Bofa svarer på nye affaldsspørgsmål

Bofa svarer på nye affaldsspørgsmål
Bofa forsøger nu at opklare nogle af de mere presserende spørgsmål i affaldssagen. Arkivfoto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 17. DEC 2022 • 17:52
NYHED | ABONNENT
17. DEC 2022 • 17:52

I en opdateret spørgsmål og svar på deres hjemmeside, prøver Bofa nu at besvare en række af de mere presserende spørgsmål i den nye affaldsvirkelighed, som Bornholm befinder sig i. 

Affaldssagen på Bornholm fortsætter med at kaste flere spørgsmål af sig, end den besvarer, og det forsøger Bofa nu at gøre bod på.

Efter at kommunalbestyrelsen torsdag aften besluttede at ophæve kontrakten med vognmandsfirmaet HCS, så det lige nu står hen i det uvisse, hvem der i fremtiden skal varetage bornholmernes affald, har Bofa ændret tilføjet en række spørgsmål og svar på deres hjemmeside.

Gennem 15 spørgsmål kan man som borger blive lidt klogere på, hvordan tingene forholder sig set fra Bofa synspunkt. Det indledes med spørgsmålet: "Har det nu afviste udbud været kompetent udført?"

– Ja, brk/bofa har haft advokatfirmaet Bech-Bruun til at bistå med udbudsprocessen hele vejen igennem for at kvalitetssikre, at forløbet er sket i overensstemmelse med lovgivningen. Hertil har hele Bofas ledelse og afdelingen for miljø og projekter medvirket til at udføre udbuddet efter de rammer, som kommunalbestyrelsen har udstukket, skriver Bofa som svar til spørgsmålet.

Det bliver derudover blandt andet forklaret, at man ikke har mulighed for at uddybe anklagerne mod HCS grundet sagens videre forløb.

Bofa tager også fat i et spørgsmål, der ligger mange bornholmere på sinde ved at give svar på: "Bornholmerne har allerede betalt ekstra i affaldsgebyr for noget, de ikke har fået, fjerner I den ekstraudgift?"

– Det er en misforståelse, at der har været tale om en ekstraudgift. Den gamle kontrakt med Fugato udløb i december 2020 og brk/Bofa skulle forhandle en ny affaldskontrakt. Kontrakten som blev indgået med HCS gav, på daværende tidspunkt, bornholmerne den billigste pris for indsamling af affald. Borgerne har derfor ikke betalt for noget, de ikke fået. Hvad prisen bliver fremover, kan vi ikke vide i dag, lyder svaret.

Uenighed

HCS udsendte fredag en pressemeddelelse, som svar på beslutningen om at ophæve kontrakten, hvori man blandt andet hævder, at det er Bofa, som ikke har bedt HCS om at bestille de beholdere, der skulle have været distribueret til bornholmerne i august-september.

Den påstand er Bofa og deres juridiske rådgiver ifølge hjemmesiden dog uenige i. Det bliver også her gentaget, at man af juridiske årsager ikke kan kommentere yderligere, hvilket er samme svar, Tidende har fået på vores henvendelser til Bofa.

Det sidste spørgsmål omhandler, hvorfor man ikke har valgt at opsige kontrakten med HCS før nu, hvortil svaret lyder:

– Brk/Bofa har hele vejen igennem sagen har fået hjælp fra advokatfirmaet Bech-Bruun, og vi følger deres råd. Da punktet blev behandlet på et tidligere kommunalbestyrelsesmøde, havde man fortsat håbet om at den nye ordning, inklusive anvendelsen af mere miljørigtige køretøjer ville kunne komme i stand til tiden og ifølge kontrakten. Det viser sig imidlertid nu ikke at være tilfældet.

Hele den opdaterede spørgsmål og svar-række kan findes på Bofas hjemmeside.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT