– Det er også noget, vi tager meget alvorligt og har fokus på i banken. Det er bare ikke godt nok. Her i Søborg har jeg som leder meget dyrket at være tæt på medarbejderne, men også på kunderne. Jeg vil gerne høre om deres oplevelser i forhold til samarbejdet. Det fylder meget i mit daglige virke i dag, og det skal det også gøre på Bornholm.
Man skal altså ikke som Nordea-kunde på Bornholm blive overrasket, hvis man kommer i kontakt med dig, når du er tiltrådt?
– Nej. Og hvad det angår, tænker jeg også, at det er en fed mulighed, at vi har et lokalsamfund, hvor jeg kommer til at møde kunderne, når jeg er ude at handle og så videre. Så er det vigtigt, at man kan stå på mål for det, man leverer, og det har jeg heller ingen problemer med. Har banken været involveret i noget, som ikke var godt nok, skal vi selvfølgelig have en skideballe for det. Jeg går ind for åbenhed og transparens, og er der problemer, vil jeg gerne høre om dem og se, om ikke vi kan gøre noget ved dem. Det er i alles interesse, siger han.
Jeg har et godt råd til dig: Kan du ikke fjerne de negative renter?
– Haha, jo, man kan sige, at det kan være det gode ved, at inflationen stiger, at så kan der også ske noget med de negative renter på sigt. Men det største problem lige nu er jo nok ikke de negative renter, men at inflationen og forbrugerpriserne stiger med fire-fem procent om året. Set i det lys betyder 0,7 procent i negativ rente ikke så meget. Og når der overhovedet er negative renter for indestående over 100.000 kroner, så skyldes det jo, at Nationalbanken opkræver en negativ rente fra os. Det er den regning, vi sender videre til kunderne, så de selv betaler det, som det koster os at have deres penge stående.
Det er hul i hovedet at have mange penge stående på en bankkonto, skal man sætte dem i aktier i stedet?