– Vi var der fra 2005-2008 og fik sat gang i hjulene, da Cimber var ved at køre ruten ned til fire til fem daglige afgange og billetpriser på over 1.000 kroner pr. vej. Det var rigtig mange penge for en flybillet for 20 år siden, men i 2005 fik vi sat gang i noget lavprisflyvning. Dengang var Cimber dygtige til at få os klemt ud igen efter de tre år, der gik. Men da Cimber så gik konkurs for ti år siden, var vi heller ikke et sekund i tvivl om, at bornholmerruten var det vigtigste, der skulle samles op efter Cimber, siger Jesper Rungholm, som fra begyndelsen ville behandle bornholmerne bedre end Cimber gjorde.
– Vi har forsøgt at behandle kunderne og publikum som om vi ikke har monopol. Så vi betragter det hele tiden, som om konkurrenten kommer i morgen, og det gør konkurrenten også, hvis man begynder at optræde, som om man har monopol. Derfor skruer vi ikke priserne op, men holder frekvensen oppe, så der ikke er huller, der skal dækkes af. Vi sørger for, at der er pladser nok og tilbyder billetter i alle prislag, så man skal ikke efterlade et marked, der er udækket. Det var det, Cimber var på vej til i 2005, hvor priserne var på vej opad, og frekvensen var på vej nedad. Det efterlader jo et stort hul, siger direktøren.
Lytter til kunder
Jesper Rungholm glæder sig over tilfredse kunder på klippeøen.
– Vi får stor support af bornholmerne. Den største ros, man kan få, fik jeg af en medarbejder i Transportministeriet, der gjorde opmærksom på, at det var ganske usædvanligt, at de faktisk ikke længere fik nogen klager over flyvningerne til Bornholm. For det var de vant til, før vi kom til. Noget tyder på, at det er lykkedes os at holde bornholmerne så tilfredse, som de nu kan blive med transport.
DAT-direktøren beskriver også Bornholm som en særlig kundegruppe, som det er nemt at få i tale.
– Det er dejligt nemt at kommunikere ting ud i de lokale medier. Og vi har en rigtig god dialog med både passagerforeningen og pendlerforeningen. Selvfølgelig lytter vi til deres ønsker, for vi er jo til for kundernes skyld og ikke omvendt, fastslår flyselskabsdirektør, som fremhæver Folkemødet som en særlig sjov opgave de sidste ti år.
– Vi har jo simpelthen været med i opbygningen af Folkemødet, og det er vi da stolte af, siger han.