Asger balancerer lektier, 15 ugentlige træningstimer og drømmen om at blive professionel

Asger balancerer lektier, 15 ugentlige træningstimer og drømmen om at blive professionel
Asger Røjbek Sørensen (billedet) er den første bornholmske rytter, som kommer til at køre for Bornholms Cycle Club i B-klassen, siden Jesper Andreasen kørte sin debutsæson som senior i 2007. Arkivfoto: Berit Hvassum
PORTRÆT | ABONNENT | 20. JUN 2022 • 05:30
Jesper Gynther
Journalist
PORTRÆT | ABONNENT
20. JUN 2022 • 05:30

19-årige Asger Røjbek Sørensen skal efter sommerferien gå i 3.g, men tiden går ikke kun med at lave lektier. Han træner på sin racercykel 15 timer om ugen, og det hårde arbejde bærer frugt. For nylig rykkede han op i B-klassen, den andenbedste række i Danmark, og på sigt drømmer han om at leve af cykling.

Vi skal helt tilbage til 2007, siden der sidst var en bornholmsk rytter fra Bornholms Cycle Club (BCC), som kørte i B-klassen - men nu kommer det snart til at ske igen.

19-årige Asger Røjbek Sørensen fra Svaneke har i sit første år som seniorrytter allerede gjort det så godt, at han har skrabet nok point sammen til at måtte køre med i den andenbedste række i Danmark.

I maj vandt han sit første licensløb i C-klassen, da han kørte først over stregen i Grand Prix Ejner Hessel, og senere på måneden tog han også en topplacering i et løb på Frederiksberg.

I pinsen satte han trumf på, da han vandt hele to etaper i et løb i Odsherred, og dermed havde han allerede indsamlet langt mere end de 40 point, som er kravet for at kunne rykke op i B-klassen.

At starten som seniorrytter er gået så godt kommer lidt bag på hovedpersonen selv.

– Jeg havde bare som mål at gøre det så godt, jeg kunne, og så gik det hele jo over al forventning, siger han om de mange sejre, som er kommet for nylig, hvilket - udover triumferne i C-klassen - også tæller en sejr i bjergenkeltstarten til Bornfondo samt bornholmsmesterskaberne i samlet start.

I næste weekend får han sin debut i B-klassen i et løb i Birkerød. Her har han igen ikke de store forventninger, men vil tage det, som det kommer. Han er samtidig stolt over at blive den første bornholmske rytter i over 15 år, som stiller op i et løb i B-klassen for BCC.

– Det er da meget sjovt, men jeg har faktisk ikke helt tænkt over, at det var noget så stort at have en bornholmer i B-klassen. Det er bare fedt at kunne repræsentere Bornholms farver og repræsentere det bornholmske cykelmiljø, siger han.

Lav SU, dyr sport

Fordi det er en sjældenhed, at der er bornholmske cykelryttere med i licensløb i Danmark, har Asger Røjbek Sørensen mere eller mindre været en ensom ulv i feltet. 

Han har heller ikke nogen mekaniker med eller en følgebil, for det ser man først, når man kommer op i A-rækken, så hvis der sker uheld eller defekter, så er det bare ærgerligt, og så må man prøve igen i næste løb.

Han har dog 7-9-13 ikke fået nogen defekter hidtil i denne sæson.

– Jeg har haft to defekter i cykelløb, og så er man rimelig prisgivet. Der må man finde en telefon hos nogle tilskuere og finde en, som kan hente en. Hvis man højst er fem kilometer fra mål, så kan man eventuelt gå det, mens de andre kører løbet færdigt, siger han og fortæller, at der dog er nogle officials på motorcykler og i biler, som kan hjælpe en med at tilkalde en ambulance, hvis man er kommet meget til skade i et styrt.

Der er dog også andre udfordringer ved at være en ung, aspirerende rytter fra Bornholm, som kører med i licensrækkerne.

Alle løb køres ovre, og derfor bruger Asger Røjbek Sørensen meget rejsetid på at komme fra Bornholm til Sjælland, Fyn eller Jylland. Han bruger typisk en hel weekend på at være med til et løb og komme frem og tilbage, så han kan være i skole igen om mandagen.

Der er ikke tid til at arbejde udover lektier og træning

Asger Røjbek Sørensen, 19-årigt cykeltalent, BCC

Han går til daglig i 2.g på Campus Bornholm, og derfor er det også begrænset, hvor meget SU'en kan dække af de mange udgifter, der er forbundet med at deltage i licensløb.

Den lokale cykelklub betaler heldigvis for rejsen til København via færgen til Ystad, og så har han noget familie i København, som han kan overnatte hos, ligesom hans forældre også hjælper til med at betale for diverse udstyr til cyklen.

– Det er dyrt at køre løb ovre, for man skal også betale gebyr for at deltage. Heldigvis får jeg god hjælp af mine forældre, og så håber jeg snart på, at jeg med nogle gode resultater kan søge nogle sponsorpenge til i hvert fald nogle af udgifterne. Det kunne være dejligt at få lidt økonomisk hjælp til energiprodukter som gel og barer og måske også rejsetransporter, siger den unge rytter.

