der udkom for cirka to måneder siden, kommer blandt andet ind på muligheden for en eventuel flytning af midler fra færge til fly.

– Vi estimerer, at fly- og færgepassagerer under ét vil opleve en forbedret trafikbetjening, hvis nogle af støttemidlerne rykkes fra færge til fly. Det vil sige, at flypassagererne får mere værdi som følge af højere frekvens og lavere billetpriser, end færgepassagererne mister som følge af lavere frekvens. Derudover falder den samlede CO2-udledning fra trafikken til og fra Bornholm, fremgår det af rapporten.

Men rederiet tror ikke nødvendigvis, man får en bedre flytrafik af at flytte statsstøtten.

– Selvom vi sejler færger, forstår vi udmærket, at bornholmerne gerne vil beholde deres fly. Det tror jeg, alle kan sætte sig ind i. Men det er politisk spørgsmål, hvordan man fordeler midlerne. Jeg er ikke sikker på, at løsningen er at fjerne midler fra færgerne og give til flyet, siger Jesper Maack, der tilføjer, at han ikke er i stand til at gennemskue flyenes forretning og hvor god eller skidt den er.

'Vi forstår det godt'

Er I afhængige af flyruten på Bornholmslinjen? At få fløjet folk over og så videre - eller bruger i færgerne til det?

– Vi bruger mestendels færgerne, men ja: selvfølgelig. Hvis vi i huj og hast skal have en reservedel til et eller andet, eller hvis der indimellem er nogle eksperter fra Wärtsila (motorproducent, red.) eller værftet, så er tiden nogle gange så afgørende, at vi bestemt også bruger flyet. Men selvfølgelig er vores primære vej over vandet, svarer Jesper Maack, der tilføjer:

– Men alle forstår det, og vi forstår det også godt: Flyruten til Bornholm er vigtig. Færgerne kan det, færgerne kan. Men der kan flyene noget andet, og det skal Bornholm da kæmpe for.

Trafikkontaktrådet holder møde om en lille uges tid - den 25. juni - for at forholde sig til flybetjeningen af Bornholm. Dels på baggrund af flyanalysen og dels på baggrund af DATs seneste udmeldinger.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT