Den 23. august 2008 bragte Bornholms Tidende en anmeldelse, hvor der blandt andet stod, "at mange godt i forvejen vidste, at Kristoffer Nyholm Hyldig er hjemme i Messiaen" og videre, at "pianistens meget bevidste tilrettelæggelse af stoffet, den bevidste spillemåde, gjorde at franskmandens religiøstmeditative, men også stærkt ekspressive musik kom os i møde". Det vidner om, at du har spillet Olivier Messiaens musik i mange år, og nu har du udgivet "Vingt Regards Sur L'enfant-Jésus" på en dobbelt-cd, hvordan er det kommet i stand?
– Det er jo en virkelig lang rejse, når man beskæftiger sig med sådan et værk. Faktisk spillede jeg første gang noget af musikken, nemlig den sats, der hedder "Noël", altså Jul, til optagelsesprøven på musikkonservatoriet i 2001. Min lærer havde foreslået mig det, og så lærte jeg at spille den og syntes, at den var virkelig spændende. Jeg vidste på det tidspunkt ikke meget om Messiaen, men konstaterede jo, at det bare var én sats ud af mange. I alt består værket af 20 satser, som i sin helhed varer to timer og et kvarter. Titlen betyder "20 blikke på Jesus-barnet".
– Jeg købte noden og så det her kæmpe-kæmpe værk og tænkte, at det kommer jeg aldrig til at lære, men jeg fandt det også fascinerende, så jeg har beskæftiget mig meget med Messiaens musik siden. Han har også skrevet nogle sange og andre værker, som jeg gennem årene har arbejdet med. Efterhånden har jeg fået lært hele det værk, som jeg nu har indspillet, men det er bestemt ikke noget, man lærer på én dag.
Nej, du har jo så brugt 22 år på det – hvordan vil du generelt karakterisere hans musik?