Verdens bedste passagerer

Verdens bedste passagerer
Julia Lundsteen er stewardesse ved DAT, hvor især passagerne er med til at gøre hver dag til en god oplevelse. – Det eneste, vi bokser lidt med nogle gange, er faktisk vejret. Blæst og tåge i foråret og efteråret kan godt være lidt drilsk, men det er prisen, du må betale for at besøge et sted, der ligger så tæt på Østersøen.
SPONSERET AF DAT |

ANNONCE fra DAT

At arbejde hos et flyselskab betyder, at hver dag er anderledes end den foregående. Her fortæller en DAT-stewardesse om det krydderi, der gør hver eneste tur spændende: de rejsende.

Julia Lundsteen drømte engang om at blive statsminister, og som ung voksen fulgte hun op på ambitionen ved at læse statskundskab ved Københavns Universitet. På et tidspunkt blev hun dog så studietræt, at hun tog en pause fra de tunge tekster om jura, offentlig forvaltning og international politik.

– Jeg så en annonce på internettet fra et flyselskab, der søgte kabinepersonale og besluttede mig for at prøve det, fortæller hun over mobiltelefonen, mens hun undskylder, fordi hun samtidig er ved at skifte til stewardesseuniform på et lufthavnstoilet. – Jeg er blevet hasteindkaldt, og vi flyver om tyve minutter, forklarer hun med en perlende latter, før hun fortsætter:

– Da jeg begyndte som stewardesse, vidste jeg med det samme, at jeg var landet det helt rigtige sted. Jobbet var så sjovt, at jeg aldrig vendte tilbage til studiet for at færdiggøre mit speciale, og nu har jeg været ved DAT i lidt over fem år. Jeg opdagede jo heldigvis, at det vigtigste ikke er, hvad jeg laver – det er, at jeg elsker, hvad jeg laver!

Hvad sætter du mest pris på?
– Der er noget dejligt hjemligt ved bornholmerruten. Det er selvfølgelig et arbejde, men der er også supermeget hygge ombord. Min oplevelse er helt klart, at folk synes, der er rart i kabinen, og langt hen ad vejen er det passagerne, der bidrager til den gode stemning. At folk er søde og rummelige har også været et stort plus under coronakrisen, hvor vi blev påduttet en masse restriktioner.

– Faktisk har jeg lige fået en ny kollega, der har fløjet hele verden rundt for et andet selskab på de mest vilde ruter – til New York City, Tokyo og så videre. Hun synes, at turen mellem Bornholm og København er den mest fantastiske, hun nogensinde har prøvet. Den er kort og simpel, og passagerne er dejlige. Det bekræftede mig faktisk i min viden som formand for kabineforeningen; danske og skandinaviske passagerer er verdens bedste, men zoomer man ind på passagerne på bornholmerruten, så bliver man lidt ekstra imponeret og glad.

Er det ikke spændende at møde så mange forskellige mennesker i løbet af én arbejdsdag?
– Jo! Nogle ting er selvfølgelig identiske, men der er også en uforudsigelighed af store eller små detaljer, der skaber en ny dynamik. Det er især passagerne, der gør hver tur anderledes. Passagerne og så deres historier. Man kan godt komme ret tæt på hinanden, selvom vi flyver i så kort tid.

– Nogle gange har vi for eksempel kræftpatienter, der skal til behandling i hovedstaden og gerne vil fortælle om forløbet og deres følelser. Der er også pendlere, der kender os og flyet så godt, at de nærmest ville kunne overtage sikkerhedsbriefingen, hvis det skulle være!

Hvad med kendisser?
– De er der også til tider, men jeg ser ikke tv, så det er sjældent noget, jeg bemærker. Engang under Folkemødet havde jeg en passager, der fortalte, at han skulle hen til en bestemt debat, og jeg svarede, at jeg skulle det samme med nogle kolleger, fordi vi havde fri i et par timer. Det viste sig så, at han skulle være med i debatten på scenen – og i øvrigt var en debattør, man burde kende. Det grinede jeg meget af!

Gode minder med bornholmske passagerer

Anja Hjort er DATs kundeservice teamleder – her fortæller hun om nogle af de oplevelser, hun har haft med passagerne gennem snart 10 år.

– Der var engang en trofast og glad pendler med job i København, som gemte alle sine boardingkort. Efter sin sidste dag på jobbet fik han lavet en fin juledekoration til os piger på kontoret. Dekorationen var lavet ovenpå en stor glaskolbe, hvori alle boardingkortene fra hans rejser lå.

Elskede forsinkelser
– De fleste synes selvfølgelig ikke, det er positivt, hvis der er forsinkelser. Dog havde vi på et tidspunkt en pendler, der boede ovre, men arbejdede her på Bornholm. Han syntes, det var så hyggeligt, hvis der var forsinkelser, for så havde han tid og lejlighed til at få talt lidt med os.

Gaven, der bliver ved med at give
– I omtrent otte år har vi haft trofast pendler, der altid satte stor pris på vores hjælp, og hvert år til jul kom han med en lille julegave til hver af os piger; en pose tulipanløg til haven. Nu, når de blomstrer, sender man ham en lille tanke og tænker på alle de gode snakke, man har haft.


Kære bornholmere

Den 3. maj 2022 fejrer DAT/Bornholmerflyet 10 års flyvning til og fra Bornholm.

Indtil da kommer vi til at dele forskellige historier fra det sidste årti i Bornholms Tidende.

Vi vil gerne invitere alle til kaffe og kage i Rønne Lufthavn den 3. maj 2022 fra kl. 10.00-15.00.

Med venlig hilsen

Jesper Rungholm