Lad falde hvad ikke kan stå

Lad falde hvad ikke kan stå
Sådan var møllens tilstand for fem år siden. Arkivfoto: Berit Hvassum
KOMMENTAR | DEBAT | Lørdag 19. juli 2025 • 05:30
Af:
Leif Olsen - Tejn
KOMMENTAR | DEBAT | Lørdag 19. juli 2025 • 05:30

Røbro Mølle.

jeg er født og opvokset i Rø. Da jeg flyttede tilbage til Bornholm, så boede jeg i Rø i 10 år. Røbro Mølle har været en integreret del af mit liv – selv da jeg flyttede fra Rø i 2000, så kørte jeg forbi den næsten hver dag.

Igennem årene har jeg kunnet se hvorledes, at skiftende ejere har ignoreret møllen og ladet den forfalde – kroppen var åben mange steder, nedbrydning satte ind i de bærende elementer og så videre. Møllen gik fra at være et ’vartegn’ til at være en skamplet.

Jeg har i mange år ønsket, at man nedrev bygningen, når man nu ikke ville andet.

Nye ejere

I 2025 kom der igen nye ejere.

De ville gerne renovere, og det lød godt.

Jeg må indrømme, at jeg personligt var lidt tvivlende, fordi kunne det efter 50 års forfald lade sig gøre – teknisk og økonomisk?

Ifølge Bornholm.nu viser det sig nu, at det kan det ikke, og ejerne har derfor søgt om nedrivningstilladelse.

Riv den ned!

Jeg håber, at kommunen giver tilladelsen!

Jeg vil savne billedet af min barndoms Røbro Mølle, men hvor vil jeg blive glad for at slippe for den ruin, som står der i dag.

Jeg går stærkt ind for bevaring generelt, men visse ting kan blot ikke lade sig gøre.

En nedrivning vil forskønne såvel Rø som hele Bornholm!

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT