Ny plan: Her skal fastboende og besøgende betale for at parkere

Ny plan: Her skal fastboende og besøgende betale for at parkere
Kommunen barsler med en plan, som betyder, at det kommer til at koste penge at parkere centralt i fem af øens byer. Målet er både at skaffe indtægter til kommunekassen og regulere trafikken. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
NYHED | 28. FEB 2023 • 15:30
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED
28. FEB 2023 • 15:30

Der ligger en plan, der vil betyde, at bilister skal betale for at parkere centralt i fem byer, både fastboende og besøgende.


Svaneke. Sommer. Suk. Alle kender det. Uanset om man bor i Svaneke, er bornholmer på smuttur eller turist på ferie, har man stiftet bekendtskab med det trafik- og parkeringskaos, som præger Danmarks mindste købstad, når solen skinner, butikkerne bugner og spisestederne summer. Og det er ikke kun i Svaneke, det er sådan. I Gudhjem er billedet det samme, og i en række andre byer er parkerede biler også en udfordring. Det samme er antallet af kroner i kommunekassen. Altså en udfordring. De to fluer prøver regionskommunen at slå med et smæk ved at indføre betaling for parkering i fem af øens byer.

Det kommunale budget for 2023 og frem indeholder en aftale om at indføre en parkeringsordning, der både skal indbringe en indtægt til kommunen og sikre en bedre trafikregulering. Ordningen skal omfatte Rønne, Nexø, Gudhjem, Svaneke, Allinge, og den skal indbringe kommunen en nettoindtægt på fire millioner kroner i 2023 og seks millioner kroner fra og med 2024.

Nu er der udarbejdet et forslag til, hvordan en sådan ordning kan se ud, og hvis kommunalbestyrelsen ender med at godkende den, så skal bilister have penge op af lommen, hvis de vil parkere i store dele af de fem byer – uanset om de bor der eller er på besøg.

400 kroner for første licens

Udgangspunktet har været at finde en model, der på den ene side giver den ønskede nettoindtægt og samtidig er økonomisk overkommelig for bornholmere og dyrere for gæster. Politikerne bliver præsenteret for to forslag, som begge lægger op til at indføre mere betalingsparkering på begrænsede områder samt krav om parkeringslicens på offentlige arealer i større dele i de fem byer.

Forskellen på de to modeller er, hvor stor en del af byerne, der skal være omfattet af egentlig betalingsparkering i stedet for licenser. Lighederne er, at der på centrale kommunale parkeringspladser i byerne indføres betalingsparkering fra maj til og med oktober, og at der indføres en licensordning i byernes centrale dele med et tilbud til fastboende og et andet til turister og andre besøgende.

Har man folkeregisteradresse på Bornholm, kan man for 400 kroner om året erhverve en licens til sin husstands første køretøj. Ønsker man licens til flere køretøjer, koster de efterfølgende licenser 600 kroner om året. Licenserne giver ret til at parkere frit i de områder, der er omfattet af licensordningen og på områder med betalingsparkering, hvor man dog skal respektere eventuelle tidsbegrænsninger. Turister og andre besøgende kan købe dags- og ugelicenser for henholdsvis 50 og 200 kroner. De giver ret til parkering i licenszonerne, men fritager ikke for betaling på betalingsparkeringspladser.

Mere søgetrafik i byerne

I den ene model bliver der egentlig betalingsparkering på udvalgte offentligt ejede parkeringspladser i de fem byer. Det er den model, kommunens administration anbefaler. I den anden model vil der komme betalingsparkering i de centrale dele af de fem byer.

Aktuelt er den store parkeringsplads i den nedre del af Gudhjem den eneste kommunalt drevne betalingsparkeringsplads. Bilister køber en parkeringsbillet i en automat og betaler med enten kort eller telefon. Den model kan den kommunale administration ikke anbefale, hvis der kommer mere betalingsparkering, da den er dyr i både etablering og drift. I stedet skal bilister installere en app på deres mobiltelefon og betale gennem den.

En indførelse af mere betalingsparkering kan ifølge kommunen medføre et øget trafiktryk og øget parkering på omliggende veje. Denne trafik skal licenszonerne imødegå i en vis udstrækning. I områderne umiddelbart udenfor licenszonerne forventer kommunen mere søgetrafik i jagten på ledige parkeringspladser. Dette kan bevirke, at beboere i disse områder får udfordringer med at finde ledige parkeringspladser nær egen bolig.

I tilfælde af et ja fra kommunalbestyrelsen vil den nye licensordning erstatte en nuværende ordning i Gudhjem. En licensordning ved Campus Bornholm i Rønne berøres til gengæld ikke af den nye licensordning.

 

Anbefalet model

Der indføres betalingsparkering for parkering på udvalgte offentligt ejede parkeringspladser i de fem byer. Hertil indføres en licensordning gældende for parkering i de centrale dele af de respektive byer.

 

Følgende parkeringspladser foreslås omfattet af betalingsparkering:

• Rønne

Store Torv, Lille Torv, P.A. Holms Plads, Kollagårinj, Thora Sodes Plads, Laksetorvet, Borgergade, Tinghuspladsen

• Nexø

Toldbodgade og Havnegade

• Svaneke

Svaneke Torv, Bykilden, Brænderigænget, Havnen, Havnebryggen, Gruset, Ved Stranden

• Gudhjem

Ejnar Mikkelsens Vej

• Allinge

Kirkepladsen, Kæmpestranden, Sverigesvej

– Betaling sker via en webbaseret løsning

– Betalingsparkering er gældende 1. maj-31. oktober hvert år – i 2023 implementeres ordningen først senere på året

– Taksten er 25 kroner i timen fra klokken 8 til klokken 18. Alle kan parkere gratis de første 15 minutter

 

Licensordningen er gældende for de centrale dele af Rønne, Nexø, Gudhjem, Svaneke og Allinge.

– Den nuværende mulighed for udstedelse af dispensation til parkering af erhvervsregistrerede køretøjer ændres ikke. Dog skal der til erhvervsregistrerede køretøjer betales for licenser som for øvrige køretøjer.

– Det skal være muligt for turister og andre at erhverve sig dags- eller ugelicenser til henholdsvis 50 kroner pr. dag eller 200 kroner pr. uge til parkering i licenszonerne. Dags- og ugelicenser fritager ikke for betaling på betalingsparkeringspladser.

– Både betalingsparkering og licensordning implementeres med en overgangsordning på otte uger, hvor bilisterne bliver gjort opmærksomme på, at de nye tiltag er trådt i kraft, men der pålægges ingen afgift, selvom der ikke er gennemført betaling.

– Der skal ikke betales for parkering på handicapparkeringspladser for køretøjer udstyret med et gyldigt handicapparkeringskort eller for parkering af el- og hybridbiler, så længe disse er under opladning.

 

 

Forventet økonomi – når ordningen er fuldt gennemført

• Etableringsudgifter – 1.235.000 kroner

Skiltning og afmærkning af pladser og zoner, information og kommunikation ved opstart samt opgradering af parkeringskontrol.

• Driftsudgifter (når fuldt gennemført) – 1.800.000 kroner

Vedligeholdelse af skilte og afmærkning, information og kommunikation, administration af licenser og parkeringskontrol

Indtægter – 8.100.000 kroner

Licenser, dags- og ugelicenser samt betalingsparkering.