Dropper genbrugelige kopper på flyveren

Dropper genbrugelige kopper på flyveren
DAT 'faldt pladask' for New Loops ambition om at gentænke pantsystemet, fremgår det af flyselskabets hjemmeside. Pressefoto: New Loop
NYHED | ABONNENT | 14. FEB 2024 • 05:30
NYHED | ABONNENT
14. FEB 2024 • 05:30

Flyselskabet DAT har opsagt samarbejdet med selskabet New Loop om levering af genbrugelige kopper til passagererne mellem blandt andet Bornholm og København.

Når DAT-flyet letter fra Bornholm og København har stewarder og stewardesser indtil for nylig tilbudt passagererne en kop kaffe eller te i genbrugelige kopper fra firmaet New Loop, der arbejder med miljøvenlige emballage.

Men nu bliver de varme drikke i stedet serveret i en anden og noget mindre engangskop. Det skyldes, at DAT har opsagt samarbejdet med New Loop.

Det oplyser New Loops medstifter Gitte Saaby Kjær til Tidende.

Samarbejdet begyndte i juni 2022 og blev for år tilbage slået stort op i blandt andet Tidende med sponsoreret indhold, hvor DAT proklamerede sig som det første flyselskab i Danmark til at servere kaffe og te i genbrugelige kopper. Men det fremgik dog også, at DAT havde omkostninger ved projektet.

– Det kræver ikke kun finansielle omkostninger, men ekstra tid for vores personale, at håndtere et nyt system. Samtidig er vi afhængig af hjælp fra vores passagerer for at forlænge koppens livscyklus, da vi mister ressourcer, hvis en kop bliver mistet eller ødelagt, sagde flyselskabets kabinechef Ståle Harms i den sponsorerede artikel.

'Faldt pladask' for projektet

Samarbejdet med New Loop fremgår også stadig af flyselskabets hjemmeside. Her står der blandt andet, at DAT 'faldt pladask' for New Loops ambition om at gentænke pantsystemet i Danmark. Det fremgår også, at DAT forbruger omtrent 300.000 kopper årligt på indenrigsflyvninger.

"Derfor er vi glade for at kunne minimere vores affald ved at skifte til New Loop-kopper, der kan vaskes og genbruges utallige gange," skriver DAT om projektet på sin hjemmeside.

DAT fremgår også fortsat som partner med New Loop på sidstnævntes hjemmeside. Og selvom det ikke længere er tilfældet understreger Gitte Saaby Kjær, at samarbejdet med DAT har haft stor værdi.

– Vi er ekstremt glade og taknemmelige for det samarbejde, vi har haft med DAT. Vi har fået lov til at teste en masse ting af på, hvordan systemet kan fungere, siger hun.

Samtidig har samarbejdet medført, at kendskabet til kopperne er nået bredt ud til de passagerer, der har fløjet med DAT.

– Men det er klart, at når man tager en så stor kunde, som DAT har været, ud af forretningen, så påvirker det os. Men vi er heldigvis så langt henne, at vi har en række andre kunder, der står i kø, siger Gitte Saaby Kjær.

Passagererne i DAT's fly er indtil for nylig blevet tilbudt te eller kaffe i genbrugelige kopper. Pressefoto: New Loop

Koppen er for stor

Samtidig tror hun, at DAT's beslutning om at opsige samarbejdet - ud over at ruten København-Aalborg lukkes ned fra den 9. marts - også handler om, at "flyselskabet ændrer strategi".

DAT's kommercielle direktør vil dog ikke kommentere på, hvad andre tror, skriver han i sit mailsvar, da Tidende spørger, om det er korrekt. I stedet er beslutningen om at opsige samarbejdet formentlig truffet, fordi kopperne fra New Loop har været for store i forhold til den korte rejsetid på DAT's indenrigsruter.

"Vi har ofte oplevet, at passagerer ikke har kunnet nå at drikke en hel kop. 25 cl. er simpelthen for meget, hvorefter sjatter må samles sammen og hældes ud. Omvendt så ser det også lidt mærkeligt ud at servere kun en halv kop," skriver Robert Rungholm.

"Vi har mange forskellige typer af udstyr ombord på vores ca. 22 fly, der er i fast drift. Vi forsøger at tilpasse os de lokale behov på alle måder, og det betyder også, at vi ikke har ét standard inflight koncept på tværs af ruter. I Saarbrücken (i Tyskland, red.) serverer vi eksempelvis croissanter og kringler, på Bornholm kaffe og te, og på andre ruter slet ingenting."

Tester mindre kop

Flyselskabet er nu i gang med at teste en mindre kop, der er 17,5 cl. i stedet for 25 cl.

"Lige nu tester vi en ny og mindre kopstørrelse, samme type som SAS har brugt i en årrække, på flyvninger til og fra Bornholm," fremgår det af Robert Rungholms mail.

"Der skal tages hensyn til flere ting; passageroplevelsen, logistikken før/under/efter, økonomien, håndteringen om bord," tilføjer han.

I foråret vil DAT så træffe en beslutning om, hvilken størrelse og type kop flyselskabet vil bruge, samt hvem der skal levere dem. Tidende har spurgt, om det bliver en prioritet for flyselskabet, at den nye type kop er genanvendelig eller om kaffe og te vil blive serveret i engangskopper. Men det er det ikke lykkedes at få svar på.

"Jeg kan desværre ikke kommentere på kontraktlige forhold og forhandlinger som Tidende ikke er part i," svarer Robert Rungholm.

Samarbejdet mellem DAT og New Loop begyndte i juni 2022. Pressefoto: New Loop

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT