Byforening: Det er godt på den ene side, men skidt på den anden

Byforening: Det er godt på den ene side, men skidt på den anden
Gudhjem By- og Museumsforening frygter parkeringskaos i Gudhjem, hvis sommerparkeringen ovenfor byen bliver sløjfet. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 7. MAR 2024 • 19:12
Holger Larsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
7. MAR 2024 • 19:12

I Gudhjem By- og Museumsforening er der både glæde og utilfredshed.

På den ene side er det godt, og på den anden side er det ikke så godt.

I Gudhjem By- og Museumsforening kan talemåden benyttes om, at der er sket noget godt på den ene side af Melstedvej og noget mindre godt på den anden side af vejen.

– Det bedste, der er sket i 2023, er, at vi fik flyttet skulpturerne ud i vores sommerfuglemark, sådan at den nu mere tager form både som et sted for biodiversitet, og samtidig står der nu skulpturer og stråler derude, siger Ole Stigemo, formand for by- og museumsforeningen efter onsdagens generalforsamling.

– På den modsatte side af vejen har vi så parkeringspladsen...

Formanden lægger ikke skjul på, at man i foreningen er utilfredse med kommunalbestyrelsens beslutning fra forleden om, at den såkaldte hotelgrund skal udlægges til helårsboliger/parkering, således at den som hidtil kan bruges til sommerparkering ovenfor byen, men kun indtil den bliver solgt helt eller delvist.

Der vil blive kaos

– Jeg har principielt intet imod, at der skal bygges boliger der, hvis man bare kunne anvise en tilsvarende grund til sommerparkering.

– Men lige nu er denne grund den eneste, kommunen har råd til, for lige så snart, man skal finde et andet sted at lave parkeringspladser, vil man skulle poste millioner i et sådant projekt for blandt andet at lave stiforløb, siger Ole Stigemo, der i denne uge også har haft et debatindlæg i Tidende om sagen.

Han mener, at det vil medføre bil- og parkeringskaos i Gudhjem, hvis p-pladsen sløjfes uden et alternativ, og han mener, at den politiske beslutning er truffet, uden at man har været opmærksom på, hvad konsekvenserne kan blive.

– Man bør være mere opmærksom på dialogen med borgerforeningerne. Det er ikke sjovt at stå og brokke sig på bagkant. Det havde været bedre at være med i processen forud, siger Ole Stigemo.

– Det er utilstedeligt, at vi nu igen skal være i tvivl om, hvorvidt der er den parkeringsmulighed, siger han.

Man må også sige B

– Destination Bornholm har fået penge til tiltag, som skal sprede turisterne mere ud på øen. Så kunne man få nogle af de mennesker, der tager til Gudhjem, til at tage andre steder hen, vil det aflaste byen. i den forbindelse kunne man arbejde med, at der kun skulle være 200 parkeringspladser ovenfor Gudhjem.

– Det er en mulighed, men det er slet ikke et sted, vi er henne endnu, siger Ole Stigemo, der i beretningen også efterlyste, at politikerne på et mere overordnet plan tager fat på den bornholmske turisme:

– Når man siger ja til kapacitetsudvidelser, som betyder flere turister, må man også sige B for at få det til at harmonere med lokalbefolkningen. Hvordan skal vi håndtere den problematik i forhold til, at Gudhjem er bygget til hestevogne, men at der i dag kommer store busser? Mange andre steder i verden lukker man for trafikken i byerne. Jeg forstår ikke modstanderne af dette, for der kommer der stadig masser af mennesker på Strøget og på andre gågader. Gudhjem ville blive en oase uden biler, og man ville få folk til at blive længere i byen, siger han.

 


 


Parkeringsdebatten i Gudhjem er blusset op flere gange igennem mange år. Formand Ole Stigemo nævnte blandt andet, at venstrepolitikeren Joan Erlandsen, tidligere folketingsmedlem, i 2001 ville have bilerne ud af byen.

 



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT