Går på pension efter 44 år: Helgas arbejde har ændret sig enormt meget

Går på pension efter 44 år: Helgas arbejde har ændret sig enormt meget
Helga Knudsen får nu mere tid til at dyrke det frivillige foreningsarbejde og at nyde tilværelsen hjemme i Tingsted. Foto: William Sonne Kaalø
DAGENS NAVN | Fredag 27. december 2024 • 05:30
DAGENS NAVN | Fredag 27. december 2024 • 05:30

44 år blev det til i først Sparekassen og sidenhen Nordea. Nu går Helga Knudsen på pension fra en branche, som hun mener har ændret sig enormt meget.

Hvordan startede din karriere?

– Det startede jo med, at jeg fik en læreplads. Så blev jeg ansat i Sparekassen i 1980. Så har jeg været der siden i forskellige afdelinger.

Hvor blev du ansat dengang i 1980?

– I Tejn – og så var jeg afløser i Allinge. Så kom jeg til Aakirkeby og så til Rønne.

Hvor længe har du været i Nordea – altså i Rønne-filialen?

– Siden vi lukkede i Allinge og Aakirkeby. Jeg mener, det var i 2010.

Hvordan er det at have været ansat i den samme verden i så mange år, som du har?

– Bankverdenen har ændret sig enormt meget, så man kan ikke engang sige, at vores arbejde er det, som det var engang. Alting har forandret sig.

Kan du komme med et par eksempler?

– Man havde en helt anden hverdag før. Der var mange kasser, mange ekspeditioner – og alt foregik ikke digitalt, da jeg startede. Det var dog ikke med fjerpen, men ikke langt fra. Vi er blevet digitaliserede hen ad vejen. Først med at være online, og senere kom der mere og mere på.

Hvad har det betydet for din kundekontakt?

– Der er en anden kundekontakt end førhen, hvor der var kasser, skranke og meterlange køer. Det er en helt anden verden i dag. Så det har ændret sig.

Hvad har dine arbejdsopgaver været?

– I mange, mange år har jeg været kundemedarbejder. Det vil sige, jeg har været i skranken, hvor jeg har taget mig af de kunder, der kom ind i dagligdagen. Jeg har også siddet og betjent telefoner, og dengang vi havde kasser, var der også kassearbejde indimellem. Det er jo så nogle år siden, det stoppede.

Der har jo været nogle historier om kunder, som er blevet svindlet digitalt. Hvordan har du oplevet det i banken?

– I starten kom de ind i skranken og skulle have hjælp til MitID – det er så gået tilbage til kommunerne igen nu. Men det var hjælp med spærringer, indsigelser samt at få gang i det hele igen med deres nye MitID. Det er os, der hjælper dem med at komme videre.

Hvordan var det at tage imod folk i den situation?

– Det bliver hverdag, for vi oplever det jo så mange gange. Men man skal jo lige passe på, for dem, der er blevet svindlet, er meget sårbare og har det rigtig svært, når de kommer ind. Det er ikke særlig sjovt at stå der, og der skal vi så være lidt omsorgsfulde, når de kommer.

Men du er måske selv blevet ekspert i at undgå at blive svindlet?

– Jeg er i hvert fald lykkedes med at holde mig ude af det, men alle kan falde i. Det er alle typer kunder, det sker for.

Hvad har været det bedste ved de sidste 44 år?

– Ja, det er mange år! Det har været det at have en arbejdsplads med samvær, gode kollegaer og opleve en udvikling, hvor der hele tiden sker et eller andet. Det er ikke, fordi man laver det samme hver dag. Der er selvfølgelig en masse genkendelighed, men der er også en masse nyt med forandringer konstant: nye love, nye regler, nye ting. Hele hverdagen har forandret sig enormt, og så kom coronaen…

Hvordan påvirkede det din verden?

– Før var indstillingen, at man ikke kunne arbejde hjemmefra. Slet ikke! Man kunne kun møde ind på arbejde og være der. Men i løbet af en weekend kunne det så pludselig lade sig gøre.

Også for dig?

– I første omgang kom jeg ikke hjem, fordi jeg var behjælpelig med at få de andres systemer til at virke og med at skaffe de ting, der skulle til. Men i næste omgang, hvor endnu flere blev sendt hjem, var jeg også hjemme, hvor jeg lavede det samme som på arbejdet: servicerede kunderne, snakkede med dem, ringede til dem, skrev med dem på mail. Jeg løste opgaverne som om, jeg sad på arbejdet. Det kunne sagtens lade sig gøre – også for os.

Hvornår stoppede du på jobbet?

– Jeg havde sidste arbejdsdag den 13. december.

Hvordan bliver det så nu?

– Vi har nogle rigtig gode ordninger i Nordea med, at vi kan trappe ned i seniortid, og med det har jeg så haft et par år til at vænne mig til det, hvor jeg gradvist er trappet ned. Det sidste år har jeg kun arbejdet tre dage om ugen, så jeg er jo vant til det. Jeg får bare lidt flere dage nu.

Hvad skal du lave?

– De sidste par år har jeg optrappet mit frivillige foreningsarbejde. Jeg er kasserer i et par foreninger, hvor der er rigeligt at se til. Så skal jeg også nyde at have lidt mere tid herhjemme.

Hvad er ellers dine fritidsinteresser?

– Jeg løber. Jeg har ikke gjort det i så mange år, men jeg er kommet i gang, og jeg nyder at komme ud at få frisk luft på den måde. Det er fleksibelt – man kan både gøre det sammen med andre og alene, selvom jeg foretrækker at løbe i en klub, da det så er nemmere at komme afsted, når man har en aftale.

Måske er der nogen, der læser det her, som overvejer at arbejde i bankverdenen. Hvad er dit råd til dem, hvis de gerne vil have en lang karriere?

– De skal være forandringsparate, for den verden ændrer sig jo som alle andre. Hav et åbent sind og tag imod de forskellige muligheder, der kommer.

Helga Knudsen

67 år

Bor i Tingsted med sin mand

Har tre børn

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT