Kritiseret trafikselskab svarer igen: ’Opgaven bliver en helt anden på Bornholm’

NYHED | ABONNENT | 1. JUN 2024 • 11:00
NYHED | ABONNENT
1. JUN 2024 • 11:00

Det omstridte trafikselskab svarer nu igen på kritik af det udbud, der har tildelt dem store dele af den bornholmske flextrafik. Direktør Ayman Hawaili peger på, at kørselsopgaven på Bornholm vil blive organiseret anderledes, og at borgere derfor ikke behøver frygte, at historien fra Københavns Kommune gentager sig.

Hvis Nordian overtager som den primære udbyder af flextrafik, kan borgerne have fuld tiltro til, at man er rustet til opgaven.

Sådan lød meldingen fra den administrerende direktør, Ayman Hawaili, da han onsdag sendte et skriftligt svar til Tidende.

Her lød et uddrag:

– Vi er stolte over, at vi har vundet opgaven efter en normal og god udbudsproces. Vi bringer hver dag 1.000 borgere rettidigt og sikkert frem, og det er den opgave, vi nu skal løse på Bornholm. Bornholmerne kan være trygge ved, at vi skal løse den opgave på et højt niveau, lød det i det skriftlige svar.

Det skete ovenpå den kritik af det skandaleramte trafikselskab, der efter seneste udbudsrunde står til at overtage flexkørslen for den næste fireårige periode. Et valg, der har vakt stor furore, efter Københavns Kommune sidste år valgte at opsige kontrakten med selskabet. Grunden lød på kaotisk kørsel af de udsatte borgere præget af skridende tidsplaner, fejlagtige adresser og skiftende chauffører.

Lige nu behandles udbuddet i BRK for en klagesag, der forventes færdig den 21. juni. Og som dermed afgør, om Nordian kommer til at sidde bag rattet i størstedelen af den kommunale flextrafik.

Planlægges af BAT

Men spørger man altså direktøren Ayman Hawaili, så ser man fortrøstningsfuldt på den opgave, man står overfor at skulle løse på Bornholm. Tidende taler med direktøren fredag, hvor han har sagt ja til at uddybe sit skriftlige svar.

Du siger, at bornholmerne kan føle sig trygge ved, at I skal løse opgaven. Hvordan kan de det set i lyset af de fejl, der blev begået i Københavns kommune?

– For os er det utroligt vigtigt, at vores medborgere føler sig trygge, når det kommer til deres befordring. Københavns kommune var en enkeltstående sag med mange faktorer, der resulterede i det meget uheldige udfald, og det er vi jo allermest ærgerlige over selv. Opgaven er en anden på Bornholm. Der er en mere klar arbejdsdeling her. I denne opgave vil BAT forsætte med at have ansvaret for at planlægge, sammensætte og sikre rigtige adresser. Det er dermed også de samme mennesker, som bornholmerne vil skulle ringe til. Vi skal sikre korrekt udstyr og kvalificerede chauffører og være med til at støtte BAT til at levere områdets befordring.

Når du siger mange faktorer, kan du så komme det lidt nærmere?

– På baggrund af den verserende sag, der kører, kan jeg ikke komme det nærmere. Jeg kan bare sige, at vi har været afhængige af nogle konkrete adresser og tidspunkter for at kunne udføre vores arbejde. Men den her opgave, vi skal løse på Bornholm, det er noget, vi er vant til. Det gør vi hver eneste dag i mange andre kommuner på Sjælland, hvor vi også samarbejder tæt med Movia.

Er gået i dialog

Du siger, at der fortsat verserer en sag mellem jer og Københavns Kommune. Ifølge dem er sagen lukket, hvordan hænger det sammen?

– Af hensyn til den juridiske proces, der lige nu verserer, kan jeg ikke gå nærmere ind i det. Men jeg kan bekræfte, at der forsat er en ufærdig juridisk proces.

I dit skriftlige svar skriver du, at Nordian har lært meget efter sagen i København. Kan du sætte lidt flere ord på, hvad I har lært?

– Siden sagen i Københavns Kommune er vi kommet i mål med væsentlige opgraderinger. Og intensivt fokuseret på at forberede vores egne processer.

Kan du sige lidt mere konkret, hvad det handler om?

