Danielsson klager: 'Jeg kan ikke vente længere'

Danielsson klager: 'Jeg kan ikke vente længere'
Allerede i august sagde René Danielsson, at han ville klage over, at leasing af elbusset blev undtaget fra kommunens anlægsstop. Det har han gjort nu. Foto: Marine Gastineau
POLITIK | 16. MAR • 18:33
Henrik Nielsen
Journalist
POLITIK | 16. MAR • 18:33

René Danielsson har klaget over regionskommunens håndtering af en sag om leasing af elbusser. Han stoler ikke på administrations vurderinger, fortæller han.

Efter et tilløb på mere end et halvt år har René Danielsson (DF) sendt en klage over regionskommunen til Ankestyrelsen, der fører tilsyn med landets kommuner. Klagen drejer sig om kommunens leasing af elbusser, selv om der var vedtaget et anlægsstop. Udbuddet blev sat i gang uden at involvere politikerne, og allerede i august sagde han, at han ville gå videre med sagen.

Dengang fortalte René Danielsson, at han vil inddrage Ankestyrelsen, når han havde fået alle svar fra den kommunale administration, så styrelsen kan behandle sagen på et så fyldestgørende grundlag som muligt. Syv måneder senere har han sendt sin klage, selv om han stadig mangler nogle oplysninger. Senest har han bedt om at se kontrakten mellem kommunen og det selskab, som skal levere dem.

– Den kan jeg ikke få lov til at se, og jeg kan ikke vente længere, for jeg har en idé om, at det tager lidt mere end 14 dage for Ankestyrelsen at behandle sagen, og jeg kunne godt tænke mig, at vi fik et svar i Jacob Trøsts embedsperiode, siger René Danielsson.

Han fortæller, at han har efterspurgt kontrakten siden nytår, og at han hele tiden får at vide, at den er under udarbejdelse.

– Jeg synes, det er et argument for, at der ikke er tale om et ganske almindeligt varekøb, når man ikke har en kontrakt på de busser, der står til levering om tre og en halv måned, siger han.

Sagen handler altså ikke om de elbusser, som har kørt som bybus i Rønne, og som tiden er taget ud af drift.

Undervejs i sagen har kommunaldirektør Sine Sunesen med henvisning til en beslutning fra 2014 fremført, at politikerne ikke blev hørt, fordi der var tale om et varekøb.

Klagen har fem punkter

Sagens kerne er, at der i 2024 blev indført en anlægsstop i regionskommunen for at begrænse nye investeringer og sikre kommunens økonomi. Anskaffelsen af elbusser blev undtaget fra anlægsstoppet, hvilket i René Danielssons øjne rejser en række spørgsmål om ligebehandling, hjemmelsgrundlag og lovligheden af beslutningen. Det fremgår af hans klage.

Klagen består af fem punkter. For det første mener René Danielsson, at det er uklart, hvorfor anskaffelsen af elbusser skulle undtages, og om denne undtagelse er truffet i overensstemmelse med de kommunalretlige principper om saglighed og proportionalitet. Han mener også, at det kan rejse spørgsmål om forskelsbehandling af sammenlignelige initiativer, hvis andre kommunale projekter blev stoppet på grund af anlægsstoppet, mens elbusserne fik særbehandling.

René Danielsson vil for det tredje have det undersøgt, om regionskommunen har haft det fornødne grundlag til at undtage anskaffelsen af elbusser fra anlægsstoppet, samt om beslutningen er truffet i overensstemmelse med forvaltningslovens regler om begrundelse og inddragelse af relevante hensyn.

Fjerde punkt handler om påstanden om, at leasing af elbusser ikke kan betragtes som en anlægsudgift og derfor ikke er omfattet af anlægsstoppet. Den påstand er ikke i overensstemmelse med gældende praksis og lovgivning, mener René Danielsson, som til sidst beder om en vurdering af, om beslutningen er i overensstemmelse med kommunens forpligtelse til økonomisk ansvarlighed, især fordi politikerne ikke fik at vide, at den økonomiske forudsætning var blevet forværret med næsten 15 millioner kroner.

Direktør har ingen kommentarer

Konkret anmoder René Danielsson Ankestyrelsen om at tage stilling til, om beslutningen om at undtage anskaffelsen af elbusser fra anlægsstoppet er i overensstemmelse med gældende ret og om at vurdere, om det er god embedsførelse, når man ikke beder politikerne tage stilling til den største økonomiske enkeltudskrivning i en periode, hvor der var blevet besluttet både et anlægs– og ansættelsesstop.

Der er et par grunde til, at René Danielsson gerne vil have en afgørelse fra Ankestyrelsen i Jacob Trøsts embedsperiode. Den ene er, at sagen har fyldt meget i perioden. Derudover mener han, at det har påvirket relationen mellem de to, at han har bidt sig fast i sagen.

– For mig handler det om, at man ikke kan bruge pengene to gange, og jeg stoler ikke på den vurdering, administrationen er kommet med, siger René Danielsson om grunden til, at han har bidt sig fast.

René Danielsson fortæller, at han har orienteret borgmester Jacob Trøst om klagen.

