Hvad kendetegner et godt brætspil?
– Mekanikken og tilgængeligheden. Matador er et møgspil, og Ludo er endnu værre. Det er kun tilfældigheder, så mekanikken deri er dårlig. Slå med terningerne og se, hvad der sker. Nå, jeg blev slået hjem. Der er ikke nogen teknik eller taktik i det. I et godt brætspil skal man bruge mekanikker fremfor held. Spil som Small World og Carcassonne kan jeg sætte folk ind i på 10 minutter, og det gør dem ikke til dårlige spil, tværtimod. Jeg har flere spil, som koster mange tusinde kroner stykket, hvor mange vil give op.
– Når man skal lære et nyt spil, siger mange, at de ikke kan finde ud af det, selvom de har intelligens på andre områder. At lære et sprog er en meget god sammenligning. Hjernens synapser skal arbejde sammen, så når man først har en mekanik inde, kan man stille og roligt lægge på. Det er lidt ligesom grammatik. Hvis man kan grammatik, kan man også hurtigere lære andre sprog. På samme måde er det med brætspil. Min kone havde ikke spillet brætspil, før hun startede for to år siden, og hun spillede ret hurtigt ret tunge spil.
Hvorfor ikke bare spille på internettet uden at mødes fysisk?
– Man mangler autenticiteten. Det er vigtigt at kunne se sine medspillere i øjnene. Jeg arbejder på Psykiatrisk Center Bornholm på lukket afsnit. Jeg kan spille brætspil med patienter, som er helt ristet af, men som får lov til bare at spille og ikke tænke på alt muligt. Jeg har patienter, som er blevet udskrevet, og som kommer med her. Der er også flere ansatte fra psyk, der kommer her, og det er ligegyldigt, om man er læge, patient, slagter eller forfatter, vi mødes om spillet. Det er ikke vigtigt, hvad du er, det er vigtigt, hvem du er, og om du har lyst til at deltage i legen, for det er det, det er.