Et andet tiltag på hospitalet handler om de strukturelle rammer, hvor medarbejdere og ledere i samarbejde aftaler rammer for, hvad der bør prioriteres hver dag.
– Vi læser nogle gange i pressen, at nogle medarbejdere i sundhedsvæsenet oplever, at de ikke har tid til at holde pause eller ikke har tid til at tisse i løbet af dagen, og det forsøger vi at imødegå på flere måder. En af måderne er, at nogle afdelinger er begyndt at holde nogle koordineringsmøder i løbet af dagen. For selvom man om morgenen måske tror man har planlagt dagen, så kan man aldrig rigtig vide, hvordan dagen udvikler sig. Så det at man ved, at man mødes på et tidspunkt og tjekker op på, om alle er med, og at man får et sted at aflevere sit pres, det kan være en god hjælp. Og så har vi også indført nogle prioriteringstrapper, som skal hjælpe den enkelte medarbejder til at kunne gå hjem fra arbejde med ro i maven, fortæller Tove Bech Kofoed.
Prioriteringstrappen er et redskab, som hjælper afdelingen til at få styr på tingene, når der er mere travlt end normalt. Ved hjælp af fælles, klare prioriteringer af arbejdsopgaverne og et simpelt system med grønne, gule og røde dage, får de en effektiv måde at håndtere ekstraordinær travlhed, så den ikke skaber kaos og stress.
Hvad kan det betyde at have en prioriteringstrappe?
– Vi har alle nogle forskellige prioriteringer i forhold til vores patienter. Men nu har vi i fællesskab defineret, at hvis der en dag mangler så og så mange, så går vi ned på det gule trappetrin, og det betyder, at der er nogle ting fra det grønne trin, som vi ikke laver. Og det behøver vi ikke at diskutere. Og det gør, at følelsen af ikke at have levet op til det, den enkelte burde hver dag, den kan man til en vis grad lægge fra sig med viden om, at man har gjort det, man skulle, i forhold til det gule trappetrin.