Fugato-direktør efter klagesag: 'Lovgivningen undrer mig'

Fugato-direktør efter klagesag: 'Lovgivningen undrer mig'
Fugato anser sagen om indsamlingsudbuddet som afsluttet, omend kendelsen stadig undrer. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
NYHED | ABONNENT | 28. MAJ 2022 • 07:30
NYHED | ABONNENT
28. MAJ 2022 • 07:30

Efter at Fugato i mandags fik afvist samtlige klagepunkter, ser man nu sagen som et overstået kapitel. I stedet er det måske udbudsloven, der skal kigges efter, mener direktøren hos Fugato. 

I mandags blev en længevarende klagesag om indsamlingsudbuddet afsluttet, da Klagenævnet for Udbud gav Bornholms affaldsbehandling (Bofa) medhold i samtlige klagepunkter, som virksomheden Fugato havde indgivet.

– Klagenævnet for Udbud har givet Bofa fuldt medhold og har således ikke fundet grundlag for at tage en eneste af Fugatos i alt 17 påstande til følge, lød det i en pressemeddelelse fra Bofa.

Klagesagen går i grove træk ud på, at Fugato mener, at Bofa har handlet i strid med ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet, fordi de ifølge Fugato gav vinderen af udbuddet, virksomheden HCS, mulighed for at rette i deres tilbud efter deadlinen for tilbudsafgivelse var overskredet. Den klage er nu blevet endegyldigt afvist, hvillet direktør hos Fugato Kristoffer Nothlev accepterer, omend der stadig er noget, der undrer ham.

– Det undrer mig meget, at man mener, at man har behandlet de forskellige tilbudsgivere lige. Men det kan jo godt være, at vi er der, hvor det er lovgivningen, der undrer mig og ikke kendelsen, siger Kristoffer Nothlev til Tidende.

Han mener stadig ikke, at man gav alle tilbudsgivere samme mulighed for at ændre i deres tilbud på samme måde, som HCS fik lov til at ændre deres fejl.

– Remondis, der fik en sidsteplads i udbuddet, havde så stor en forskel i prisen, at jeg synes, det havde været fair at spørge, om ikke de havde en fejl i prisen. BOFA havde jo faktisk vægtet Remondis’ løsning som værende fagligt bedre end HCS’. Og vi kan jo godt være i en situation, hvor Remondis faktisk havde vundet udbuddet, hvis de havde fået mulighed for at ændre den fejl, hvis der altså var en fejl i prisen, siger Fugato-direktøren.

Det er derfor ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt Fugato kunne have vundet udbuddet hos Bofa, men derimod en principiel sag i forhold til, hvordan sådanne udbudsrunder foregår, mener Kristoffer Nothlev.

– Det kan godt være, at det ikke er mig, der spørg ind til det her, fordi det gør ikke den store forskel for Fugato. Men måske kan det være, at Dansk Industri fandt det interessant.

Kristoffer Nothlev mener, at fordi der bliver lagt så mange kræfter og tid i de her tilbud, så burde det ikke være muligt at tilpasse et tilbud i den 13. time, når de andre virksomheder ikke får samme mulighed.

Bofa har under hele forløbet fastholdt, at man ikke har gjort noget ulovligt i sagen, og det erkender Kristoffer Nothlev nu, hvor kendelsen er kommet, men han synes stadig, at der er foregået en form for forskelsbehandling, og at der derfor måske nærmere skal ses på udbudsloven med henblik på fremtidige udbud. Men for Fugato anser han sagen som værende afsluttet.

– Som bosiddende på Bornholm kan jeg godt være lidt bange for, at man måske kunne få en bedre løsning til samme pris eller måske billigere, men for Fugato vil jeg mene, at sagen er lukket nu. Jeg synes efterhånden, at jeg har brugt nok tid og penge på det. Men jeg mener, at der er noget principielt galt i, at man kan gøre det her, siger Kristoffer Nothlev.