Million-udbud om elbusser blev aldrig godkendt politisk

Vilkårene for at levere de 15 kommende elbusser blev fastsat, uden at kommunalbestyrelsen var inde over sagen. DF vil bringe sagen til Ankestyrelsen.
Bedste forhold mellem pris og kvalitet. Efter det kriterie endte det med, at Bornholms kommende 15 leasede elbusser er produceret på en fabrik, der er ejet af den kinesiske stat.
Men hverken det kriterie eller andre detaljer omkring udbuddet af de 15 leasede busser er blevet behandlet og godkendt af kommunalbestyrelsen.
Det har ført til et forløb, der får René Danielsson (DF) til at varsle, at han vil tage sagen op over for Ankestyrelsen, der fører tilsyn med landets kommuner.
– Ja. Når vi kender udfaldet endeligt, og når alle svar fra administrationen er kommet. Ankestyrelsen skal komme med sin udtalelse på et så fyldestgørende grundlag som muligt, siger han.
René Danielsson gik for få dage siden alle årets referater fra natur-, miljø- og planudvalgets møder igennem i et forsøg på at finde en sag om busudbuddet. Da han ingenting fandt, skrev han lørdag aften en mail til kommunaldirektør Sine Sunesen.
"Nu har jeg ledt og ledt. Vil du ikke være så venlig at pege på (eller få hjælp til) at henvise mig til den dagsorden, hvor udbudsmaterialet til de 15 kinesiske busser blev behandlet?", spurgte han her.
10 år gammelt belæg
Da Sine Sunesen svarede mandag, gik svaret på, at der ingen sag findes af den grund, at sagen ikke er politisk.
De 15 elbusser bliver en driftsudgift, fordi de bliver leaset, begrundede Sine Sunesen. Derfor skal kommunalbestyrelsen ikke behandle og godkende vilkårene. Det havde politikerne derimod skullet, hvis busserne var blevet købt, hvorved busserne var blevet en anlægsudgift, oplyste Sine Sunesen.
Konkret henviste kommunaldirektøren til en 10 år gammel beslutning fra et møde i økonomiudvalget. I december 2014 besluttede daværende borgmester Winni Grosbøll, daværende viceborgmester Steen Colberg Jensen og andre, at politikerne ikke skal behandle forhold omkring kommunens indkøb af varer.
"Der findes ikke et politisk dagsordenspunkt med udbudsmaterialet vedrørende udbud af el-busser. Processen vedrørende udbud af el-busser følger den politiske beslutning fra 2014 om "Arbejdsdeling mellem administration og udvalg ved udbud", hvor det blev besluttet, at ved varekøb og tjenesteydelser skal der ikke lægges sag op til politisk godkendelse", svarede kommunaldirektøren René Danielsson mandag.
"Indkøb af el-busser er et varekøb. I forbindelse med budget 2024 besluttede kommunalbestyrelsen, at el-busserne skal leases, og midlerne blev afsat i driftsbudgettet", fortsatte og sluttede Sine Sunesens svar.
René Danielsson er uforstående.
– I tiden efter 2014 har vi godkendt udbud og vilkår for en masse andre tjenesteydelser. Hvordan kan man så mene, at udbuddet af den måske største finansielle enkeltydelse i 10 år ikke skal godkendes? siger han.
– For tre år siden godkendte vi udbudsprocessen af 77 elbiler. Vi har behandlet alt muligt af samme slags politisk. Hvorfor så ikke også elbusserne? siger René Danielsson.
Lighed med kørselssag
En anden sag om rammerne for, hvad kommunens direktion kan gøre på egen hånd, og hvad der modsat skal omkring politikerne fik sidste år Morten Riis (EL) til at indklage borgmester Jacob Trøst (K) for Ankestyrelsen - den samme klageinstans, som Rene Danielsson vil sætte ind i sagen om elbusserne.
Sidste år handlede det om, at de ansattes vilkår for at bruge kommunens biler blev ændret af kommunens direktion, uden at kommunalbestyrelsen var inde over sagen.
Spillereglerne for hvad kommunens direktion må gøre på egen hånd (og hvad politikerne modsat skal ind over) er for nylig blevet revideret. Den såkaldte kompetencefordelingsplan er på 33 sider, men nævner ifølge René Danielsson intet om hverken beslutningen fra 2014 eller om den situation, der opstod med de 15 elbusser.
"Hvordan kan man i sin vildeste fantasi komme til den konklusion, at når kommunalbestyrelsen skal kigge kompetencefordelingsplanen igennem ved tvivlsspørgsmål, så vælger man bevidst at udelade den her kompetence?", skrev han, da han mandag aften satte resten af kommunalbestyrelsen ind i situationen.
"Sagerne er som vinden blæser. For godt to år siden fik vi en udmøntningssag på 77 leasede elbiler – fra samme direktør som har været ansvarlig for det her. Der skulle den igennem natur-, miljø- og planudvalget o.s.v. Men hvorfor, når nu busser ikke skal?", spurgte han samtidig.
"Vi har tidligere skullet håndtere udbud til forsikring, som inkluderede BAT-busser (2019). Vi skulle godkende igangsættelsen af udbudsprocessen til busserne i 2021 (de fire første elbusser). Hvorfor dengang og ikke nu – der er jo tale om et vareindkøb?", skrev René Danielsson også til resten af kommunalbestyrelsen.
Trøst stiller spørgsmål
Borgmester Jacob Trøst (K) fortæller, at han efter René Danielssons mail brugte en del af tirsdag på at spørge ind til sagen hos kommunaldirektøren.
– Som jeg ser det, er vores kompetencefordelingsplan blevet fulgt. Der står, at indkøb af varer er en administrativ beslutning, siger han.
Er de 15 leasede busser et vareindkøb?
– Nej, det er ikke indkøb, men leasing.
Har René Danielsson for dig at se en pointe i sagen her?
– Jeg har brug for at tjekke op på de ting, som han nævner. Jeg har ikke undersøgt det endnu. Men jeg har stillet nogle videre spørgsmål om det til kommunaldirektøren, siger Jacob Trøst.
NYT JOB
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration