– Vi havde nogle fælles ambitioner i forligskredsen bag 1813 for den service, vi godt vil yde borgerne. Noget andet er, at vi netop har besluttet at tilføre ekstra midler samt foretaget en række andre beslutninger, som vi håber kan styrke opfyldelsen af den service, vi har stillet borgerne i udsigt. Udover ekstra midler har vi ændret i organisationen. Vi er inde i en proces, vi har et eksisterende mål, og vi har oven i købet tilført flere midler, så med det udgangspunkt er vi meget imod at ændre servicemålet, siger Venstres lokale regionsrådsmedlem, Carsten Scheibye.
Mærkeligt defensivt argument
Socialdemokratiet og Radikale Venstre motiverede blandt andet deres forslag med, at det vil bringe Region Hovedstaden på niveau med de øvrige fire regioners akuttelefoner. Ifølge de to partier bidrager beslutningen til at harmonisere servicemålene, og et mål på fem minutters svartid er forsat en flot ambition for den type opkald, som 1813 er beregnet til, mener de.
– Der har lige været en intern Epionion-undersøgelse, som viser, at folk synes, det er helt ok, at de skal vente i fem minutter. Der er sågar 36 procent, der siger, at man godt kunne vente 10, for når det er rigtig akut, så er det ikke 1813, så er det 112. Derfor synes vi, at vi skal nærmer os noget, der er realistisk, også fordi de fire andre regioner i Danmark har fem minutter, uanet hvordan de har organiseret sig. Der er ingen grund til, at det ikke passer sammen, siger Leila Lindén.
Argumentet med landets øvrige regioner giver Carsten Scheibye ikke meget for.