Han nyder dog at tage til cykelløbene trods rejsetiden og udgifterne.

– Jeg synes sgu, det er meget fedt. Der er nogle ulemper ved at bo på Bornholm, men jeg synes egentlig, det fungerer meget godt. Man kommer ind i en god rytme, når man kommer over med færgen og videre over, siger han og fortæller, at han tager familiens bil med færgen, og så lægger sæderne på bagsædet ned, så cyklen kan være der.

Glæder sig til sabbatår

Hvis han havde haft et studiejob, som mange andre studerende har, ville han have flere penge at rutte med, men det er ikke muligt i Asger Røjbek Sørensens tilfælde.

– Der er ikke tid til at arbejde udover lektier og træning. Det er der godt nok ikke, siger han og fortæller, at han i gennemsnit træner på racercyklen 15 timer om ugen, og derudover bruger han en halv til en hel time hver dag på at gøre sig klar til træningsturen.

– De professionelle lægger fem-ti timer oveni, så jeg glæder mig til at året efter gymnasiet, hvor jeg kan lægge lidt ekstra træning på og ikke skal med transport til skole hver dag. Der er et par timers buskørsel fra Svaneke til Rønne, men det er gået de her to år, så jeg tænker også, at det forhåbentlig kommer til at gå i 3.g, siger han.

Han går efter at få gymnasiet godt afsluttet, inden han tager et sabbatår, hvor han vil prøve at give den fuld gas med cykling og arbejde.

– Jeg tænker også at tage lidt ud at rejse med cyklen til Italien eller Spanien og være der noget tid og så give den god gas med træning. Så kan jeg komme ud og opleve lidt, mens jeg samtidig holder træningen ved lige og forhåbentlig også forbedrer mig lidt.

Det er nærliggende at tro, at et ungt bornholmsk cykeltalent vil gå efter at få en plads på det semiprofessionelle cykelhold BHS-PL Beton Bornholm, men det er ikke noget, som Asger tager for givet.

– Det kunne helt klart være sjovt, men man ved, at de har et tårnhøjt niveau på det hold. De vinder jo og får topplaceringer i højre og venstre, så det er selvfølgelig svært at komme op, så jeg tør ikke at have for høje forventninger eller forhåbninger. Det er kun de bedste i Danmark, der kører for dem, og det kræver rigtig, rigtig meget talent og disciplin, men det er selvfølgelig noget, jeg går efter, siger han.

Han drømmer da også om at gå hele vejen og leve af at cykle.

– Jeg kunne godt tænke mig det. Jeg elsker processen med at blive bedre, og inden for de seneste år er jeg begyndt at blive bedre til at køre cykelløb og føle, at det også er ret fedt.

– Men jeg tager gymnasiet færdigt og tager også universitetsuddannelse bagefter for ligesom at have noget at lave, for man ved, det er en svær vej, og også for profesionelle kræver det rigtig meget.

– Men det kunne være fedt.


Fire skarpe fra hoften


Hvad er det med cykling, som du synes er så fedt?

– For mig er det det med fordybelsen, at man har én ting, man går op i. Og så er det bare en fed sport. Det er selvfølgelig lidt tidskrævende, men det er super fedt med den frihed, som det giver med, at så kan man lige tage ud og gennemføre en fem timers træningstur. Det er en fed sport og hele stemningen omkring cykling og cykelsport er bare pissefed, synes jeg.

Hvad fik dig til at starte med at gå til cykling?

– Der var professionelt cykelsport, for jeg sad og så Tour de France i fjernsynet, og så tænkte jeg, at jeg skal sgu have en racercykel. I starten begyndte jeg ikke at tænke på det som en sport, jeg kunne dyrke, det var bare noget hygge, og så kørte vi Bornholm rundt en gang om året. Men så endte jeg med at tage over på efterskole og fik kickstartet en lidt mere seriøs træning og tilgang til det. Og fik også lidt mere blod på tanden med at køre cykelløb.

Hvor træner du hyppigst på Bornholm?

– Jeg må nok indrømme, at østkysten og østsiden af øen bliver brugt meget. Gerne inde omkring Ølene, der må man nok sige, at jeg er meget. Ellers er det nede sydpå ved Dueodde, som jeg også rigtig glad for. Hvis man skal prøve lidt noget nyt, så er det op ved Nordlandet ved Rø og ved Hammeren. Men jeg er ved at have kørt over det hele på Bornholm, så jeg begynder at kende vejene ret godt.

Du cykler ikke til gymnasiet?

– Jeg har cyklet hjem nogle gange. Jeg har nogle gange min cykel med derud, for min mor arbejder derude, og så kan jeg få den med derud, og så kan jeg cykle tilbage. Men cykle derud, der er lidt for mange logistiske ting, der bliver for bøvlet at komme i bad og nå at stille cyklen og have taske med og sådan noget. Så vil jeg hellere bruge tiden med at cykle hjem og så bruge lidt ekstra tid, når jeg er færdig. Og så er der ro på om morgenen.