Primitive forhold på fyret, da telefonien blev trådløs
Etableringen for 100 år siden af den trådløse telefonforbindelse mellem Bornholm og København udgør et ganske besynderligt kapitel i de erindringer, som Gudhjemboen Villiam Koch som ældre nedskrev til sine børn.
Fyrmester Dam yderst til venstre sammen med andre overordnede, da Hammeren Radio- og Signalstation var etableret i 1923. Fra venstre er det fyrmester Dam, Dr. Gerth, telegrafingeniør Fortmeier og overmontør Franske (Lorentz). Foto: "Hammerfyrs formidling arkiv"
"Vi var fast to mand foruden fyrmesteren til at betjene anlægget. Det var jo en temmelig dyr administration i forhold til de samtaler, der blev ført. Og enden blev da også, at fyrpersonalet kom til at passe anlægget samtidig med, at de passede fyret, der jo kun brændte om natten."
Det fortæller Gudhjemboen Villiam Koch om etableringen og starten på Hammerfyret omkring øens første trådløse telefonforbindelse med omverdenen. Og projektet udgør et ganske besynderligt kapitel i de erindringer, som Villiam Koch som ældre nedskrev til sine børn.
Koch levede fra 1898 til 1971. Han var af gammel Gudhjem-slægt med nær familie i adskillige af byens huse. Hans far var den navnkundige fisker Peter Koch - der debuterede som forfatter som 84-årig med bogen "Det hvisker fra Havet" om livet i fiskerlejet i anden halvdel af 1800-tallet.
I 1920 var landets første trådløse station etableret på Christiansø, hvor to af Kochs søstre drev gæstgiveriet og købmandshandlen. Projektets tilsynsførende ingeniør besøgte derfor ofte Christiansø og blev sejlet frem og tilbage fra Gudhjem af Koch.
Det gik langsomt
Da der tre år senere også skulle bygges en trådløs station på Hammeren med materiel fra et tysk firma og samme tilsynsførende ingeniør, blev det til, at den unge smedesvend Villiam Koch skulle være med til at bygge den. Bl. a. skulle den motor udskiftes, der var brugt til forbindelsen Christiansø-Hammeren. Den var for lille.
Men efter Kochs udsagn gik det meget langsomt med at få alle delene frem fra Tyskland. Og da de endelig kom, havde man nærmest indtryk af, at det for de ledede var en fornøjelsestur. De havde dårlig nok tid til at se sig om oppe på fyret, før de skulle ud at køre i bil og ind på et eller andet hotel for at spise.
Men da man omsider blev færdig med senderen og prøvekørslen, skulle stationen i det daglige passes af Koch, fyrmesteren og en medhjælper. Og de skulle samtidig passe den signaltjeneste, som før var passet af fyrpersonalet.
Ingeniøren fik sparket
"Så vi måtte sidde nede på hotellet og øve os med at signalere med flag. Vi sad ved hver sin ende af bordet med hver sin lille flagstang. Og det gik da også nogenlunde med at signalere til skibene, der passerede Hammeren," fortæller Koch.
"Og så havde vi senderen at passe i den tid, telefonien varede. Før vi kunne begynde at sende, måtte vi oplade batteriet. Vi kunne ikke køre med motorerne, så længe vi sendte. Og de fleste gange, fyrmesteren passede senderen, blev der ringet efter en af os, som måtte hjælpe ham med at køre senderen."
"Efterhånden blev de lidt skeptiske indenfor telegrafvæsnet, og omsider fik den tilsynsførende ingeniør sin afsked. Han havde nok gjort det lidt for tykt. Fyrmesteren fik heller ikke mere noget med senderen at gøre," slutter Villiam Koch, der herefter virkede i 40 år på Rønne Elværk, som i dag bl. a. huser Baltic Energy Island.