– Man kan ikke bare beslutte, at det skal være en statsstøttet rute, før man har fundet ud af, om nogen vil drive den på kommercielle vilkår. Det er man nødt til at afdække, siger Jacob Trøst.
– Én ting er, hvad DAT siger til medierne, men det kan jo godt være, hvis man skruer kontrakten anderledes sammen, at den bliver mere attraktiv at byde ind på, tilføjer Trøst.
Skal kontrakt ændres?
Han henviser her til en kontrakt med Region Hovedstaden og regionskommunen om transport af blandt andet patienter og lægefagligt personale mellem Bornholm og København. En kontrakt, der udløber 30. november 2025, hvorefter det er 'overstået for vores vedkommende,' som DATs direktør har udtalt om flyselskabets fremtid på ruten.
– Som det er lige nu, er de bundet til tre afgange i morgentimerne på en måde, så det er nødvendigt at have to fly. Hvis man kunne ændre i den kontrakt, så de kunne flyve ruten med ét fly, så ville det være nemmere at få økonomien til at hænge sammen, for at tage et eksempel, forklarer Jacob Trøst.