– Der er mange faktorer. Vi har gået i dialog med blandt andet Danske Handicaporganisationer, brancheforeninger og skoler for at sikre, at det her aldrig sker igen. Og så har vi sat en række initiativer ind for at sikre, at vi kan blive de bedste inden for, hvad vi gør.

Et af de forhold, der har vakt størst bekymring, når man læser om sagen fra Københavns Kommune, er historien om et barn, der blev sat af på en forkert adresse og måtte hentes af politiet. Hvordan sikrer i, at det ikke sker igen?

– Der var som sagt mange faktorer, der spillede med i den uheldige sag i København. Men uanset hvor ansvaret ligger, så skal og må sådan noget jo aldrig ske. Derfor har vi også brugt de fejl til at lære og optimere alle led af vores proces.

Afventer klagesag

Når du siger, at man har været i dialog med forskellige foreninger, og lært af sine fejl, kan du så pege på konkrete ting I og jeres chauffører gør anderledes i dag?

– Vi har kigget på alle vores processer, alt fra vores akademi til uddannelser for vores chauffører for at sikre, at det her ikke sker igen. Når det så er sagt, så fragter vi jo over 1000 borgere om dagen og kører i mange kommuner over Sjælland i tæt samarbejde med Movia. Det ville vi jo ikke få lov til, hvis vi ikke var dygtige til, hvad vi gjorde.

I har jo endnu ikke indgået kontrakt med Bornholms Regionskommune, da udbuddet lige nu behandles for en klagesag. På jobnet kan man dog se, at I allerede søger efter chauffører. Betyder det, at I forventer at indgå aftale med BRK?

– Først og fremmest afventer vi den endelige underskrift, og derefter begynder vi at ansætte personale. Vi har ikke ansat nogen endnu, da vi afventer på klagesagen. Den har vi fuld tiltro til, at kommunen håndterer ordentligt, og vi har sagt, at vi stiller alt nødvendig information til rådighed.

En anden bekymring har gået på overenskomsten for jeres chauffører, hvor kritiske røster har peget på væsentlig dårligere forhold for jeres chauffører. Blandt andet, at I kører efter en såkaldt taxaordning i stedet for den busordning, som øens trafikselskaber har, og at det reelt betyder lavere lønninger til jeres chauffører?

– Selvfølgelig er alle vores chauffører dækket af en overenskomst på helt normale vilkår. Når vi starter en ansættelsesproces, så vælger vi dem, som er de rigtige til den her opgave. Som føler, at deres værdisæt stemmer overens med vores. Så et arbejde hos os er meget andet end bare lønnen, her skal vores chauffører også føle, at de gør et stykke meningsfuldt arbejde.

Okay, så du kan ikke bekræfte, at I kører med en anden ordning for jeres chauffører?

– Jeg vil vente med at kommentere på det, indtil der ligger en færdig kontrakt på bordet.

Sagen kort:

Mandag den 27. maj kunne Tidende fortælle, at trafikselskabet Nordian havde vundet store dele af udbuddet på den kommunale flextrafik.

Flextrafik varetager kommunens mest udsatte borgere, når man kører blandt andre handicappede børn, psykisk syge borgere og skrøbelige ældre fra a til b.

Udbudsrunden har vakt stor kritik efter den verserende sag i Københavns Kommune, hvor man sidste år måtte opsige sin kontrakt med trafikselskabet.

Det skete efter, at DR kunne fortælle om en række problematiske forhold med kørslen af blandt andre stor udskiftning i chauffører, fejl i adresser og en skridende tidsplan. Værst var det, da man mistede et handicappet barn, der blev afleveret på en forkert adresse og siden hentet af politiet.

Foruden Nordian gik den resterende del af den kommunale kørsel til Gudhjem Bus og Dantaxi, der er mangeårige partnere på området.

Ejer af Gudhjem Bus, Mark Palmquist har indgivet en klage til kommune, hvor han beskylder embedsværket for en mangelfuld udbudsproces.

Klagen ligger lige nu til behandling og forventes afsluttet d. 21. juni.

Nordian har eksisteret siden 2021 og håndterer, ifølge deres hjemmeside, persontransport i den offentlige og halvoffentlige sektor.

De har 130 chauffører og 100 biler spredt ud over Sjælland, Lolland og Falster.