Hotellets overskud er vokset 76 procent

Hotellets overskud er vokset 76 procent
Selskabet bag Hotel Sandvig Havn er trods corona-pandemi kommet ud af 2020 med resultat, der er mere end 75 procent højere end i 2019. Foto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 13. FEB 2021 • 18:40
Mads Westermann
Journalist
| ABONNENT
13. FEB 2021 • 18:40

ERHVERV

Mens corona-pandemien gør, at mange mindre virksomheder kæmper for at holde skindet på næsen, så har 2020 være et godt år for Hotel Sandvig Havn ApS, som er selskabet bag hotellet af samme navn.

Selskabets egenkapital er fra 2019 til 2020 vokset fra godt 382.000 kroner til næsten 627.000 kroner. Årets resultat er i samme periode vokset fra 132.628 kroner til 234.293 kroner.

Flere danske gæster

Forklaringen på den massive fremgang skal findes i en skønsom blanding af corona-pandemien og en knivskarp fokusering og fintuning af forretningen.

Det fortæller Kjeld Hammer, som sammen med sin hustru Lene driver Dideriks Veranda og står for den daglige drift af Hotel Sandvig Havn på vegne af hotellets ejer, Morten Jensen, som blandt andet også er direktør for ejendomsselskabet bag Svinkløv Badehotel i Nordjylland.

Trods aflysning af Folkemødet, Wonderfestiwall og en masse andre arrangementer, som normalt trækker turister til Bornholm, så betød de rejserestriktioner, corona-pandemien medførte, at langt flere danskere holdt ferie på Bornholm, og det kom Hotel Sandvig Havn til gode i form af flere overnattende gæster, fortæller Kjeld Hammer.

Optimering

Størsteparten af det forbedrede resultat tilskriver han imidlertid den optimering af hoteldriften, som allerede blev påbegyndt i 2019, hvor Kjeld og Lene Hammer overtog den daglige drift af hotellet.

Fra at være et sæsonhotel, der kun havde åbent om sommeren, så er Hotel Sandvig Havn i dag et helårshotel, som – når corona-pandemien tillader det – har åbent 365 dage om året.

– Det er selvfølgelig ikke alle måneder, hvor det kan betale sig, men samlet set har det givet overskud, at vi nu ikke mere har lukket syv en halv måned om året, siger Kjeld Hammer.

Et andet område, hvor Hotel Sandvig Havn har optimeret forretningen, er de typer af gæster, som hotellet henvender sig til, og måden, man får de gæster i tale og får dem til at booke overnatninger på hotellet.

Ingen rejseselskaber

– Vi er helt holdt op med at tage imod grupperejser og rejseselskaber. Nu vil vi udelukkende have individuelle bookinger, fortæller Kjeld Hammer.

Det har den fordel, at hotellet ikke skal dele fortjenesten på overnatningerne med en rejsearrangør og eksempelvis ikke skal tilbyde gratis overnatning til en buschauffør eller en rejseleder. Dermed bliver dækningsbidraget på den enkelte overnatning højere.

Rent praktisk har det desuden den fordel, at det ikke er alle gæsterne, der skal have serveret morgenmad på et bestemt tidspunkt, og det letter den daglige drift af hotellet.

Ligesom de har takket nej til rejseselskaber, så har Kjeld og Lene Hammer også bevidst arbejdet på at flytte gæsternes reservationer fra de store internationale booking-portaler; Hotels.com og Booking.com.

I stedet vil de hellere have gæsterne til at booke direkte på hotellets hjemmeside.

Det betyder nemlig, at de ikke skal betale mellem 15 og 20 procent i kommision af hver reservation til booking-portalerne. Penge som de i stedet kan rykke næsten direkte ind på bundlinjen i regnskabet.


Sådan ser det eksempelvis ud, når livsstilsblokkeren Fie Frøling omtaler Hotel Sandvig Havn til sine godt 35.000 følgere på det sociale medie Instagram.

Influencere

At undvære den markedsføring, som booking-portalerne leverer, har imidlertid krævet andre former for markedsføring, som kunne gøre gæsterne opmærksomme på Hotel Sandvig Havn.

Her har Kjeld og Lene Hammer hovedsageligt brugt hotellets egne profiler på de sociale medier Facebook og Instagram til at markedsføre sig over for gæsterne.

Desuden har de i 2020 allieret sig med såkaldte influencere. Det er personer, som har mange følgere på de sociale medier, og som derfor når ud til en meget stor gruppe mennesker, når de poster noget på Facebook eller Instagram.

Her har Hotel Sandvig Havn blandt andet samarbejdet med musikeren, bloggeren og bagedyst-deltageren Jasmin Gabay og livsstilsbloggeren Fie Frøling, som har omtalt hotellet for deres tilsammen 75.000 følgere på Instagram.

Re-investerer

Ifølge Kjeld Hammer er der allerede nu så godt gang i den direkte booking, at han forventer, at hotellet i 2021 stort set kan klare sig med markedsføring på egne profiler på de sociale medier og uden uden hjælp fra influencere.

– I lavsæsonen kommer vi stadig til at bruge Hotels.com og Booking.com, men i mellem- og højsæsonen kan vi klare os selv, siger Kjeld Hammer.

Målet, som han gerne vil nå i løbet af det næste års tid, er, at alle bookinger kommer direkte fra gæsterne til hotellet.

Kjeld Hammers forventning til regnskabet for 2021 er, at det lander på nogenlunde samme niveau som 2020.

– Jeg forventer, at vi får flere overnatninger og dermed får højere omsætning, men bundlinjen bliver cirka den samme, siger han til Bornholms Tidende.

Det skyldes blandt andet, at en stor andel af overskuddet re-investeres i forbedringer af hotellets bygninger.

– Det slider mere på hotellet at have åbent hele året, og bygningerne har aldrig været beregnet til helårshotel. Derfor forventer vi i 2021 at investere cirka 1,1 million kroner i forbedringer.