– Det har altid været den samme chauffør, der hentede og bragte børnene. En som de kendte og var trygge ved, og som forstod de forskellige børns behov. Blandt andet at ting som faste pladser og faste kørselstider var altafgørende. På den måde har vi generelt været meget privilegerede her på Bornholm. Og selv om jeg jo ikke kan sige med sikkerhed, at kørslen bliver forringet med Nordian, så bliver man da bekymret af at læse historierne fra København, siger Iben Busch.
Hele specialområdet vil lide undet det
Og hvor Bornholm har været et smørhul, hvad angår en velfungerende kørsel, så kan hun konstatere, at det langt fra er tilfældet i alle landets kommuner. Via forældrenetværk for børn med autisme udveksler hun nemlig ofte erfaringer. Heriblandt også om, hvordan børnenes flextrafik fungerer.
– Der er en del kommuner, hvor der er store udfordringer med kørslen. Med chauffører, der ikke overholder tidsplanen eller måske bare bliver helt væk. Det er ikke kun Nordian men også andre trafikselskaber. Så vi har været meget heldige her i vores kommune, siger Iben Busch, der til daglig også er et kendt ansigt som konservativt medlem af kommunalbestyrelsen. Her sidder hun i Børn- og Skoleudvalget, hvor hun ligeledes oplever et område, der i forvejen er presset til det yderste.
– Vi er i forvejen meget udfordret på skolens specialområde, hvor mange børn er blevet inkluderet i folkeskolen. Det betyder, at de børn, der, ligesom min dreng, går i specialskole, altså er dem, der er de allermest udfordrede. Og hele det her område vil nu også lide under, hvis kørslen af børnene forringes.