– Der har været kigget på, om der er en mulighed for at have grønne brændstoffer på Bornholm fra omkring 2025, som eksempelvis færgen kunne sejle på. Der er jo ikke slået søm i, at man vil det (fra Molslinjens side, red.), sagde Lars Nordahl Lemvigh og tilføjede, at havnen hele tiden tager bestik at mulighederne.
Det hænger vel også sammen med, at I ikke har fået en melding fra Molslinjen om, at de gerne vil sejle på grønne brændstoffer?
– Ja, præcis. Et eller andet sted skal rederierne også træffe et valg, om de vil satse på det ene eller andet, og der er markedet bare ikke endnu. Er det metanol, ammoniak eller el? Så længe de er ikke nået dertil, bliver der ikke truffet et brændstofvalg, sagde Lars Nordahl Lemvigh før sommeren.
Skulle Molslinjen, eller fremtidens færgerederi i næste udbudsperiode, vælge at sejle på et andet drivmiddel, end der kan produceres på Bornholm, vil det ikke undergrave mulighederne for at etablere et lokalt power-to-X-anlæg, fortæller Maja Felicia Bendtsen.
– De to ting er ikke nødvendigvis direkte forbundne. Selvfølgelig vil det være et dejligt rygstød, hvis færgerne kan sejle på grønne brændstoffer, der er produceret på Bornholm. Men fordi det ene ikke sker, er det ikke knald eller fald for det andet.
Er færgerne slet ikke vigtige for mulighederne for at realisere Bornholms Bunker Hub på havnen?
– Selvfølgelig vil det være et dejligt rygstød, også fordi nye tankanlæg koster nogle penge, og der skal være nogle kunder til at aftage produktet, siger hun.
'Blomstrende marked'