”Da jeg så medlemmets kontrakt, rådgav jeg ham straks til at tage fat i sin fagforening. For det er dem, der kan tage sig af en sag, hvor der er noget ansættelsesretligt galt, for eksempel at et af deres medlemmer ikke har fået det rigtige opsigelsesvarsel,” siger Vicky Petersen.
”Og hvis ikke fagforeningen kan få deres medlems krav igennem hos arbejdsgiveren, kan a-kassen ikke stille noget op. Så ville medlemmet i dette tilfælde – med a-kasseøjne – blive set som selvforskyldt ledig, og en dagpengekarantæne ville være en realitet.”
Dagpengeret hang i tynd tråd
I lige præcis dette tilfælde var sagen yderligere kompliceret af, at medlemmet allerede havde haft én karantæne inden for de seneste 12 måneder. Og fik han endnu én, siger dagpengelovgivningen, at man mister sin dagpengeret helt og aldeles. En alvorlig situation.
Medlemmets fagforening viste sig at være Ase Lønmodtager, og på Vicky Petersens opfordring tog han fat i hotlinen på 7013 7021 for at få hjælp.
Ase Lønmodtager på sagen
Hos fagforeningen Ase Lønmodtager var det juridisk konsulent Lonnie Hansen, der fik sagen. Hun kunne hurtigt konstatere at medlemmets arbejdsgiver ikke havde overholdt opsigelsesvarslet, som det fremgik af kontrakten. Og at den mundtlige aftale ikke stemte overens med kontraktens ordlyd. I en dialog med arbejdsgiveren lykkedes det efter nogle mails, nogle telefonsamtaler og lidt tovtrækkeri frem og tilbage, at indgå et forlig.