Tidende har spurgt kommunaldirektør Sine Sunesen, om hun har nogen kommentarer til, at René Danielsson har indbragt sagen for Ankestyrelsen.

– Det har jeg ikke i dag, svarer hun søndag eftermiddag.


Her er René Danielssons klage


Kommunalbestyrelsesmedlem René Danielsson har klaget til Ankestyrelsen over Bornholms Regionskommunes beslutning om undtagelse af elbusser fra anlægsstoppet i 2024. Her er hele klagen.

Kære Ankestyrelsen,

Baggrund

Som led i Bornholms Regionskommunes økonomiske prioriteringer blev der i 2024 indført et anlægsstop, der skulle begrænse nye investeringer og sikre kommunens økonomiske balance. På trods af dette blev anskaffelsen af elbusser undtaget fra anlægsstoppet, hvilket rejser en række spørgsmål om ligebehandling, hjemmelsgrundlag og lovligheden af beslutningen.

Grundlag for klagen

1. Overholdelse af kommunalretlige principper

Beslutningen om anlægsstoppet blev truffet med det formål at sikre kommunens økonomi. Det forekommer uklart, hvorfor anskaffelsen af elbusser skulle undtages, og hvorvidt denne undtagelse er truffet i overensstemmelse med de kommunalretlige principper om saglighed og proportionalitet.

2. Ligebehandling af projekter under anlægsstoppet

Hvis andre kommunale projekter blev stoppet grundet anlægsstoppet, men elbusserne fik særbehandling, kan det rejse spørgsmål om forskelsbehandling af sammenlignelige initiativer uden objektiv begrundelse.

3. Hjemmelsgrundlaget for undtagelsen

Det ønskes undersøgt, om Bornholms Regionskommune har haft det fornødne hjemmelsgrundlag til at undtage anskaffelsen af elbusser fra anlægsstoppet, samt om beslutningen er truffet i overensstemmelse med forvaltningslovens regler om begrundelse og inddragelse af relevante hensyn.

4. Leasing af elbusser som en anlægsudgift – modargument til kommunens påstand

Bornholms Regionskommune har argumenteret for, at leasing af elbusser ikke kan betragtes som en anlægsudgift og derfor ikke er omfattet af anlægsstoppet. Denne påstand er imidlertid ikke i overensstemmelse med gældende praksis og lovgivning.

Ifølge Indenrigs- og Sundhedsministeriet samt reglerne om kommunal lånefinansiering sidestilles leasing i mange tilfælde med låneoptagelse og dermed med anlægsinvesteringer. Når en kommune indgår en leasingaftale om et anlægsaktiv, kan det derfor påvirke kommunens låneramme og potentielt kræve deponering.

Hvis kommunen har udnyttet sin låneramme og vælger at lease et anlæg, bør det behandles som en investering på linje med køb, da den økonomiske effekt i realiteten er den samme.

Ligeledes har Bornholms regionskommune overfor den bornholmske presse henvist til at der var tale om et normalt ”varekøb”, hvorfor udbudsbetingelser og anskaffelser ikke skulle godkendes politisk. Dette på trods af, at politikerne i bornholms regionskommune tidligere har skullet godkende leasing af 77 elbiler.

Kommunaldirektør og økonomichef henviser til en beslutning fra 2014, og da udbuddet var kørt en gang (uden vinder), så var der tale om en gentagelse, hvorfor de kunne gå udenom det politiske niveau.

Status er at embedsværket ikke kan/vil udlevere de kontraktmæssige forhold, da man siger at den ikke er udfærdiget (og dermed underskrevet) endnu – og dette på trods af, at der var aftalt levering juni 2025.

5. Økonomisk ansvarlighed og hensigtsmæssighed

Det bør vurderes, om beslutningen er i overensstemmelse med kommunens forpligtelse til økonomisk ansvarlighed, særligt i en periode med anlægsstop, hvor andre projekter måtte vige af økonomiske hensyn.

Specielt taget i betragtning af at embedsværket i Bornholms regionskommune ikke fortalte kommunalbestyrelsen, at den økonomiske forudsætning var blevet forværret med næsten 15 mio. kr.

Anmodning

Jeg anmoder Ankestyrelsen om at tage stilling til, hvorvidt Bornholms Regionskommunes beslutning om at undtage anskaffelsen af elbusser fra anlægsstoppet er i overensstemmelse med gældende ret, herunder kommunalfuldmagtsreglerne, forvaltningsloven og principperne om saglighed og proportionalitet.

Jeg beder ligeledes om Ankestyrelsens vurdering af om det er god embedsførelse, når man ikke beder politikerne tage stilling til den største økonomiske enkeltudskrivning, som er blevet 15 mio. kr. dyrere i en periode, hvor der var blevet besluttet både et anlægs – og ansættelsesstop.

Jeg beder også Ankestyrelsen om at vurdere udsagnet om gentagelsesanskaffelser, når der så lang tid efter ikke er styr på det juridiske grundlag for anskaffelsen.

Jeg står naturligvis til rådighed for yderligere oplysninger, hvis det måtte være nødvendigt.

Med venlig hilsen,

René Danielsson


Det er denne model af elbus, der er på vej til Bornholm, men efter planen bliver de røde. Foto: Søren Christensen

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT