En skøn herretur til Sydeuropa

TRAVELDAY.DK |
ANNONCE:

Beslutningen var nem at træffe

Dette er en beretning om en fantastisk herretur til det sydlige Europa midt i en epidemi. Vi var 4 unge fyre, som havde brug for at komme væk fra grå Danmark og ned i det sydlige Europa. Vi havde alle sammen 3 ugers ferie og valgte at bruge dem optimalt. Vi valgte at pakke en Van, for at rejse sydpå. Destinationen var ikke endeligt planlagt, det eneste vi vidste, var at vi ville køre øst om Adriaterhavet og derfor mod Kroatien, Albanien, Montenegro og Grækenland. Så langt kom vi dog aldrig!

Turen gik sydpå og faktisk var det ret nemt at træffe et valg om hvor rejsen skulle gå hen. Vi elsker alle at rejse, opleve noget nyt og se hvad der sker. Vi bliver ikke skuffede over nedture, men ser dem blot som oplevelser og sjove minder. Derfor var alle 4 enige om, at vores Van blot blev pakket og så gik turen mod Autobahn. Vores Mercedes Sprinter klarede turen utrolig godt, der blev spillet kort, hygget, sovet lidt og lyttet til en masse god musik på vej mod den sydlige varme.

Grundet Epidemien var der en mindre skepsis i forhold til forholdsregler, udenrigsministeriets anbefalinger og krav til indrejsende. Derfor havde vi alle taget en test hjemmefra.

Det første stop på rejsen

Vores første stop på rejsen var i de Østrigske alper. Her brugte vi to dage på at nyde naturen, bade i bjergsøger og få luftet stængerne. Ingen problemer med Corona. Vi havde dog et klart mål om, at Østrig bestemt ikke var langt nok væk. Derfor pakkede vi bilen og kørte længere sydpå. Vi krydsede grænsen til Kroatien og varmen begyndte at trykke sig på – 30 grader, ja tak! Vi elsker varmen og kan ikke få nok. Vi blev dog enige om, at vi ville godt ned i Kroatien, hvis vi skulle holde pause.

I bilen læste vi lidt op på lektierne – for hvad skulle man opleve? Vi fandt frem til at Split eller Dubrovnik måtte være endestationen for os – det blev Dubrovnik. Her fandt vi et lækkert hotel inde i den smukke by med havudsigt. Byen er en smuk by med en hyggelig Middelalderstemning. Byen har dannet rammerne for flere af scenerne til Game of Thrones og er dermed utrolig sjov at se, vel og mærke at man har set serien.

Her hygger vi os på områdets strande. Vi spiser lækkert på byens gågade, hvor der er flotte marmorbygningerne, røde tage og en flot udsigt fra havnepromenaden. Epidemien var ikke det store problem for os i Kroatien, da vi alle var negative – 7-9-13. Desuden var vi ude og se nogle af byens flotte naturparker, skønne områder og var aktive i naturen – i sandhed et dejligt sted.

Turen går videre sydpå

Efter en uge i Dubrovnik var det på tide at tage sydpå. Vi var enige om, at vi ville give den gas og køre rigtig langt – så langt sydpå som man normalt ikke kommer! Derfor kørte vi mod Saranda i Albanien, som skulle være et billigt og smukt sted – ligesom Dubrovnik. Vi foretrak at være ved havet, men tæt på naturen, hvilket man åbenbart er hele vejen ned langs Adriaterhavet – fandt vi ud af. Vi ankommer til smukke Saranda, hvor vi hurtigt føler os velhavende. Byen er billigt. Vi ender på et lækkert hotel, vi spiser på gode restauranter og sparer generelt ikke på noget. Vi nyder Middelhavsstemningen, sidder på restauranter langs havet og slapper af ved stranden. Derudover er naturen omkring Saranda utrolig smuk. Vi vandrede rundt i bjergene som minder om alperne i Østrig, så historiske borge og var ude og besøge øde strande – i sandhed et dejligt sted for en børnefamilie. Vi var vilde med området og endte med at være ved Saranda i næsten 10 dage. Bagefter gik turen hjem, med flere små stop på vejen.

Rejsen hjem gik mere ind i landet og vi valgte at trodse de fleste coronaregler og satsede på at kunne krydse flere grænser. Vi kom derfor både ind i Slovenien, Tjekkiet, Hungarn og Polen på vores hjemture hjem. 4 hovedstæder på 4 dage var en udfordring, men sjov oplevelse for 4 gutter der elsker naturen mere end byen.