I over 20 år har han kæmpet med værket – nu er det her

I over 20 år har han kæmpet med værket – nu er det her
I dag, lørdag den 18. marts, klokken 15 spiller Kristoffer Hyldig i anledning af udgivelsen af sin nye cd på OUR Recordings nogle satser fra "Vingt Regards Sur L'enfant-Jésus" i Vor Frelser Kirke på Christianshavn. Bornholmeren er den første dansker, der har indspillet værket. Pr-foto: Pau Codina Masferrer
DAGENS NAVN | ABONNENT | 18. MAR 2023 • 05:30
DAGENS NAVN | ABONNENT
18. MAR 2023 • 05:30

Den klassiske pianist Kristoffer Nyholm Hyldig har netop som den første dansker udgivet "Vingt Regards Sur L'enfant-Jésus" af komponisten Olivier Messiaen. Han markerer udgivelsen i dag.

Den 23. august 2008 bragte Bornholms Tidende en anmeldelse, hvor der blandt andet stod, "at mange godt i forvejen vidste, at Kristoffer Nyholm Hyldig er hjemme i Messiaen" og videre, at "pianistens meget bevidste tilrettelæggelse af stoffet, den bevidste spillemåde, gjorde at franskmandens religiøstmeditative, men også stærkt ekspressive musik kom os i møde". Det vidner om, at du har spillet Olivier Messiaens musik i mange år, og nu har du udgivet "Vingt Regards Sur L'enfant-Jésus" på en dobbelt-cd, hvordan er det kommet i stand?

– Det er jo en virkelig lang rejse, når man beskæftiger sig med sådan et værk. Faktisk spillede jeg første gang noget af musikken, nemlig den sats, der hedder "Noël", altså Jul, til optagelsesprøven på musikkonservatoriet i 2001. Min lærer havde foreslået mig det, og så lærte jeg at spille den og syntes, at den var virkelig spændende. Jeg vidste på det tidspunkt ikke meget om Messiaen, men konstaterede jo, at det bare var én sats ud af mange. I alt består værket af 20 satser, som i sin helhed varer to timer og et kvarter. Titlen betyder "20 blikke på Jesus-barnet".

– Jeg købte noden og så det her kæmpe-kæmpe værk og tænkte, at det kommer jeg aldrig til at lære, men jeg fandt det også fascinerende, så jeg har beskæftiget mig meget med Messiaens musik siden. Han har også skrevet nogle sange og andre værker, som jeg gennem årene har arbejdet med. Efterhånden har jeg fået lært hele det værk, som jeg nu har indspillet, men det er bestemt ikke noget, man lærer på én dag.

Nej, du har jo så brugt 22 år på det – hvordan vil du generelt karakterisere hans musik?

– Noget, der er meget gennemgående, er, at han får sin kunstneriske energi gennem sin stærke katolske tro. Samtidig har han så ret tidligt som komponist fundet sine egne skalaer og rytmer, så han har lavet et helt musikalsk sprog, som hans musik er skrevet ud fra, og derfor kan man også altid på en eller anden måde høre, at det er Messiaen. Det er en hel verden, han har bygget op, og som han har beskæftiget sig med.

Kan man sige, at det for lægmand er svært tilgængelig musik?

– Både og. Mange gange, når jeg har spillet det til koncerter, har jeg inden forklaret om musikken, og så har jeg oplevet, at publikum reagerer virkelig godt og synes, det er spændende. Men jeg kan også huske, da jeg selv begyndte at spille det, at der var nogle akkorder, som jeg overhovedet ikke forstod, men fandt spændende – men nu giver hver akkord mening, fordi jeg kender hans tonesprog, og jeg vil mene, at 1. og 19. sats er ret tilgængelige at lytte til. Han er absolut en af de største komponister fra det 20. århundrede, og hans musik bliver spillet mere og mere. Han vil helt sikkert blive stående.

I 2007 tog du diplomeksamen fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, hvorefter du fortsatte din uddannelse i solistklassen og blev færdig i 2010, hvordan har din karriere formet sig siden da?

– Jeg har levet af at spille koncerter siden som freelancer. Både i musikforeninger og på festivaller, men jeg har også spillet rundt omkring i udlandet.

Hvor for eksempel?

– Jeg har været på turné i Kina og også spillet i New York og mange steder i Europa.

Du kan leve af at spille som koncertpianist?

– Ja, det kan jeg. Det er både solokoncerter, kammermusik og med sangere. Jeg har heldigvis en bred profil, så jeg kan være med i mange sammenhænge.

Hvor mange timer øver du dagligt?

– Det er meget forskelligt, men det er jo et fuldtidsjob. Jeg kan godt komme op på otte-ni timer ved klaveret, når jeg øver selv.

 

Hvor sker det det?

– Jeg har et studie på Amager, en minikoncertsal, hvor jeg sidder og øver, og nogle gange laver jeg også koncerter der, ofte som en generalprøve, når jeg skal spille en større koncert. Så kan jeg invitere folk ind.

Hvor mange koncerter har du om året?

– Det har jeg slet ikke tal på. Her i marts har jeg for eksempel 10 koncerter, men det veksler meget.

Begge dine forældre har undervist i musik, og din far, Steffen Hyldig, er blandt andet dirigent i Nylarskoret. Hvordan har musikken påvirket dit barndomsliv?

– Den var selvfølgelig en stor del, fordi jeg for eksempel var med til koncerter, og musikken var altid tilgængelig. Men jeg opsøgte den også selv meget. Satte musik på, fordi der kom virkelig store følelser op i mig, når jeg lyttede til det.

Kan du lide anden musik end klassisk – pop, rock, samba eller andet?

– Haha, jeg kan sagtens høre det, men jeg føler ikke, jeg har de samme knager at hænge musikken op på som med den klassiske musik, så det fæstner sig ikke rigtig.

 

 

Kristoffer Nyholm Hyldig

Men kalder sig oftest bare Kristoffer Hyldig.

41 år.

Bor på Islands Brygge i København.